emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

GT Report: Aftrap World Endurance Championship

GT Report: Aftrap World Endurance Championship

Een druk sportwagenweekend ligt achter ons. Het World Endurance Championship en de European Le Mans Series trapten af in Silverstone en in Nogaro werden de eerste twee races van de vernieuwde Blancpain Sprint Series verreden.

World Endurance Championship: 6 Hours of Silverstone

De 6 uur van Silverstone was met afstand de mooiste race van het afgelopen weekend. Onder een donkere hemel stonden voor het eerst in vele jaren weer drie autofabrikanten in de hoogste klasse aan de start: Audi, Toyota en Porsche. Toyota eindigde met een 1-2-zege in een race die werd verreden onder wisselende weersomstandigheden en uiteindelijk kort voor het einde moest worden gestopt vanwege de hevige regelval.

Voor Audi begon de race goed: gestart vanaf plek vier vocht de Audi van André Lotterer zich in korte tijd naar de leiding. Niets wees er toen nog op dat beide R18’s voor het einde van de race eruit zouden liggen.

OS6A9896.JPG Winning cars - FIA WEC 6 Hours of Silverstone at Silverstone Circuit - UKDe problemen begonnen toen het harder begon te regenen. Eerst spinde Lucas di Grassi op hoge snelheid de vangrail in. De Braziliaan kreeg zijn Audi terug naar de pits waar Audi Sport Team Joest schade aan de monocoque constateerde en besloot dat de race voor de #1-bolide klaar was.

Kort daarop zagen we ook Lotterer in het grind staan. Hij had zich verslikt in het gladde wegdek. Enkele uren later zou teamgenoot Benoît Tréluyer in dezelfde bocht in het grind belanden nadat hij op natte kerbstones remde en uitgleed. De Fransman vloog daarbij aan de binnenkant van de bocht hard tegen de vangrail aan wat voor terminale schade zorgde. Terugrijden naar de pits zat er ondanks een verwoede poging van de tweevoudige Le Mans 24 uur-kampioen niet meer in.

Toyota en Porsche hadden een rustigere race. Voor hen geen crashes en weinig fouten. Wel zagen we even een Porsche met drie wielen voorbijkomen en kort daarop moest diezelfde 919 Hybrid de race verlaten met technische problemen. De zusterauto, bestuurd door Timo Bernhard, Mark Webber en Brandon Hartley, reed zonder problemen de race uit naar een derde plaats als eindresultaat. Knokken met de Toyota’s en Audi’s zat er voor Porsche ook in, dus de Duitsers kunnen net als Toyota met goede moed afreizen naar Spa-Francorchamps waar volgende week de traditionele 6 uursrace verreden wordt.

In GTE wel winst voor Porsche. Manthey Racing, sinds een aantal maanden eigendom van Porsche AG, kwam met beide 991 GT2’s zegevierend over de finish. Nadat de AF Corse Ferrari 458 in het eerste uur werd ingehaald kwam die overwinning eigenlijk geen moment meer in gevaar.

Top 5 algemeen klassement:
1. #8 Toyota Racing TS040 Hybrid (A. Davidson/S. Buemi/N. Lapierre)
2. #7 Toyota Racing TS040 Hybrid (A. Wurz/S. Sarrazin/K. Nakajima)
3. #20 Porsche Team 919 Hybrid (T. Bernhard/B. Hartley/M. Webber)
4. #12 Rebellion Racing Lola B12/60 Toyota (N. Heidfeld/N. Prost/M. Beche)
5. #26 OAK Racing Morgan LMP2 Nissan (R. Rusinov/O. Pla/J. Canal)

European Le Mans Series: Silverstone

In het voorprogramma van het FIA WEC werd op zaterdag de openingsronde van de European Le Mans Series verreden. Anders dan een dag later was het zonnig toen de TDS Racing van Tristan Gommendy, Ludovic Badey en Pierre Thiriet in een bloedstollende finale over de finish kwam. Het Franse trio moest van ver komen, maar met Gommendy achter het stuur en het geluk van een late neutralisatie veroorzaakt door een ongeluk van leider Simon Dolan in de Jota Zytek, kon de Race Performance Oreca van Michel Frey verslagen worden.

Top 5 algemeen klassement:
1. #46 Thiriet by TDS Racing Morgan LMP2 Nissan (T. Gommendy/L. Badey/P. Thiriet)
2. #34 Race Performance Oreca 03 Judd (M. Frey/F. Mailleux)
3. #43 Morand Racing Morgan LMP2 Judd (C. Klien/G. Hirsch/R. Brandela)
4. #41 Greaves Motorsport Zytek Z11SN Nissan (T. Kimber-Smith/C. Dyson/M. McMurry)
5. #36 Signatech Oreca 03 Nissan (P.L. Chatin/N. Panciatici/O. Webb)

Blancpain Sprint Series: Nogaro

Jeroen Bleekemolen in een GT is vrijwel altijd een garantie voor succes. Zo leek het ook tijdens de kwalificatie voor de Blancpain Sprint Series in Nogaro, waar de Nederlander de poletijd reed. In de eerste race was die koppositie echter maar van korte duur: een klein foutje deed Bleekemolen in de eerste bochten de leiding uit handen geven. Toch hield de Grasser Racing Lamborghini Gallardo het nog lang op de tweede plaats vol, ook toen Hari Proczyk het stuur had overgenomen. Totdat een doldwaze Enzo Ide het nodig vond de Lambo in een spin te duwen. _NIK0924 Een zeventiende plaats in race 1 en een zesde plaats in de hoofdrace na achteraan gestart te hebben, was de vangst van het paasweekend.

Nadat het Audi-team van Laurens Vanthoor en César Ramos op overtuigende wijze de kwalificatie race, of race 1, gewonnen had, mocht het duo voor race 2 vooraan starten. Daar ging het in de opwarmronde al mis: de Phoenix Audi met Niki Mayr-Melnhof achter het stuur knalde tegen de WRT Audi van Ramos aan, waarop de Braziliaan direct de pits indook om met een kapotte ophanging de race te beëindigen. De schade aan de R8 van Mayr-Melnhof bleek uiteindelijk ook te groot te zijn om de race mee uit te rijden.

De Mercedes-Benz van HTP Motorsport maakte optimaal van de situatie gebruik door enkele ronden later de Braziliaanse BMW Z4 die aan de leiding lag in te halen en een enorm gat te slaan. Zonder tegenstand van Phoenix en WRT was de overwinning vrij simpel voor de Duitse toptalenten Maximilian Buhk en Maximilian Götz.

Diezelfde Braziliaanse Z4, van AH Competições met rijders Cacá Bueno en Sérgio Jimenez, zorgde samen met de WRT Audi van jongelingen Vincent Abril en Mateusz Lisowski in de slotfase nog voor het grootste spektakel. Uiteindelijk lukte het Abril om Bueno voorbij te komen, iets dat Stef Dusseldorp een ronde later ook lukte, waardoor Abril en Lisowski het podium op mochten en ook de hoofdprijs in de Silver Cup pakten.

Voor meer over de Nederlanders in Nogaro, zie dit artikel.

Top 5 algemeen klassement:
1. #1 WRT Audi R8 LMS ultra (C. Ramos/L. Vanthoor)
2. #6 Phoenix Racing Audi R8 LMS ultra (N. Mayer-Melnhof/M. Winkelhock)
3. #0 BMW Sports Trophy Team Brasil (S. Jimenez/C. Bueno)
4. #3 WRT Audi R8 LMS ultra (S. Ortelli/G. Guilvert)
5. #84 HTP Motorsport Mercedes-Benz SLS AMG (M. Buhk/M. Götz)

Top 5 algemeen klassement:
1. #84 HTP Motorsport Mercedes-Benz SLS AMG (M. Buhk/M. Götz)
2. #3 WRT Audi R8 LMS ultra (S. Ortelli/G. Guilvert)
3. #4 WRT Audi R8 LMS ultra (V. Abril/M. Lisowski)
4. #85 HTP Motorsport Mercedes-Benz SLS AMG (S. Dusseldorp/S. Afanasyev)
5. #0 BMW Sports Trophy Team Brasil (S. Jimenez/C. Bueno)

Uitgebreide high lights van het gehele weekend:

Komend weekend

– 26 april: VLN Nürburgring: 56. ADAC ACAS H&R-Cup (Live stream zaterdag vanaf 11:45 uur)
– 26-27 april: Pirelli World Challenge: Barber Motorsports Park (Live stream eerste race zaterdag vanaf 22:20 uur)


[Foto(’s): FIA WEC, Juliet Lemon - AdrenalMedia.com, Brecht Decancq Photography]


Share with your friends








Submit