Red Bull heeft niet geheel verrassend op duidelijke wijze de eerste startrij bezet weten te krijgen in Australië. Sebastian Vettel scoorde zijn tweede pole-position op rij, terwijl Mark Webber zich als tweede kwalificeerde. Grootste verrassing was Lewis Hamilton, die niet door Q2 wist te komen en de race als elfde moet beginnen.

In de vrije training liet Webber al zien hoe hard de Red Bull kan door de snelste tijd te rijden, maar in de kwalificatie lukte hem dat niet. Het tempo van het Oostenrijkse team is weer in orde, maar het zal afwachten zijn hoe de auto zich houdt in de race. De betrouwbaarheid blijft immers altijd een vraagteken, maar de starttijd van de Grand Prix in Albert Park (17:00 uur lokale tijd) zou vanwege de wat koelere temperaturen al een voordeel moeten zijn voor Red Bull. Regen zou wat dat betreft helemaal ideaal zijn.

Vorig jaar won Webber nog in Duitsland, de thuisrace van Vettel. Die is dan ook blij dat hij zijn Australische teamgenoot nu heeft verslagen.  “It is a little bit funny remembering last year from Germany, so kind of revenge but it is a long race tomorrow”, aldus Vettel. “I think the result says it all, so looking forward to tomorrow. It is quite good to start at the front. We don’t know how messy it might get tomorrow, safety car, no safety car. There is always a lot happening in Albert Park but it is good to be on pole. The clean side as well, so I am very happy.

Het succes van Red Bull kan overigens worden verklaard door een systeem dat het team heeft ontwikkeld, waarbij de rijhoogte van de auto kan worden aangepast. Door de volle tanks waarmee dit jaar wordt geracet is de rijhoogte van de auto’s verhoogd, maar door het systeem van Red Bull kan ook in de kwalificatie, wanneer er weinig brandstof in de bolide zit, met een lage rijhoogte worden gereden. Martin Whitmarsh verwacht dat McLaren, nu is gebleken dat het systeem legaal is, vanaf China ook iets dergelijks op de auto zal hebben.

Ferrari en McLaren waren best of the rest achter Red Bull, hoewel dat in het geval van McLaren eigenlijk maar één coureur was. Niet Lewis Hamilton, maar Jenson Button, die daarmee het resultaat dat zijn teamgenoot in Bahrein behaalde wist te herhalen. Volgens de Brit is dit ook het maximale wat uit de auto gehaald kan worden.

Hamilton kwalificeerde zich slechts als elfde en zal een zware race tegemoet gaan, zeker nu inhalen zo moeilijk is. Eigenlijk kan alleen regen of een safety car hem uitkomst bieden. Er was vorig jaar één coureur in het bijzonder die alles uit KERS wist te halen, en dat het systeem dit jaar niet wordt gebruikt, is erg zonde. Het had ons een race kunnen opleveren om naar uit te kijken, nu is dat wat minder.

Niet alleen Hamilton, ook Felipe Massa had moeite met het opwarmen van zijn banden in de wat koelere temperaturen. Aangezien de race nog later start dan de kwalificatie, zal het morgen erg interessant zijn hoe de eerste ronden van de race verlopen. Een coureur die zijn banden wel kan opwarmen, kan zomaar achter een coureur vast komen te zitten die dat niet kan – wat weer slecht is voor zijn eigen banden.

Meer dan ooit zullen de eerste ronden van de Grand Prix van Melbourne voor sommige coureurs beslissend zijn. Lewis Hamilton weet daar na Bahrein alles van: bij de start verloor hij een plek aan Nico Rosberg, en pas bij de pitstops kwam hij voorbij de Duitser. Toen was het echter al te laat om nog met de Ferrari’s in gevecht te gaan, iets wat hij anders wel had gekund – daar ben ik van overtuigd.

Bij Mercedes wist Nico Rosberg opnieuw sneller te gaan dan Michael Schumacher, maar de Duitser is naar eigen zeggen opgehouden door Fernando Alonso en Lewis Hamilton. Het is wel grappig dat Schumacher het heeft over coureurs blokken, want mensen die de Formule 1 al wat langer volgen, weten nog wel hoe hij zich in het verleden altijd gedroeg bij de starts om maar niet ingehaald te worden.

Opgehouden worden door een andere coureur hoort er nou eenmaal bij als je op een circuit racet. Dat is altijd al zo geweest. Kijk, het wordt anders als je je auto doelbewust parkeert in de laatste bocht van een stratencircuit, dát is gewoon schandalig en moet worden afgestraft, net als bij de start allemaal diagonale lijnen rijden.

Doelbewust iemand in de weg zitten is natuurlijk ook verkeerd, maar er kan niet worden verwacht dat elke coureur meteen maar aan de kant gaat als hij een auto in zijn spiegels ziet.

In het achterveld waren de Lotus-coureurs sneller dan die van Virgin en eindigde HRT helemaal achteraan. Niets bijzonders dus. Het verschil tussen Bruno Senna (de snelste HRT) en Lucas di Grassi (de langzaamste Lotus- of Virgin-coureur) bedroeg deze kwalificatie slechts vier tienden, wat wel aantoont hoe goed de progressie van HRT is.

Zoals ik net al schreef kan eventuele regen voor Red Bull prima uitpakken met het oog op de betrouwbaarheid. Datzelfde geldt helemaal voor Virgin. Het team heeft een te kleine brandstoftank en zal dus zuinig moeten rijden (alhoewel Lucas di Grassi denkt dat het in Australië wel goed moet komen). In de regen rijden zorgt zeker voor een zuiniger brandstofverbruik, dus Di Grassi en teamgenoot Timo Glock zullen vanavond wel een regendans doen.

Overigens, als de 107%-regel was ingevoerd dit jaar, hadden Di Grassi, Senna en Chandhok zich niet weten te kwalificeren voor de race.

Uitslag kwalificatie: [table id=124 /]