emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

De teamgenoot van Senna bij Campos

De teamgenoot van Senna bij Campos

Bruno Senna werd deze week officieel gepresenteerd als nieuwe coureur van Campos en daarbij liet teambaas Adrián Campos weten dat Pedro de la Rosa, lange tijd dé kandidaat voor een stoeltje, niet langer in beeld is. Het gaat nu tussen Vitaly Petrov en Pastor Maldonado, in de afgelopen twee jaar concurrenten van Senna in de GP2.

De vraag is, of dat wel zo’n goede keus is. Petrov leek vooral te floreren als hij een sterke teamgenoot naast zich had, en hoewel Senna zeker snel is, ontbreekt het hem aan ervaring, en lijkt het dus vrij moeilijk voor Petrov om ook goede resultaten te behalen. De enige periode waarin hij op eigen kracht sterk presteerde, was in de tweede helft van het GP2-seizoen van dit jaar, maar dat was alweer zijn vierde jaar in de GP2. Petrov heeft dus zeker talent, maar moet zich nog bewijzen als iemand die snel kan gaan in een nieuwe situatie, waarin hij geen steun krijgt van een ervaren man naast zich – iets wat Nico Hülkenberg, zijn titelconcurrent in 2009, wél zal hebben bij Williams.

Dan Pastor Maldonado, ook al zo’n ervaren GP2-man. Dat de Venezolaan snel is en kan racen bewijzen zijn vier overwinningen in de GP2 (waarvan twee in Monaco, waar hij tevens nog een tweede plaats behaalde in 2008). Daartegen staat dat hij net zo vaak in de fout gaat, als hij snel is, en het wordt voor Campos dan ook een duur geintje als de man uit Maracay die lijn doorzet in de Formule 1. Dat hij een wildebras is bewees hij al in 2005, toen hij in Monaco verzuimde af te remmen voor gele vlaggen en een marshall aanreed. (Lees daar hier meer over).

Een snelle coureur die pas na jaren op eigen kracht weet te presteren en alleen groeit met steun van een ervaren man, of een snelle coureur die even vaak vooraan staat als dat hij zichzelf (en in de meeste gevallen ook een ander) uit de race rijdt…. dat Campos om sponsoren verlegen zit, is duidelijk, want Senna brengt niet direct geld mee. De vraag is nu wie meer bieden: de Russische sponsoren of het Venezolaanse oliegeld.

Ik zelf ga dan toch voor Petrov, die door zijn gebrek aan fouten (pech heeft hij wel, wat mede de reden van Hülkenberg zijn dominantie was) denk ik meer kan bieden dan Maldonado.

De beste keus voor Campos zou echter een goede, ervaren coureur zijn die de auto weet af te stellen, en die hoeft dan nog niet eens goed te presteren. Om die reden hopen we toch wel dat Kazuki Nakajima verbonden raakt aan een van de nieuwe teams, desnoods om in de winter te testen. De Japanner mag dan te kort komen om resultaten te behalen in de races, een auto afstellen kan hij wel, volgens voormalig teamgenoot Nico Rosberg, die na de Grand Prix van Engeland al liet weten dat hij zijn vijfde plaats nooit had kunnen behalen zonder de kwaliteiten van Nakajima.

De la Rosa mag dan misschien ook niet de snelste coureur zijn, de Spanjaard heeft wel flink wat jaren ervaring als testcoureur bij McLaren, waar hij naast wereldkampioenen Kimi Raikkonen, Fernando Alonso en Lewis Hamilton heeft mogen rijden – al was Raikkonen op dat moment nog geen kampioen. De la Rosa en Senna zou, voor een debuutseizoen, een mooi rijderskoppel zijn geweest, maar helaas brengt het niet doorgaan van de budgetcap de nieuwe teams in moeilijkheden voor 2010, want de wel genomen maatregelen zullen pas vanaf 2011 merkbaar zijn – en dan hebben de wat rijkere teams die auto alsnog weten te ontwikkelen met geld uit 2010.

Begin 2010 zullen we nog een blik werpen op de kansen van de nieuwe teams, waarbij de in de vorige alinea genoemde redenen zeker een rol zullen spelen.

(bron foto: www.sportinglife.com)



Share with your friends








Submit