Epsilon Euskadi heeft deze week laten weten dat het team hoopt op een startbewijs voor 2011 in de Formule 1. Het Spaanse team had zich ook al aangemeld voor dit jaar, maar verloor uiteindelijk van Campos, Manor en US F1. Eigenlijk had Epsilon Euskadi gekozen moeten worden en het valt te hopen dat de FIA haar fout van vorig jaar goed zal maken.

Epsilon Euskadi is een team van voormalig Benetton-manager Joan Villadelprat en was de afgelopen jaren actief in de Le Mans Series en Formule Renault 3.5, wat sowieso de verscheidenheid van het team aantoont.

De grootste successen werden ook behaald in de Formule Renault. Robert Kubica werd in 2005 kampioen in de Formule Renault 3.5, terwijl andere bekende namen ook titels wisten binnen te slepen voor het team: Jaime Alguersuari won de Italiaanse Formule Renault 2.0 Winter Series in 2006, terwijl Brendon Hartley een jaar later Formule Renault 2.0-kampioen werd. Twee jaar later herhaalde Albert Costa die prestatie, en was hij ook de sterkste in de West European Cup.

Het team heeft dus al prima bewezen om sterk te zijn in de openwielracerij, al is dat natuurlijk wel met een auto die extern wordt geleverd. In de twee keer dat het team meedeed aan de 24 uur van Le Mans (in 2008 met Ángel Burgueño, Miguel Ángel de Castro en Adrián Vallés, en in 2009 met Shinji Nakano, Stefan Johansson en Jean-Marc Gounon) werd de finishvlag niet gehaald, dus Epsilon is nog niet een bewezen constructeur.

Dat neemt echter niet weg dat de faciliteiten van Epsilon Euskadi geweldig zijn en van zulk niveau dat gelijkwaardige teams er alleen maar jaloers op kunnen zijn – en sommige Formule 1-teams ook. Ook lijkt men zich nauwelijks zorgen te hoeven maken over de financiën: vorig jaar riep Villadelprat al dat het budget voor vier jaar rond was. In een recent door Joe Saward gepubliceerd interview heeft de teambaas nog maar eens laten weten dat het geld wel komt – ook al is Campos er niet in geslaagd.

“We have Alonso. We have two Grands Prix. We have circuits and we have a lot of testing in the winter. F1 is important in Spain”, zei Villadelprat, die wel moeite had om geld te krijgen voor Le Mans. “It is really hard to get a penny for Le Mans, although it was a tremendous thing last year that for the first time a Spanish driver – Marc Gene – has won there. That got a lot of media coverage but we were there with the first Spanish-built car ever to race at Le Mans and no-one noticed. Pegaso did enter some cars back in the 1950s but they never qualified.”

Villadelprat had vorig jaar dus al investeerders gevonden voor de Formule 1, anders heb je niet een budget voor vier jaar. Campos slaagde er niet in sponsoren aan te trekken, en Epsilon Euskadi lijkt het wat dat betreft wat beter te doen. Al blijft het natuurlijk de vraag of de mensen die vorig jaar met het team in zee wilden, dat nu weer willen doen. Als dat echter wel het geval is, is Epsilon een prima keus voor de Formule 1.

Voorlopig is er, behalve van Stefan GP en Epsilon Euskadi, weinig bekend over teams die mee willen doen in 2011, maar daar zal de komende drie weken ongetwijfeld meer over bekend worden. De laatste dag dat teams hun interesse kenbaar kunnen maken, is op 15 april.

Wat mij betreft hoeft er echter zolang niet gewacht te worden: de FIA moet Epsilon Euskadi gewoon als dertiende team kiezen voor de komende jaren. Dan mogen de andere teams wel op de reservelijst.