Volgend jaar zal er weer een nieuwe raceklasse van start gaan. Of nieuw… de AutoGP, zoals het gaat heten, is een voortzetting van de Formule 3000 Euroseries, dat werd gerund door Coloni Motorsport. Coloni zal ook de AutoGP runnen.

Op papier ziet de klasse er interessant uit. Slechts 380.000 euro voor een jaar racen en een prijzenpot van 1,2 miljoen euro, verdeeld over zes weekenden. Er zal worden gereden met de Lola B05/52, waar de F3000 al mee reed, en eerder de A1GP ook, voor de overstap naar Ferrari werd gemaakt.

Maar dat is op papier. 380.000 euro voor zes weekenden, is nog altijd geen 200.000 euro voor acht weekenden, wat de Formule 2 dit jaar had. Hoewel daarbij moet worden gezegd dat de AutoGP naar eigen zeggen zes seconden harder gaat dan de Formule 2 en 1,6 seconden harder dan een WSR-auto, en dat mag natuurlijk wat kosten.

Grote punt van zorg is echter dat een coureur bij een team wordt geplaatst en niet zelf mag kiezen bij welk team hij rijdt – hoewel hij zelf natuurlijk wel een voorkeur mag uitspreken. Dat lijkt mij niet de juiste keuze.

Wat nou als alle topcoureurs bij slechte teams worden geplaatst en een weinig talentvolle coureur de titel pakt, een overstap naar de GP2 maakt en daar volledig afgaat? Dat is voor de reputatie van het kampioenschap erg slecht, en daarom hoop ik toch dat topcoureurs bij topteams worden geplaatst.

Met een slag om de arm, omdat ik wil afwachten hoe het wordt opgelost met de rijdersbezettingen van de teams, denk ik dat de omdoping tot AutoGP toch wel een goede keuze is geweest van Coloni. Het is namelijk een frisse start, en het prijzengeld kan zeker interessant zijn voor een coureur. Het zorgt niet voor een volledig budget voor het jaar erna, maar helpt wel mee. Het lijkt me zeker een betere alternatieve opstapklasse dan de Formula Master.

Nog even informatie over het weekend. De AutoGP rijdt in het voorprogramma van de International GT Open, waarbij ook de Europese Open Formule 3 in het voorprogramma staat.

Op dag 1 zijn er twee vrije trainingen van een half uur, gevolgd door een kwalificatie van een half uur. Op dag twee zijn de races, van respectievelijk 40-45 en 30-35 minuten of 70 en 90 kilometer, waarbij in race 1 ook een pitstop zal zijn.

Een punt wordt gegeven voor de pole-position evenals snelste ronden in beide races. In race 1 is de puntentelling net als in de Formule 1: 10-8-6-4-3-2-1 en in race 2 net als de sprintrace in de GP2 en Formule 3 Euroseries: 6-5-4-3-2-1. Per weekend zijn er dus maximaal 19 punten te verzamelen.

Meer informatie is te vinden op de officiële site van de klasse: www.autogp.org.

(bron foto: (www.motorsport.it)