Alle ogen zijn op Bentley gericht. De Britten zijn na afwezigheid van een decennium terug in de autosport en sluiten het seizoen op de Nürburgring af. Terwijl een drietal coureurs in de kwalificatie tot verbazing van de vele fans die speciaal voor de Bentley gekomen zijn, onder de illustere 8-minutengrens duikt, start de dikke Continental GT3 haar eerste Nordschleife-wedstrijd vanaf de zevende positie. Het is het begin van een tumultueuze voor de Bentley Boys.

VLN. Round 9 DMV 250-Meilen-Rennen at the Nürburgring 11 October 2014

Dat er vandaag op het scherpst van de schede geracet wordt, is bij de start meteen duidelijk wanneer de Rowe Racing Mercedes-Benz SLS AMG GT3 pole sitter Phoenix Racing aantikt en daarbij de Audi R8 LMS ultra beschadigt. De bolide van Marc Basseng en Frank Stippler komt met een rokende en langzaam leeglopende band de eerste bocht uitgezet. De Meuspather renstal komt er vooralsnog mee weg, maar de uiteindelijke lekke band blijkt later een van de twee keerpunten in de race te zijn geweest die Rowe Racing-duo Christian Hohenadel en Maro Engel de overwinning in de Rowe DMV 250-Meilen-Rennen schenken.

VLN. Round 9 DMV 250-Meilen-Rennen at the Nürburgring 11 October 2014

Een zware crash in het middenveld tijdens de openingsronde resulteert een ronde later in een massale crash in de kopgroep. De Bentley Boys, onervaren op de Nordschleife en met de Code 60, letten even niet op, zien de waarschuwingsvlaggen over het oog en veroorzaken een gigantisch ongeluk waarbij de Porsches van Falken Motorsports en Frikadelli Racing, de GT-R NISMO GT3 van RJN en de Bentley zelf betrokken raken. Zo gewelddadig is de crash dat Frikadelli-piloot Patrick Huisman naar het ziekenhuis moet worden afgevoerd voor controle (waarbij geen letsel geconstateerd wordt). Met een groot deel van de SP9/GT3-deelnemers uitgeschakeld en met een noodgedwongen pitstop voor de dan nog leidende Audi van Phoenix in het verschiet, rijdt Rowe Racing vanaf dat moment onbedreigd naar de overwinning.

VLN. Round 9 DMV 250-Meilen-Rennen at the Nürburgring 11 October 2014

Tot ongetwijfeld frustratie van de door Bentley uitgeschakelde deelnemers, bereikt de Continental de pits en kan de wagen van Andy Meyrick, Steven Kane en Guy Smith na een langdurige reparatie de race op grote achterstand vervolgen.

VLN. Round 9 DMV 250-Meilen-Rennen at the Nürburgring 11 October 2014

Klaus Abbelen ziet zijn Porsche 911 GT3 R al vroeg in de middag uitvallen. Met een gesloopte auto en zijn coureur in het ziekenhuis, wordt er zaterdagavond in de Frikadelli-pits weinig feestgevierd na het behalen van de Speed Trophäe. Die wordt veiliggesteld wanneer Phoenix Racing als derde over de finish komt, wat net niet genoeg is om de strijd om de ongecorrigeerde VLN-titel tot de laatste race in leven te houden.

VLN. Round 9 DMV 250-Meilen-Rennen at the Nürburgring 11 October 2014

De meeste Nederlandse deelnemers zien deze dag de finishvlag niet. Jaap van Lagen doet dat wel. De Gelderlander kent samen met HH Performance-teamgenoten Jeffrey Schmidt en Stephan Rössel (ook wel bekend onder zijn nom de cours Don Stephano) een geweldige race. Het trio strijd lange tijd om de tweede plaats in de Carrera Cup en mag trots zijn op de derde plaats in de klasse en twintigste overall die het uit het vuur sleept.

VLN. Round 9 DMV 250-Meilen-Rennen at the Nürburgring 11 October 2014

(Zo goed als) productie BMW M235i opgejaagd door een thoroughbred BMW Z4 GT3-racer.

VLN. Round 9 DMV 250-Meilen-Rennen at the Nürburgring 11 October 2014

Zoals je ze nergens meer ziet en waarom auto’s een speciale Nordschleife-ophanging nodig hebben om op de Ring te kunnen racen.

VLN. Round 9 DMV 250-Meilen-Rennen at the Nürburgring 11 October 2014

Black Falcon brengt zoals altijd weer een vloot auto’s en coureurs mee. Van de Mercedes-Benz SLS AMG GT3 die het ook inzet in de Blancpain Endurance Series tot een groot aantal Porsches en een BMW M3. Gerwin Schuring en Manuel Metzger zorgen voor klassewinst in de competitieve V6-klasse.

VLN. Round 9 DMV 250-Meilen-Rennen at the Nürburgring 11 October 2014

Zaterdag 11 oktober 2014 is niet de dag van M-Sport Bentley Motorsport. Maar dat maakt niet uit. Het team is hier niet om te winnen, maar om te leren. Bentley is afgereisd naar de Eifel als voorbereiding op de Nürburgring 24 uur van 2015. In VLN10 is nog meer te leren.

VLN. Round 9 DMV 250-Meilen-Rennen at the Nürburgring 11 October 2014

Net als veel van hun VLN-concurrenten heeft ook Aston Martin een eigen garage op het aan Döttinger Höhe gelegen technologieterrein in Meuspath. Naast de raceactiviteiten op de Nürburgring wordt hier vooral ontwikkelingswerk voor productiewagens verricht.

VLN. Round 9 DMV 250-Meilen-Rennen at the Nürburgring 11 October 2014

Met nog één race op het programma, namelijk de Münsterlandpokal van aanstaande zaterdag, zijn de belangrijkste titels al vergeven. De belangrijkste, de algemene VLN-titel, gaat zo goed als zeker naar BMW 325i-rijders Michael Flehmer en Rolf Derscheid (niet afgebeeld op bovenstaande foto, dat is de Eifelblitz, een M235i Cup). Een uitgedund veld zal daarom vooral vechten om de dagprijzen, al is er in nog genoeg geld en eer te behalen in een aantal andere klassementen.

VLN. Round 9 DMV 250-Meilen-Rennen at the Nürburgring 11 October 2014

Top 5 algemeen klassement:
1. #6 Rowe Racing Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (C. Hohenadel/M. Engel)
2. #22 Audi race experience Audi R8 LMS ultra (M. Werner/C. Haase/M. Winkelhock)
3. #5 Phoenix Racing Audi R8 LMS ultra (F. Stippler/M. Basseng)
4. #44 Twin Busch Racing Audi R8 LMS ultra (D. Busch/M. Busch)
5. #154 Team Manthey Porsche 911 GT3 RSR (G. Weiss/O. Kainz/M. Jacobs/J. Krumbach)

Meer foto’s: http://www.flickr.com/photos/miguelbosch/ en http://www.facebook.com/miguelboschphoto/