Max Verstappen kende een moeilijke eerste race van 2016. De Nederlander leek in eerste instantie op weg naar een goed resultaat, maar mede door tactische fouten eindigde hij slechts als tiende, achter teamgenoot Carlos Sainz. Verstappen was na afloop enorm boos en Sainz kreeg ladingen kritiek over zich heen van Nederlandse fans, maar was dat terecht?

Het begon eigenlijk allemaal bij de tweede serie pitstops. Verstappen wilde graag naar binnen, omdat zijn banden waren versleten, maar moest van het team nog even buiten blijven. Sainz, die achter hem op de baan reed en doorgaans dus pas als tweede binnengehaald zou worden, werd in plaats daarvan als eerste binnengehaald. Volgens vele fans naaide hij Verstappen, omdat vlak voor zijn pitstop het radiobericht “Ik kom nu binnen” te horen was. Wat die fans echter vergeten, is dat radioberichten in de Formule 1 altijd met enige vertraging worden uitgezonden. Sainz dook dus niet direct na zijn boodschap naar binnen. Bovendien verklaarde teambaas Franz Tost na afloop dat Sainz eerder dan gepland was binnengehaald, omdat hij, in tegenstelling tot Verstappen, een stuk meer last had van blokkerende wielen. Het is dus flauwekul om te beweren dat Sainz hier Verstappen een oor aangenaaid heeft. Het team koos ervoor de strategie van Sainz aan te passen en Verstappen op de oorspronkelijke te laten, wat er in het raceverloop dus op neer kwam dat Sainz eerder stopte.

Dan de mislukte pitstop van Verstappen. In eerste instantie liep ik te schelden op het team, want het was niet de eerste keer dat ze een pitstop lieten mislukken. Dat is vorig jaar ook vaak genoeg gebeurd. Dus dat ze nu niet klaarstonden met de banden van de Nederlandse coureur, was weer erg typisch. Maar wat bleek? Het lag eigenlijk een beetje aan Verstappen zelf, die onaangekondigd veel eerder dan gepland de pitstraat indook. “The team was not prepared for this stop, as we did not call him. Therefore he lost 7 seconds”, aldus Tost in het persbericht van Toro Rosso, dat na de race verdween. Wederom niet de schuld van Sainz (dat wordt namelijk ook door sommige fans beweerd, dat de pitstop mislukte doordat Sainz eerder binnen was gekomen), en zo blijkt achteraf, dus ook niet de schuld van het team, maar van Verstappen.

Vervolgens kwam Verstappen vast te zitten achter Sainz, die de nodige moeite had om Jolyon Palmer te passeren. De Nederlander was van mening dat Sainz hem voorbij moest laten, zodat hij een poging kon doen de Brit te verschalken. Op zich geen gekke gedachte, maar Verstappen werd toegejuicht toen hij in Singapore teamorders van Toro Rosso compleet negeerde. Een echte racer laat zich niet zomaar passeren, was de algehele ophemeling van Verstappen. Nu was de situatie andersom en is het een grof schandaal dat Sainz zijn positie niet opgaf. Bovendien werd als argument, ook door commentator Olav Mol, gegeven dat Verstappen een stuk sneller was “want zijn rondetijden waren veel sneller op een vrije baan”, nadat hij gespind was. Dat de rondetijden van Sainz óók sneller zouden zijn geweest bij een vrije baan, wordt gemakshalve maar even vergeten.

Eerlijk is eerlijk, Verstappen reed, tot de tactische blunders, een ijzersterk race, terwijl Sainz iets anoniemer in de lagere regionen van de puntenposities verkeerde. Dit had het weekend van Verstappen moeten worden. Een vooraf gehoopt podium was misschien wat te hoog gegrepen, maar na het uitvallen van Kimi Räikkönen was de vierde plek, een evenaring van zijn beste resultaat, zeker niet uitgesloten. Om dan tiende te worden, is uiteraard erg frustrerend, maar de verwijten die aan het adres van Toro Rosso en met name Sainz worden gemaakt, zijn te lachwekkend voor woorden en tonen aan waarom er soms over Verstappen-hooliganisme wordt gesproken. Het is erg jammer dat Verstappen daar in zijn frustratie in mee ging, en dat de hetze in de studio’s van Ziggo Sport ook nog eens werd opgestookt in plaats van goed werd uitgelegd door de daar zittende analytici.

Laten we dan met een positieve noot afsluiten: de Toro Rosso is een geweldige auto, en moeilijk te passeren. Als Verstappen zich in de eerste fase van het kampioenschap goed kan blijven kwalificeren, zullen er hele mooie resultaten worden behaald.