emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Hamilton domineert (weer), Vettel klaagt, en de belangrijkste quotes van zondag in China

Hamilton domineert (weer), Vettel klaagt, en de belangrijkste quotes van zondag in China

Het was na de kwalificatie weinig verrassend: Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van China weten te winnen. Dat Nico Rosberg tweede werd is ook geen grote verrassing, maar de Duitser moest er vandaag wel hard voor werken, terwijl Fernando Alonso de derde plek pakte, voor Daniel Ricciardo en een bijzonder gefrustreerde Sebastian Vettel. Wat viel ons verder op?

Dubbelzege Mercedes

china1 Over Hamilton zijn race valt eigenlijk vrij weinig te zeggen. Hij startte goed, liep een seconde per ronde uit en was geen moment onbedreigd, al had hij eenmaal een klein uitstapje naast de baan toen zijn banden er helemaal aan waren. “Fortunately there’s lots of run-off area. Basically the left front is the one that’s graining and wearing and I’d gone quite a lot longer than I’d planned and eventually the tyre was dead so I locked it, but it was OK and I recovered”, sprak de racewinnaar, die het verschil in het kampioenschap met Rosberg nu heeft teruggebracht tot vier punten. “Honestly, I just can’t believe how amazing the car is, and how hard everyone has worked. The results we’re getting is a real true showing of all the hard work. I was able to look after the tyres. After that I was just really racing myself. I did lose a lot of time after the first stop but still it was great. I am really happy that Nico is up here with us, it’s great points for the team and they really deserve it.”

Voor teamgenoot Rosberg verliep de race wat moeilijker: de Duitser had zich al op een matige vierde plek gekwalificeerd en had de hele race geen telemetrieverbinding met de mensen in de pitstraat, wat later in de race nog wat frustratie opleverde, aangezien hij telkens werd gevraagd zijn brandstofverbruik van zijn dashboard op te lezen: “It really annoys me to do that, so we need to stop doing that now.” Bij de start viel hij terug tot de zevende plek, maar een paar goede inhaalacties (waaronder een mooie op Vettel), goed getimede pitstops en het simpele feit dat hij nou eenmaal in een geweldig snelle Mercedes rijdt zorgden ervoor dat hij toch nog tweede werd, waar Rosberg content mee was: “The whole weekend was really, really bad for me. It went completely wrong in so many different respects. So I’m pleased with second and I just look forward to a normal weekend again in Barcelona.”

2014 Formula One Chinese Grand Prix, 
Shanghai International Circuit, Jiading, Shanghai, China, 17th -20th April 2014
Kimi Raikkonen, Ferrari F14T, Action, 
World Copyright: © Andrew Hone Photographer 2014.
Ref:  _ONY4078 2014 Formula One Chinese Grand Prix, Shanghai International Circuit, Jiading, Shanghai, China, 17th -20th April 2014 Kimi Raikkonen, Ferrari F14T, Action, World Copyright: © Andrew Hone Photographer 2014. Ref: _ONY4078Alonso had een prima start (ondanks een klein momentje met oud-teamgenoot Felipe Massa, maar daar komen we straks op terug) en wist Rosberg en Daniel Ricciardo in te halen. Door vervolgens een ronde eerder dan Vettel te stoppen wist hij net genoeg tempo te hebben om de Duitser bij de eerste pitstops voor te blijven en vanaf dat moment waren de Red Bulls eigenlijk geen bedreiging meer voor hem. Dat hij Rosberg vervolgens niet achter zich kon houden, is niet zo’n grote verrassing en de derde plek was dan ook een prima beloning voor de Ferrari-coureur. Teamgenoot Kimi Räikkönen? Heb ik niet gezien tijdens de race behalve toen hij Romain Grosjean inhaalde. Hij eindigde uiteindelijk als achtste, op bijna een minuut van Alonso… “After a difficult start to the season, this podium is a confidence boost for the whole team and I think this podium should be dedicated to Stefano (Domenicali, red.), as everything we do up to July will also be the result of his efforts”, zei Alonso.

Teamorders bij Red Bull

Voor Vettel was het een bijzonder moeilijke race. In de tweede stint kreeg hij voor het tweede weekend op rij de opdracht Ricciardo voorbij te laten, maar aangezien de Australiër op dezelfde banden reed, gaf de Duitser daar geen gehoor aan. “Tough luck”, klonk het over de radio. Vanuit het perspectief van de fan gezien natuurlijk heerlijk om teamorders te negeren, vanuit teamperspectief gewoon heel erg dom van Vettel, want zo ontnam hij Ricciardo de minieme kans Alonso aan te kunnen vallen. Uiteindelijk was het verschil tussen Alonso en Ricciardo 1,2 seconden aan de finish, dus wie weet… Overigens was het niet het enige idiote moment van Vettel, die op een gegeven moment werd ingehaald door Kamui Kobayashi toen de Japanner net vers rubber had gehaald en zijn ronde achterstand weghaalde: “Are you kidding, honestly? Tell him to get out of the way! He’s got new tyres, of course he’s quicker. But in two laps he’ll be off.”

china3 Vettel had wel wat smoesjes klaar over waarom hij niet naar zijn team luisterde: “When I was first asked, I didn’t understand as we were on the same tyre, unlike in Bahrain, so I double checked. When the team said we were on a different strategy, I moved over and then, as the race went on, I saw more and more that I didn’t have the pace.” Onzin natuurlijk, dat bleek wel uit zijn woorden over de radio tijdens de race. Ricciardo zelf maakte er niet zoveel woorden aan vuil: “With Seb, we were racing and you always want to hold on to your position, but the team radioed and he let me through. I did what I could after each stop and we improved the car; at the end I was doing all I could to catch Alonso and I think we got to within a couple of seconds of him as we went over the line. It’s going well with the team, I feel comfortable here and I did the best I could today. I really want that podium and we’re getting close!”

De overige punten

Achter de toppers reed Nico Hülkenberg een vrij solide race. Hij lag zesde na de eerste ronde en bleef, pitstops daargelaten, ook op die positie rondrijden. Uiteindelijk was het verschil met Vettel 6,5 seconden, maar aangezien Force India vorige race nog op het podium eindigde, is dat misschien een beetje tegenvallend te noemen voor het team. Teamgenoot Sergio Pérez startte als zestiende, lag na de start dertiende en kwam vervolgens na een degelijke race als negende over de finish. “It was actually a pretty straightforward and it only got tricky at the end when Bottas was getting a bit closer”, liet Hülkenberg weten. “We have beaten all other customer Mercedes cars, which are our main competition at the moment, but we have also seen some other teams up their game so we will need to keep pushing.” Pérez zei: “To start from P16 and finish in ninth place is a good recovery after a difficult qualifying session yesterday.”

2014 Formula One Chinese Grand Prix, 
Shanghai International Circuit, Jiading, Shanghai, China, 17th -20th April 2014
Felipe Massa, Williams FW36 Mercedes, Action, 
World Copyright: © Andrew Hone Photographer 2014.
Ref:  _ONY3687 2014 Formula One Chinese Grand Prix, Shanghai International Circuit, Jiading, Shanghai, China, 17th -20th April 2014 Felipe Massa, Williams FW36 Mercedes, Action, World Copyright: © Andrew Hone Photographer 2014. Ref: _ONY3687De best scorende Williams-coureur was Valtteri Bottas (zevende). Echt bijzonder was de race van de Fin niet en hij mag blij zijn dat er flinke problemen waren bij teamgenoot Felipe Massa. De Braziliaan gaf na een briljante start een behoorlijke ruk van rechts naar links toen hij achter Ricciardo vast zat en kwam daarbij redelijk hard in contact met de Ferrari van Alonso, die op dat moment lichtjes naar rechts stuurde. Bij de pitstops stonden de juiste banden vervolgens niet klaar, waarna de monteurs ook nog eens moeite hadden zijn linker achterband op de auto te zetten. Hij stond heel lang stil en het is eigenlijk een wonder dat hij door alle problemen de auto heelhuids naar de finish heeft weten te rijden. Hij werd vijftiende, enkele seconden voor Esteban Gutiérrez in wat weer een tegenvallend weekend was voor Sauber (Adrian Sutil viel al vroeg in de race uit). Gezien zijn goede start was een podiumplek eigenlijk niet eens zo ondenkbaar geweest voor Massa.

Het laatste punt ging naar Daniil Kvyat. De debuterende Rus reed weer een kalme race waarin hij de juiste beslissingen maakte en wist zo als tiende te finishen, terwijl teamgenoot Jean-Éric Vergne twaalfde werd. Tussen hen in finishte Jenson Button in de McLaren. Het was geen slechte race van de Brit, er waren geen problemen, McLaren was gewoon heel erg langzaam dit weekend. Teamgenoot Kevin Magnussen wist niet te profiteren van het feit dat hij als enige coureur op het hardere rubber was gestart en werd dertiende. “They won’t be enough to close our performance gap to the fastest cars”, aldus een weinig optimistische Button over de updates die men mee zal nemen naar de volgende race in Barcelona. Magnussen weet wel waar het aan schort: “Our car lacks downforce. The way it’s set up, and how it feels, has always been positive; it’s just low on grip, that’s all.”

Progressie bij Lotus

Shanghai International Circuit, Shanghai, China.
Sunday 20 April 2014.
Romain Grosjean, Lotus E22 Renault, leads Kimi Raikkonen, Ferrari F14T, and Valterri Bottas, Williams FW36 Mercedes.
Photo: Glenn Dunbar/Lotus F1 Team.
ref: Digital Image _W2Q4058 Shanghai International Circuit, Shanghai, China. Sunday 20 April 2014. Romain Grosjean, Lotus E22 Renault, leads Kimi Raikkonen, Ferrari F14T, and Valterri Bottas, Williams FW36 Mercedes. Photo: Glenn Dunbar/Lotus F1 Team. ref: Digital Image _W2Q4058Wie wel tevreden terug mag kijken op de race, is Lotus. Pastor Maldonado zijn race was oké nadat hij als laatste was gestart, maar Grosjean was in de top tien gestart en had een goede kans om zijn eerste punten van het jaar te scoren. Er viel weinig op aan te merken, maar helaas ging de versnellingsbak er op een gegeven moment aan, waardoor hij eerst al Räikkönen voorbij zag komen en later de strijd moest staken in de pitstraat, waardoor de teller na vier races nog steeds op nul staat. “We started by losing fourth gear but it got worse and essentially we lost all gears”, vertelde de Fransman. “It’s the first time we’ve had a problem like this so we’ll have to understand what happened. It had been quite nice in the race as we’d been fighting for ninth position so we were in the points, which is a good improvement from before. We didn’t make it to the end of the race today but let’s hope we finish in the points in Barcelona.”

Het gevecht in de achterhoede werd op de baan gewonnen door Kobayashi, die natuurlijk zijn momentje met Vettel had en in de laatste ronde een goede inhaalactie op Jules Bianchi wist te plaatsen. Uiteindelijk telden de laatste twee ronden echter niet mee en werd Bianchi juist als zeventiende geklasseerd. De reden: Hamilton kreeg een ronde te vroeg de finishvlag gezwaaid en het reglement stelt dat de laatste doorkomst daarvoor dan als uitslag geldt, en dat was dus de 54e ronde. Over het moment met Vettel zei Kobayashi: “We stuck to the original three stop strategy and that gave us a few interesting moments, particularly with Vettel who I was told I could pass as he was fuel saving and on old tyres and I was on new softs on the third stint. I hear he wasn’t too pleased about that but relative to him I had the pace then to immediately pull away and did so to avoid compromising our plan.”

Max Chilton en Marcus Ericsson finishten op de laatste twee plaatsen.


[Foto(’s): Pirelli, Mercedes GP, Lotus/LAT]


Share with your friends








Submit