Lotus is terug. Het bedrijf dat in 1994 afscheid nam van de Formule 1, zet zestien jaar later weer een team in de Formule 1 in. Vandaag was de presentatie van de bolide waar het team in 2010 haar terugkeer mee zal vieren, de T127.

In het Londense Royal Horticultural Hall werd ten overstaan van zo’n 500 toeschouwers het doek van de prachtige geel en groene wagen afgehaald door teammanager Tony Fernandes, technischdirecteur Mike Gascoyne, en coureurs Jarno Trulli, Heikki Kovalainen en Fairuz Fauzy.

De kleuren van het team zijn niet verrassend: geel en groen. Deze kleuren gebruikt Lotus al sinds jaar en dag. Anders dan het laatste Britse team dat met een groene auto reed, Jaguar Racing, heeft Lotus F1 Racing gekozen voor origineel British Racing Green; een donkere kleur groen. Dit British Racing Green samen met de gele strepen en velgen, maakt de terugkeer van Lotus in de Formule 1 voor het oog compleet.

Het ontwerp van de auto, waar Toyota- en Force India-verstoteling Mike Gascoyne verantwoordelijk voor is, ziet er heel anders uit dan de meeste andere teams. Net als mededebutant Virgin Racing, heeft ook Lotus een auto die niet al te veel tierelantijnen kent. De auto ziet er vrij basic uit, met een neus zoals eind jaren ’90 gebruikelijk was, geen tot in den treuren toe doorontwikkelde voorvleugel – al is dat natuurlijk relatief – en sidepods die vrij groot aandoen.

,,The last few months have been some of the most challenging of my career, but it’s been a challenge the whole team and I have thrived on since we first started work on the car up in Norfolk,” zegt Gascoyne. ,,I’m delighted that we’ve reached this point, and now we have a beautiful car that gives us a great base to work from for the season ahead and a fighting chance of going racing in the right way, with a winning mentality. The hard part starts now, and I know everyone in the team and I are up for whatever lies ahead.

Dat is dus een duidelijke doelstelling: het ontwikkelen van de auto met als doel het seizoen trots af te kunnen sluiten. Meer mag er ook niet van Lotus verwacht worden, en het is al knap genoeg dat ze überhaupt een auto een maand voor het begin van het seizoen kunnen presenteren. 12 september 2009 kreeg het team te horen dat ze in 2010 mee mogen doen met de Formule 1, vijf maanden later is de auto af en gepresenteerd. Dat is meer dan wat twee andere teams kunnen zeggen die al veel eerder wisten dat ze mee mochten doen in 2010.