emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Terug naar Indy: Juan Montoya

Terug naar Indy: Juan Montoya

De Indianapolis 500 kent dit jaar zes voormalige winnaars met een totaal van acht overwinningen. In aanloop naar de race die op 25 mei plaatsvindt, bespreken we deze kampioenen en evalueren we hun kansen om een 500-overwinning bij te schrijven. In het tweede deel de man die kwam, zag, het publiek op de kast jaagde, en overwon: Juan Montoya.

Er is weinig waar Juan Montoya van onder de indruk is. Dus wanneer hij in 2000 als rookie de Indianapolis Motor Speedway betreedt, zijn eerste rondjes rijdt en de pers te woord staat, kan hij het niet laten om aan de wereld te laten weten dat hij absoluut niet onder de indruk is van het circuit, de auto’s en de concurrentie. Een antiheld is geboren.

Een jaar eerder maakt de Colombiaan zijn debuut in de CART Championship Series bij het team van Chip Ganassi. In de winter heeft Alex Zanardi de renstal verlaten voor een hernieuwd avontuur in de Formule 1 en heeft Frank Williams in ruil voor de Italiaan zijn protegé aan Target Chip Ganassi Racing aangeboden. Ganassi ziet het wel zitten in de regerende Formule 3000-kampioen en haalt Montoya naar de Verenigde Staten.

IMSC0222 Lang duurt het niet voordat Montoya ook aan de andere kant van de Atlantische Oceaan naam voor zichzelf maakt: in april wint hij de Long Beach Grand Prix, direct gevolgd door overwinningen in Nazareth en Rio de Janeiro. Na ook Cleveland, Mid-Ohio, Chicago en Vancouver op zijn naam te hebben geschreven, staan Montoya en de eveneens jonge Dario Franchitti in de finalerace op de grote oval van Fontana tegenover elkaar. De Schot staat voor in de punten, maar kent een desastreuze race waarin pitstops misgaan en zijn goede vriend Greg Moore fataal verongelukt. Montoya pakt net genoeg punten om op het aantal behaalde overwinningen in 1999 de titel te pakken en als eerste rookie sinds Nigel Mansell in 1993 Champ Car-kampioen te worden.

Het zijn de jaren van de Amerikaanse open wheel-burgeroorlog. CART heeft de ‘stars and cars’, maar de Indy Racing League heeft de Indy 500. En daar wil Chip Ganassi na vier jaar afwezigheid weer aan meedoen. Sinds 1996 probeert CART de teams weg te houden uit de legendarische race, maar heeft onder druk toch ruimte in de kalender opengehouden zodat teams die de 500 willen racen die mogelijkheid hebben. Ganassi is de eerste teameigenaar die het aandurft om naast een volledig CART-seizoen de Indy 500 te rijden. Daarvoor koopt Ganassi voor Montoya en Jimmy Vasser IRL-spec-boliden, Oldsmobile-motoren en schrijft zich in voor de Indianapolis 500 die op 30 mei 2000 verreden zal worden.

Op pole day grijpt Montoya net naast pole position: de regerende IRL-kampioen, Greg Ray, is marginaal sneller dan de regerende CART-kampioen. Voor Montoya, wie sowieso al geen groot liefhebber is van de Amerikaanse ovals, is het materiaal waarmee hij moet racen een cultuurschok: waar hij de immens krachtige Honda-motor in zijn subtiele Reynard-chassis gewend is, zit hij nu in een lompe, weinig indrukwekkende combinatie van G-Force-auto met Oldsmobile-krachtbron. Hij heeft er, tot woede van de fanatieke IRL-supporters, geen goed woord voor over.

IMSC1668 Tussen Greg Ray en Eliseo Salazar in begint Montoya aan de 500-mijl lange race. In ongekend hoog tempo jagen Ray en Montoya door de eerste tientallen ronden heen, met de Amerikaan aan de leiding. Daar komt na 27 ronden verandering in wanneer de rookie de aanval inzet en Ray tegelijkertijd met twee langzamere deelnemers inhaalt en de leiding overneemt. 173 ronden later blijkt die spectaculaire actie het beslissende moment van de wedstrijd te zijn geweest: geen enkele coureur is die middag nog een bedreiging voor Montoya en met een vertekende voorsprong van ‘slechts’ zeven seconden komt de latere Formule 1-coureur over de finish.

Aan het einde van het seizoen maakt Montoya de overstap naar de Formule 1, gevolgd door een avontuur in NASCAR. Nooit meer zal hij, ondanks de nog vele races die op de Brickyard volgen, in Indianapolis zegevieren.

Kwalificatie heeft de inmiddels Penske-coureur afgelopen weekend de tiende startpositie gebracht met een gemiddelde snelheid die alleen voor polesitter Ed Carpenter onderdoet. Kan Montoya zijn start-winst-verhouding op 100-procent houden?


[Foto(’s): INDYCAR/Forrest Mellott]


Share with your friends








Submit