Zelden heb ik zóveel geklaag gehoord over het rijgedrag van coureurs. De afgelopen dagen is er in de VLN-wereld over vrijwel niets anders gesproken dan de idiote mentaliteit die een groot deel van het rijdersveld erop nahoudt. Hoe terecht die kritiek ook mag zijn, het doet af aan de geweldige race die zaterdag op de Nürburgring verreden werd.

VLN. Round 3 ADAC ACAS H&R-Cup at the Nürburgring 26 April 2014

Ter voorbereiding op de Nürburgring 24 uursrace in juni maakte Team RJN van de gelegenheid gebruik om naar Duitsland af te reizen. Tijdens de in de ochtend verreden kwalificatie voor de 56. ADAC ACAS H&R-Cup was het GT Academy Team met rijderstrio Lucas Ordóñez, Florian Strauß en Alex Buncombe het snelste: 8:07.059 was de tijd die Buncombe op de klokken zette.

VLN. Round 3 ADAC ACAS H&R-Cup at the Nürburgring 26 April 2014

Bijna 200 auto’s begonnen klokslag 12 uur aan de 4-uur durende race. Het grote aantal deelnemers uiteraard het resultaat van de naderende Nürburgring 24 uur waarin het Nissan-team versterkt zal worden met onder anderen Nick Heidfeld.

VLN. Round 3 ADAC ACAS H&R-Cup at the Nürburgring 26 April 2014

Net als twee weken eerder zag het publiek op het Grand Prix-circuit aan het einde van de eerste ronde Patrick Huisman als leider uit de Hohenrain-chicane verschijnen. De Nederlander pakte bij de start de leiding van Nissan-talent Ordóñez af, maar verloor na anderhalf uur de leiding aan de door Marcel Fässler, Marc Basseng en Frank Stippler bestuurde Phoenix Audi R8 LMS ultra. Een stop-and-go-penalty later in de race zorgde ervoor dat Frikadelli Racing de overwinning helemaal kon vergeten.

VLN. Round 3 ADAC ACAS H&R-Cup at the Nürburgring 26 April 2014

De spannende wedstrijd werd op het scherp van de snede verreden. Dat was in de eerste twee races van het seizoen niet anders, maar lijkt nu uit de hand te lopen: coureurs in de snelle auto’s hebben te weinig geduld om op het smalle circuit op een veilig moment de soms veel langzamere deelnemers te passeren. De gevolgen zijn botsingen, schadeposten en in steeds meer gevallen zware ongelukken. Waar ook coureurs uit de langzamere klassen een handje van hebben, is het op het allerlaatste moment remmen voor dubbele gele vlaggen om maar geen tijd te verliezen–of deze zelfs te negeren. Het nut van blauwe vlaggen en spiegels lijkt ook volledig aan een aantal rijders voorbij te gaan.

VLN. Round 3 ADAC ACAS H&R-Cup at the Nürburgring 26 April 2014

Toyota GT86 Cup-coureur Paweł Ledwoń maakte de chaos van dichtbij mee en schrijft op zijn blog over hoe hij de race ervaren heeft: “The chicane towards the end of the GP circuit was almost completely covered with gravel and yellow flags were shown every few moments on Nordschelife. Times above 10:30 (record was 9:44) were normal for most of the teams. Additionally, accidents caused drivers to constantly lose rhythm and concentration.” Zijn blog geeft verder ook een interessant inzicht in het onder de knie krijgen van de Nürburgring, maar is vooral een getuigenis van de wetteloosheid die er dit seizoen in VLN heerst.

VLN. Round 3 ADAC ACAS H&R-Cup at the Nürburgring 26 April 2014

Kritiek is alom en er moet ingegrepen worden om de escalatie van ongevallen en onvrede tegen te gaan, maar hoe gaat de wedstrijdleiding dat doen en wie worden daarbij aangepakt? De komende weken zullen we ongetwijfeld het antwoord op deze vragen krijgen.

VLN. Round 3 ADAC ACAS H&R-Cup at the Nürburgring 26 April 2014

Voor Marc VDS begon de dag moeizaam. In de kwalificatie kwamen de Belgen niet verder dan plaatsen 12 en 14. Weinig verrassend had ook dit met de vele gele vlaggen te maken. Het BMW Trophy Team koos daarom voor een strategie waarin ritme en conservatie voorop stonden. Beide auto’s kwamen zo in de eindfase binnen podiumbereik en met nog een pitstop voor de boeg voor de toen leidende Black Falcon Mercedes-Benz SLS AMG van Yelmer Buurman, Hubert Haupt en Christian Menzel, kwam de overwinning binnen handbereik.

VLN. Round 3 ADAC ACAS H&R-Cup at the Nürburgring 26 April 2014

Jörg Müller, Maxime Martin en Marco Wittmann zouden de finish uiteindelijk niet halen. Zij keken vanuit de pits toe hoe hun Marc VDS-teamgenoten in de slotminuten de Dörr McLaren, Phoenix Audi en Alzen BMW maar net voorbleven. Het verschil na 658 kilometer racen tussen de winnaar en nummer vier: 12 seconden.

VLN. Round 3 ADAC ACAS H&R-Cup at the Nürburgring 26 April 2014

Ledwoń omschrijft de race in zijn blog als een destruction derby en zo zal het voor veel coureurs gevoeld hebben. Ondanks het pandæmonium dat zaterdag op de Ring heerste, is niemand ernstig gewond geraakt. Maar het geluk houdt een keer op.

VLN. Round 3 ADAC ACAS H&R-Cup at the Nürburgring 26 April 2014

Top 5 algemeen klassement:
1. #26 Marc VDS BMW Z4 (D. Adorf/N. Catsburg)
2. #27 Dörr Motorsport McLaren MP4-12C (R. Adams/K. Estre/A. Klasen)
3. #5 Phoenix Racing Audi R8 LMS ultra (M. Basseng/M. Fässler/F. Stippler)
4. #2 Jürgen Alzen Motorsport BMW Z4 (U. Alzen/P. Wlazik)
5. #9 Black Falcon Mercedes-Benz SLS AMG (Y. Buurman/H. Haupt/C. Menzel)

Meer foto’s: https://www.flickr.com/photos/miguelbosch/