Een mooie dag voor Toyota, een hoopgevende dag voor Porsche, en een zorgwekkende dag voor Audi. Zo kan de 6 uur van Spa-Francorchamps die afgelopen zaterdag werd verreden het beste samengevat worden.

FIA World Endurance Championship. Round 2 6 Hours of Spa-Francorchamps 3 May 2014

Toyota won de race, maar wat mij het meeste is bijgebleven, was het sterke optreden van de Porsche 919 Hybrids. De Duitsers lieten er in Silverstone al geen twijfel over bestaan dat het legendarische merk terug is om te winnen. Er waren wat technische problemen en die staken ook in België weer de kop op, maar dat mag je verwachten van een team dat in de vorige eeuw voor het laatst op dit niveau geracet heeft. Desondanks trainde de 919 op de regenachtige vrijdag naar pole position en leidde in de eerste uren de race.

FIA World Endurance Championship. Round 2 6 Hours of Spa-Francorchamps 3 May 2014

De GT’s kende een wat onrustig weekend: Porsche was niet blij met het extra gewicht dat ze toegewezen kreeg na haar 1-2-overwinning in de openingsrace van het seizoen en liet dat weten. Meer dan de tweede plaats die Jörg Bergmeister en Patrick Pilet behaalden, zat er niet in.

FIA World Endurance Championship. Round 2 6 Hours of Spa-Francorchamps 3 May 2014

De winst ging uiteindelijk naar AF Corse dat de 458 Italia van Toni Vilander en Gianmaria Bruni op relatief eenvoudige wijze naar de overwinning stuurde. Plek twee leek tot een half uur voor het einde ook voor Ferrari te zijn. Een spannend gevecht tussen Rigon (Ferrari) en Pilet (Porsche) werd met nog 25 minuten te gaan beslecht in het voordeel van de Porsche-rijder.

FIA World Endurance Championship. Round 2 6 Hours of Spa-Francorchamps 3 May 2014

Ondanks dat Audi dit jaar voor een lichtgewicht concept van de R18 e-tron quattro heeft gekozen, ontbreekt het de wagen aan topsnelheid. Het verschil met de pijlsnelle Porsches op de rechte stukken was doorgaans 10 kilometer per uur en er werd ook geen voordeel gehaald uit de hogere hoeveelheid brandstof die Audi mag verbruiken vanwege de lagere capaciteit van het hybridsysteem. Ook de Toyota’s kwamen met gemak voorbij zetten op topsnelheid, wat allemaal geen goede voorbode is voor het supersnelle Circuit de la Sarthe.

FIA World Endurance Championship. Round 2 6 Hours of Spa-Francorchamps 3 May 2014

Twee races, twee overwinning.

FIA World Endurance Championship. Round 2 6 Hours of Spa-Francorchamps 3 May 2014

Met drie fabrieksteams lijkt LMP1 een gezonde klasse, maar schijn bedriegt: slechts één privéteam stond zaterdag aan de start. Rebellion debuteerde twee nieuwe R-One’s die het Zwiterse team samen met Oreca gebouwd heeft. Een mooie, luidruchtige auto die volgens onbevestigde berichten tot in de Alpen te horen zou zijn geweest. Lotus zou er ook zijn met de nieuwe T129 maar kwam uiteindelijk niet opdagen omdat, zo ging het gerucht, de nieuwe bolide de verplichtte crashtest niet doorstaan heeft.

FIA World Endurance Championship. Round 2 6 Hours of Spa-Francorchamps 3 May 2014

Eveneens vrij droevig is de LMP2-klasse: vijf auto’s, drie chassisfabrikanten en één motorleverancier. Maar daar kan verandering in komen zodra Strakka terugkeert met hun nieuwe Dome S103 en OAK in Le Mans met de Ligier JSP2 wil deelnemen. Daarnaast staat Honda klaar om niet later dan 2015 serieus werk te maken van het World Endurance Championship.

FIA World Endurance Championship. Round 2 6 Hours of Spa-Francorchamps 3 May 2014

Bamboo-Craft Aston Martin Racing werd afgelopen week opgeschrikt voor het overlijden van Bamboo-mede-oprichter Nigel Vaulkhard. De Brit overleed vrijdag aan de verwondingen die hij twee dagen eerder bij een mountainbikeongeluk opliep. Een passend eerbetoon was de door Bamboo-Craft gerunde derde Vantage V8 van Aston Martin Racing helaas niet gegund.

FIA World Endurance Championship. Round 2 6 Hours of Spa-Francorchamps 3 May 2014

Er vonden opmerkelijk weinig incidenten plaats. Waar in voorgaande jaren de safety car regelmatig de baan op moest komen, was de Rebellion R-One van het trio Dominik Kraihamer, Andrea Belicchi en Fabio Leimer zaterdag de enige in het veld van 28 auto’s die op moest geven.

FIA World Endurance Championship. Round 2 6 Hours of Spa-Francorchamps 3 May 2014

In het laatste half uur zette de nummer 7-Toyota de op de tweede plaats liggende Audi onder druk nadat Loïc Duval een laatste pitstop voor brandstof had gemaakt. Het lukte Stéphane Sarrazin uiteindelijk niet om Duval in te halen, waardoor de kampioenen van 2013 dankzij hun eerste punten van het seizoen op de derde plaats in het kampioenschap verschijnen, achter de twee TS040’s van Toyota Motorsport GmbH.

FIA World Endurance Championship. Round 2 6 Hours of Spa-Francorchamps 3 May 2014

Anderhalve maand rest ons nu tot de 24 uur van Le Mans. De kroonjuweel van de kalender wordt op 1 juni ingeleid door de traditionele testdag op het wegcircuit, twee weken later gevolgd door de race zelf. Vooralsnog heeft Toyota de beste papieren en kan ook Porsche niet uitgesloten worden voor de overwinning. Audi, daarentegen, heeft nog veel werk aan de winkel. Heeft het enorme verschil in topsnelheid misschien iets te maken met de keuze voor een laag vermogen van de elektromotor, of valt het uiteindelijk allemaal wel mee?

FIA World Endurance Championship. Round 2 6 Hours of Spa-Francorchamps 3 May 2014

Minder duidelijk zijn de verhoudingen in GTE, waar de drie fabrieksteams niets voor elkaar onderdoen. Porsche won de openingsrace, Ferrari zegevierde in Spa-Francorchamps en ook van Aston Martin mag verwacht worden dat ze er in Le Mans staan. Over vier weken zullen we meer weten.

Top 5 algemeen klassement:
1. #8 Toyota Racing TS040 Hybrid (A. Davidson/S. Buemi/N. Lapierre)
2. #1 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro (T. Kristensen/L. Di Grassi/L. Duval)
3. #7 Toyota Racing TS040 Hybrid (A. Wurz/S. Sarrazin/K. Nakajima)
4. #14 Porsche Team 919 Hybrid (R. Dumas/N. Jani/M. Lieb)
5. #2 Audi Sport Team Joest Audi R18 e-tron quattro (A. Lotterer/M. Fässler/B. Tréluyer)

Meer foto’s: https://www.flickr.com/photos/miguelbosch/