In ons tweeluik over Mercedes Grand Prix heeft DePalma het eerder deze week al over de geschiedenis van de renstal gehad. Aan die geschiedenis is sinds maandag 16 november 2009 een nieuw hoofdstuk begonnen,waarvan ik een analyse zal proberen te geven.

Allereerst de waarom-vraag? Waarom keert Mercedes terug in de Grand Prix-racerij op het moment dat er zoveel fabrikanten zijn die de sport de rug toe keren. Kosten zijn het in ieder geval niet, want Ross Brawn en Mercedes kunnen hoog en laag springen om te beweren dat hun budget nog steeds niet hoog is (wat ik overigens wél geloof), de kosten voor Mercedes zijn er wel gewoon mee gestegen. Ze hoeven immers niet alleen de kosten van de motoren te betalen, nu komen die van een auto en nog meer personeel er ook bij. Een goede analyse van de kosten heeft Chris Sylt gegeven, en valt hier te lezen.

Het is eigenlijk simpel: McLaren wil zich steeds meer profileren als autobouwer, zonder motoren van Mercedes en het team is bovendien om Lewis Hamilton heen gebouwd. De kans op een Duitser die wereldkampioen wordt in een McLaren-Mercedes is dan ook enorm klein te noemen. Die mogelijkheid was er geweest als Mercedes, zoals werd verwacht, in 2010 motoren had kunnen leveren aan Red Bull, waar Sebastian Vettel coureur is. McLaren, zo gaan de geruchten, sprak daar echter haar veto voor uit…

De timing van het nieuwe Mercedes Grand Prix is dan ook niet zo gek. Het is nu taak om successen te behalen. Jenson Button werd wereldkampioen voor Brawn, het door Mercedes opgekochte team, maar die rijdt niet meer voor het team. Naar verwachting gaan Nico Rosberg en Nick Heidfeld voor Mercedes racen, inderdaad een volledig Duitse rijdersbezetting.

Rosberg heeft de reputatie van een snelle coureur, maar Autosport-redacteur Mark Hughes terecht al dat het moeilijk te oordelen is of Williams dit jaar zoveel punten heeft gescoord dankzij Rosberg, of andersom. Kazuki Nakajima gaf namelijk niet echt goed vergelijkingsmateriaal. Volgend jaar mag de Duitser zich dan ook bewijzen ten opzichte van de in mijn ogen flink onderschatte Nick Heidfeld.

Heidfeld heeft dit jaar maar weer eens laten zien dat wanneer de auto niet per se perfect is, zoals BMW in 2008 wel had, hij met zijn saaie rijstijl wel de punten binnenpakt. En uiteindelijk is dat waar je op afgerekend wordt. Misschien, of eigenlijk niet misschien want volgens mij weten we dat allen, gaat Rosberg meer opvallen dan Heidfeld volgend jaar, maar qua resultaten zal laatstgenoemde op zijn minst gelijkwaardig zijn.

Waarom ik zo zeker er van uit ga dat Heidfeld voor Mercedes gaat rijden? Omdat ik er niet in geloof dat het Michael Schumacher zal worden. Want met hem erbij zou het natuurlijk een heel ander verhaal worden, want ik acht hem nog altijd snel genoeg om Rosberg te verslaan.

Maar dat zijn de coureurs. Dan de auto. Er is geen Honda-budget meer, er is geen auto waarmee men al een jaar eerder is begonnen dan de concurrentie en er is geen regelverandering waar men handig gebruik van maken, zoals met de dubbele diffuser het geval was. En het budget is ook niet zo hoog.

Ferrari en McLaren hebben de problemen al opgelost, Red Bull was vorig jaar al goed zonder dubbele diffuser en zonder twijfel het sterkste team van de tweede fase van afgelopen seizoen. Drie teams die ik allen sterker acht dan Mercedes, datzelfde Mercedes dat in 1954 en ’55 bijna alles won wat er te winnen viel. Williams heeft met Nico Hülkenberg bovendien een hongerige coureur, die in mijn ogen sterker is dan Rosberg, en als de auto minstens zo goed als in de goede races van vorig jaar, zie ik hem en Rubens Barrichello ook nog wel voor Mercedes finishen.

Dan blijven er weinig mogelijkheden over voor Mercedes om punten te scoren. En dat na een jaar waarin ze (tenminste, voorgangers Brawn) hun titel hadden gewonnen. Ik weet nog wel een team dat na een kampioenschapsjaar helemaal weg viel en haar auto vervolgens dusdanig wist te verbeteren dat een coureur er twee keer mee won en zelfs vier keer had kúnnen winnen. Misschien dat Mercedes daar eens mee moet gaan praten.

Maar welk team was dat toch ook alweer…?