emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

7:59.045: #VLN6

7:59.045: #VLN6

Twee jaar geleden zette Uwe Alzen een nieuw ronderecord op de 24-uursconfiguratie van de Nürburgring neer. In de zomer van 2013 reed hij een nieuw VLN-record toen zijn BMW Z4 GT3 een seconde bij de 8-minutengrens vandaan geklokt werd. Toch is het niet de ervaren Alzen die in de Grenzlandrennen als eerste piloot ooit een Nürburgringronde onder de 8 minuten rijdt.

VLN. Round 6 RCM DMV Grenzlandrennen at the Nürburgring 2 August 2014

Team Schubert heeft al de nodige ronderecords op de Nordschleife verbroken. In de kwalificatie op zaterdagochtend wordt er weer een bijgeschreven: Jens Klingmann plaatst de BMW op pole position, slechts negen tienden van een seconde boven de 8 minuten. Enkele uren later schrijft de 24-jarige Heidelberger historie door de legendarische 8-minutenbarrière te doorbreken.

VLN. Round 6 RCM DMV Grenzlandrennen at the Nürburgring 2 August 2014

Voor Kévin Estre geldt 2014 als het jaar waarin hij doorbreekt. Als nieuweling in het McLaren GT-team heeft hij dit seizoen plaatsgenomen in de ART McLaren voor de Blancpain Endurance Series en komt hij regelmatig op de Nürburgring opdragen om Dörr Motorsport bij te staan. De renstal uit Frankfurt heeft de afgelopen jaren vooral in de schijnwerpers gestaan door de beruchte betrouwbaarheid van de MP4-12C. Met de Fransman als coureur en een technisch verbeterde bolide kan Dörr zich dit jaar voor het eerst met de topteams meten.

VLN. Round 6 RCM DMV Grenzlandrennen at the Nürburgring 2 August 2014

Een spectaculair goede start brengt Estre al in de eerste bochten naar de tweede positie, vlak achter Klingmann in de Schubert BMW. Met Arno Klasen en de voor de gelegenheid voor Dörr uitkomende Nicky Catsburg als teamgenoten, lijkt een goed resultaat in de maak. Die hoop vervliegt echter wanneer Klasen met nog twee uur op de klok betrokken raakt bij een botsing met langzamere deelnemers, nog vóórdat Catsburg in de McLaren heeft plaatsgenomen.

VLN. Round 6 RCM DMV Grenzlandrennen at the Nürburgring 2 August 2014

Waar de afgelopen vijf wedstrijden in het teken stonden van schandalige crashes en idioot rijgedrag, verloopt race zes zonder al te veel rumoer.

VLN. Round 6 RCM DMV Grenzlandrennen at the Nürburgring 2 August 2014

Dat wil niet zeggen dat alles weer in orde is. Gedurende het seizoen werd de roep om maatregelen luider. De Duitse autosportbond presenteerde daarom afgelopen week een speciaal licentiesysteem voor VLN en de 24 uur van de Nürburgring. De invoering van dit Nordschleife-licentiesysteem bestaat uit twee tot drie onderdelen: in het eerste onderdeel moeten alle coureurs ervaring in testsessies opdoen, gevolgd door toelating in auto’s met een lagere power-to-weight-ratio waarin race-ervaring waarin punten gescoord worden om ook in de krachtigere klassen uit te mogen komen. Voor internationale coureurs bestaat een uitzondering: met een B-licentie van de FIA (nodig voor bijvoorbeeld het World Endurance Championship) komen zij na een Nordschleife-test al direct in aanmerking voor een volledige licentie.

VLN. Round 6 RCM DMV Grenzlandrennen at the Nürburgring 2 August 2014

Door al in de derde ronde een pitstop te maken, doet Frikadelli Racing een meesterzet. Het brengt een late pitstop naar voren en met de supersnelle Patrick Huisman achter het stuur rijdt de Porsche 997 GT3 R de ene na de andere snelle ronde.

VLN. Round 6 RCM DMV Grenzlandrennen at the Nürburgring 2 August 2014

In ronde 12 grijpt Huisman definitief de leiding met een inhaalactie op de 25-jarige Max Sandritter bij aankomst in Tiergarten. Na een superstint van Sabine Schmitz en een solide (maar trage) 58 minuten van teambaas Klaus Abbelen komt Porsche als winnaar over de streep. Dat de race een ronde te vroeg wordt afgevlagd en Schubert BMW Z4 met Dominik Baumann achter het stuur op de achterbumper van Abbelen zit, vormt geen bedreiging meer: eerder in de race is Thomas Jäger te laat met het afremmen voor een gele vlag-zone, met een tijdstraf van 3 minuten als gevolg.

VLN. Round 6 RCM DMV Grenzlandrennen at the Nürburgring 2 August 2014

Met drie overwinningen uit zes races gaat het trio Huisman, Schmitz en Abbelen ruim op kop in de strijd om de Speed Trophy, de beker voor het algemeen klassement. In korte tijd zijn ze uitgegroeid uitgegroeid tot het te kloppen team. Toch was het pas in 2013 dat Frikadelli Racing haar eerste overwinning boekte.

VLN. Round 6 RCM DMV Grenzlandrennen at the Nürburgring 2 August 2014

Veertig punten scheidt Frikadelli Racing van Phoenix Racing. Het team van Ernst Moser won de seizoensopener en stond in de races daarna op het podium, maar wist sindsdien niet meer te scoren. Vandaag is het een kapot contact in de elektronica van het stuur dat het team vroeg in de race ver terugwerpt.

VLN. Round 6 RCM DMV Grenzlandrennen at the Nürburgring 2 August 2014

Voor de nummer twee in het BMW 235i Cup-kampioenschap is VLN6 een groter succes. De beeldschone Eifelblitz van Team Scheid-Partl Motorsport pakt de overwinning in hun klasse en kruipt daarmee weer langzaam richting Adrenalin Motorsport.

VLN. Round 6 RCM DMV Grenzlandrennen at the Nürburgring 2 August 2014

Na een pauze van drie weken gaat VLN op 23 augustus verder met het hoogtepunt van het seizoen, de Opel 6h ADAC Ruhr-Pokal-Rennen. Vorig jaar was het Rowe Racing dat zegevierde in de 6-uursrace na een risicovolle beslissing om op een opdrogende baan naar slicks over te stappen. Echter, dit jaar loopt het allemaal niet zo lekker bij de renstal van rijder-eigenaar Michael Zehe. Pas in de Grenzlandrennen werden de eerste punten van het seizoen behaald voor de nummer 6-Mercedes-Benz SLS AMG GT3, en wel meteen met een podiumfinish. Kan deze derde plaats voor een impuls zorgen en het team weer in de juiste richting krijgen?

VLN. Round 6 RCM DMV Grenzlandrennen at the Nürburgring 2 August 2014

Top 5 algemeen klassement:
1. #30 Frikadelli Racing Porsche 911 GT3 R (K. Abbelen/S. Schmitz/P. Huisman)
2. #20 Team Schubert BMW Z4 GT3 (M. Sandritter/T. Jäger/D. Baumann/J. Klingmann)
3. #6 Rowe Racing Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (M. Zehe/J. Seyffarth)
4. #35 Walkenhorst Motorsport BMW Z4 GT3 (R. Oeverhaus/P. Posavac/H. Walkenhorst)
5. #154 Team Manthey Porsche 911 GT3 RSR (G. Weiss/O. Kainz/M. Jacobs/J. Krumbach)

Meer foto’s: http://www.flickr.com/photos/miguelbosch/ en http://www.facebook.com/miguelboschphoto/


[Foto(’s): Miguel Bosch / MotorRacingblog.nl]


Share with your friends








Submit