emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Nederlanders in actie: Dontje imponeert bij F3-debuut

Nederlanders in actie: Dontje imponeert bij F3-debuut

Afgelopen weekend kwamen er maar liefst zeventien coureurs en motorrijders in actie in de door MotorRacingblog gevolgde raceklassen. Vandaar dat de rubriek Nederlanders in actie nu in drie delen verschijnt, zodat er niet een gigantische lap tekst wordt voorgeschoteld. In deel 1 hebben we het over de coureurs uit de World Series by Renault, in deel 2 over de overige autocoureurs en in deel 3 komen de jongens op twee wielen aan bod. Hieronder deel 2.

Indy Dontje (Duitse Formule 3 – Oschersleben)

Indy Dontje (NED) Lotus Dallara F311 Volkswagen, Race/Rennen 3, ADAC GT-Masters, etropolis Motorsport Arena Oschersleben, 25.-27.04.2014 Indy Dontje (NED) Lotus Dallara F311 Volkswagen, Race/Rennen 3, ADAC GT-Masters, etropolis Motorsport Arena Oschersleben, 25.-27.04.2014Dontje bewandelt het pad dat voormalig teamgenote Visser vorig jaar eigenlijk had willen doen: de ADAC Formel Masters achter zich laten om in de Duitse Formule 3 te racen. Het veld is dit jaar wat matigjes (tien coureurs gingen in Oschersleben van start), maar dat wil niet zeggen dat er geen sterke concurrentie is. Met name Formule 2-racewinnaar Markus Pommer en voormalig Caterham-protegé Nabil Jeffri (die niet toevallig de eerste rij bezet hielden voor de eerste race) zijn prima coureurs. Dontje startte de eerste race prima als derde, waarmee hij onder andere BARC Formule Renault-racewinnaar Sam MacLeod achter zich hield. Door een valse start van Jeffri kreeg Dontje de tweede plek in handen, die hij vervolgens ook keurig binnen wist te slepen. Met een achterstand van 2,3 seconden op racewinnaar Pommer mocht hij behoorlijk tevreden zijn.

De reversed grid betekende een zevende startplek voor race 2, maar een goede start en wat onfortuinlijke momenten van de mannen voor hem brachten hem al snel op de derde positie, achter Maximilian Hackl. Hij bleef een tijd achter de Duitser vastzitten, waardoor hij onder druk kwam te staan van teamgenoot Pommer. In de tiende ronde ging hij Hackl eindelijk voorbij, maar het verschil met raceleider Jeffri was toen al 12,3 seconden, dus meer dan een tweede plek zat er niet meer in voor Dontje. Met Jeffri op pole en Pommer op de tweede startplek voor race 3 was het hopen dat een van de twee ergens een fout zou maken of in de problemen zou komen, maar dat gebeurde niet en zo eindigde Dontje de laatste race op de laagste podiumplek. Het verschil met de twee grote titelkandidaten was echter bijzonder klein en de Lotus-coureur mag dan ook erg tevreden terugkijken op zijn debuutweekend.

Nigel Melker (FA1 Series – Portimão)

nl22 Laat ik maar niet al te veel woorden vuilmaken aan wat ik vind van het nieuwe Acceleration-gebeuren, met de FA1 Series (met oude A1GP-auto’s). De promotie was nul, de informatievoorziening voorafgaand aan het weekend (deelnemerslijst) slecht en het startveld karig. Dat Mirko Bortolotti het weekend in de Algarve zou domineren, was niet zo verrassend en dat het daarachter zou gaan tussen Melker en Felix Rosenqvist ook niet, want de rest van het veld bestaat nou niet echt uit indrukwekkende namen. Voor Melker, die hiervoor een jaar in de Formule Renault 3.5 heeft opgegeven, was het dus vooral taak om de ervaren Formule 3-coureur Rosenqvist te verslaan en in de kwalificaties lukte dat behoorlijk aardig door twee keer de tweede tijd te rijden. Indrukwekkend was vooral de prestatie in de tweede kwalificatie, toen hij maar een duizendste hoefde toe te geven op Bortolotti.

Zoals verwacht reed Bortolotti in de eerste race naar de zege, maar het was niet zo gemakkelijk als vooraf misschien gedacht. In de eerste stint wist hij niet echt los te komen van Melker, die het gat voor de pitstops op 1,4 seconden had zitten. Na de pitstops was er echter weer een verschil van 3,6 seconden (Bortolotti was een ronde eerder gestopt en dat gaf hem vervolgens een voordeel), wat bij de finish zelfs was opgelopen tot vijf seconden. In de tweede race, nu met twee verplichte pitstops, wist Melker het gat nog wel redelijk klein te houden. Na de eerste stops varieerde het een beetje tussen de een en twee seconden, maar na de tweede serie stops had Bortolotti al een voorsprong van vier seconden. Bortolotti deed het daarna redelijk rust, waardoor Melker er nog vier tienden vanaf wist te halen, maar meer dan een tweede plek zat er weer niet in.

Jeroen Slaghekke (US F2000 – Barber)

nl23 Slaghekke had in St. Petersburg tijdens de races al zijn snelheid laten zien, maar het kwam er dat weekend in de kwalificatie nog niet uit. Op Barber Motorsports Park was het anders: zesde in de training, zesde in de kwalificatie, meer dan een seconde sneller dan teamgenoot Gustavo Myasava. In de eerste race won Slaghekke een plek door het uitvallen van Colton Herta, maar verloor hij er ook twee door ingehaald te zijn door Daniel Burkett en Nico Jamin, wat hem dus de zevende positie aan de finish gaf.

Succes bleef uit in de tweede race, die eveneens op zaterdag werd gereden. Deze moest hij als zeventiende beginnen en het lukte hem wel een paar plekken te winnen. Voor de pace car op de baan kwam lag de Nederlander dertiende, waarna hij na de herstart nog een plek wist te winnen om als twaalfde te finishen. Ondanks de moeilijke tweede race bleef Slaghekke optimistisch: “Really tough weekend for multiple reasons but tough times don’t last. Already focussed on the next race!”

Michael Claessens (Britse Formule 4 – Silverstone) 

nl24 Dit jaar hebben we ook een Nederlander in de BRDC Formula 4: Michael Claessens, die zijn eerste stappen in de openwielracerij zet. Hij is opgepikt door MGR Motorsport, dat vorig jaar nog meerdere races wist te winnen en dit jaar ook BARC Formule Renault-kampioen Chris Middlehurst inzet. Zeker geen slecht vooruitzicht dus voor Claessens, maar zijn eerste kwalificatie verliep allerminst zoals gepland: hij eindigde als 22e en laatste, op 2,8 seconden van zijn voorganger. In de race waren er een paar uitvallers en kwam Charlie Eastwood in de problemen en zo werd Claessens als zeventiende afgevlagd, op 17 seconden van Dan Roeper die zestiende werd.

Het resultaat uit race 1 had twee voordelen: Claessens scoorde direct vier punten en kon de tweede race daardoor vanaf de zeventiende positie starten. Leverde dat ook nog wat op? Nee, Claessens werd weer zeventiende en laatste, nu op zelfs 21 seconden van nummer zestien Rodrigo Fonseca. In de derde race zat er zowaar een beetje tempo in en Claessens wist zelfs aansluiting te vinden bij de mannen voor hem. De negentiende plek (niet eens laatste) is dan niet zo indrukwekkend, de relatieve snelheid ten opzichte van de rest van het veld was dat vel. Het was voor Claessens duidelijk een moeilijk debuutweekend, maar ook eentje waar hij goed op kan bouwen.

Programma komend weekend

Komend weekend zien we hopelijk Tom Coronel weer terug in actie. Hij moest Frankrijk nog missen vanwege schade aan zijn auto, maar dat zou verholpen moeten zijn. Max Verstappen, Jules Szymowiak en Dennis van de Laar gaan in Hockenheim verder in de Europese Formule 3 en Nigel Melker rijdt zijn tweede FA1-weekend. In Jerez rijden Scott Deroue en Bryan Schouten in de Moto3.

————————-

Deel 1 | Deel 2 | Deel 3


[Foto(’s): Formel 3, Acceleration, US F2000, BRDC Formula 4]


Share with your friends








Submit