Zoals vorige week aangekondigd een artikel over veel Nederlanders: in Monza reden er vier (of eigenlijk meer, maar voor meer over de Blancpain Endurance Series moet je hier zijn) met wisselend succes, Tom Coronel kende een dramatisch weekend in Marrakech en we zagen ook nog een paar Nederlanders van slechte tot zeer succesvolle weekenden op twee wielen meemaken. Eén aangekondigd persoon ontbreekt helaas: Nigel Melker heeft ervoor gekozen niet in de Formule Renault 3.5 te rijden, maar in de Acceleration FA1, de nieuwe klasse voor landenteams die over een week van start zal gaan.

Meindert van Buuren en Beitske Visser (Formule Renault 3.5)

Vooral Van Buuren heeft indruk gemaakt bij zijn debuut in de Formule Renault 3.5. Dat de Nederlander kan racen, wisten we wel, maar hij moest het wel doen bij Pons, dat niet bekendstaat als een goed team. Echter direct in de eerste race in Monza eindigde de Nederlander al als negende, na een twintigste (voorlaatste) startplaats. “Na een paar seizoenen in de top van de autosport weet ik wat er omgaat in het hoofd van de gemiddelde jonge coureur. Ze hebben een halfjaar niet geracet en willen in de eerste race veel te veel. Er ontstaat dan vanzelf chaos. Het enige wat ik mezelf voorhield: ik moet me niet gek laten maken en om alle brokstukken heenrijden”, was zijn nuchtere commentaar. Ook voor de tweede race verliep de kwalificatie niet helemaal naar wens en in tegenstelling tot zaterdag ging het in de race niet veel beter. Een spin werd gevolgd door een kapotte versnellingsbak, waardoor de race vroegtijdig eindigde.

Visser was de tweede Nederlander, of eigenlijk Nederlandse, die in actie kwam. Ook haar kwalificaties verliepen maar matig (en dan drukken we ons nog positief), maar ook haar races waren niet echt sterk. Ze wist weliswaar beide dagen een paar plekken te winnen, maar in de eerste race vroeg ze te veel van haar banden, waardoor ze uiteindelijk een lekke band kreeg en in de tweede race ging het ook niet heel goed. In het begin kon ze nog wel meekomen, maar naarmate de race vorderde verloor ze veel meer tijd op de mannen voor haar en uiteindelijk finishte ze, mede door een uitstapje naast de baan, als zeventiende. Het was een duidelijk leerproces voor de 19-jarige uit Dronten, maar dat lag ook behoorlijk in de verwachting na de gigantische stap die ze heeft gemaakt vanuit de ADAC Formel Masters direct in de Formule Renault 3.5. De snelheid is er bij vlagen, het is nu taak om het op consistente wijze te laten zien.

Steijn Schothorst en Roy Geerts (Formule Renault NEC)

Los van alle Blancpain Endurance Series-deelnemers kwamen er naast Van Buuren en Visser twee Nederlanders in actie op het circuit van Monza: Schothorst en Formule Renault NEC 1.6-kampioen Geerts. Het was de debuterende Geerts die de beste startplek had weten te veroveren voor de eerste race: zesde, terwijl Schothorst achtste werd. In de race wist Geerts vervolgens in de eerste ronde naar de vierde plek te rijden, voor hij bij een aanrijding met Aurélien Panis betrokken raakte en uit zou vallen. Schothorst profiteerde en eindigde de race als vijfde.

Schothorst had zich voor de tweede race als derde gekwalificeerd, terwijl Geerts tien plaatsen als achttiende moest starten. In de race eindigde Schothorst vervolgens op dezelfde positie na een gevecht met Louis Delétraz (die de eerste race had gewonnen). Voor Geerts was de race duidelijk een leerproces: weer kende hij een prima start en na een mooie opmars lag hij elfde, voor hij opnieuw bij een aanrijding betrokken raakte. Uiteindelijk wist hij na een nieuwe inhaalrace als elfde over de finish te komen. “Het is jammer dat we geen goed resultaat hebben kunnen boeken want de snelheid was absoluut aanwezig. Ik had hier kunnen racen om de podiumplaatsen maar helaas mocht het dit weekend nog niet zover komen”, aldus Geerts.

Tom Coronel (WTCC)

Over de tweede race van Coronel is in dit artikel alles al gezegd, en eigenlijk verliep het hele weekend niet echt lekker voor de Nederlander. Een crash in de vrije training werd gevolgd door een tiende startplaats. In race 1 bleef hij ook een beetje rond die positie hangen, tot hij met schade in de pitstraat moest opgeven. Race 2 startte hij van pole-position, voor hij betrokken raakte bij de inmiddels beruchte botsing met Mehdi Bennani, wat hem niet alleen een uitvalbeurt opleverde, maar ook een dusdanig kapotte auto dat hij komend weekend niet in Frankrijk zal starten… een dramatische opening van het seizoen voor Coronel.

Bryan Schouten en Scott Deroue (Moto3)

Voor de twee Nederlandse Moto3-rijders ging het in Austin eigenlijk niet heel anders dan in de seizoensopening in Qatar: in de trainingen eindigden ze telkens tussen de twintigste en dertigste positie, waarbij het Deroue was die telkens sneller over het Amerikaanse circuit ging. In de kwalificatie was het niet anders: Deroue werd 25e na een fout in zijn laatste run, werd Schouten 28e. In de race waren er bij de start wat valpartijen, maar Deroue wist deze te ontwijken en ging daarna voornamelijk met teamgenoot Ana Carrasco het gevecht aan. De twee vochten samen met Philipp Öttl om de negentiende plek en het was de Nederlander die dit gevecht uiteindelijk won, maar echt blij was hij niet: “De laatste ronde en de uitkomst daarvan waren goed, maar als ik naar de hele race kijk, ben ik niet tevreden. Er had meer ingezeten. Als er niet een paar rijders voor me waren uitgevallen, was ik 25e geworden en dat is niet voldoende.”

Ook Schouten was absoluut niet tevreden, nadat hij als laatste werd geklasseerd, op een ronde achterstand van winnaar Jack Miller: “Ik heb de Mahindra nog steeds niet onder controle en daarom baal ik. Ik weet niet waar het in zit. De motor is snel genoeg, maar ik zie andere coureurs gewoon bij me wegrijden. Ik kan op dit moment niet op het randje rijden. En om tot prestaties te komen, die mensen van mij mogen verwachten, moet dat wel. Ik weet dat veel mensen vertrouwen in mij hebben. Dat wil ik niet beschamen, daarom ben ik misschien ook wel geblokkeerd. Komende week ga ik met een aantal mensen bespreken en bekijken wat te doen. Dit weekend alleen maar bezig geweest met wat ik niet moet doen. Dat moet worden omgedraaid in wat ik wel moet gaan doen. In Argentinië moet de oude Bryan weer acte de présence geven. Sorry voor dit moment.”

Michael van der Mark (Supersport)

Meer succes op twee wielen was er voor Michael van der Mark, die zijn kunsten vertoonde op het circuit van Aragón. De Pata Honda-rijder zat er in de trainingen goed bij en kwalificeerde zich vervolgens op de vijfde positie. Een geweldige start bracht hem aan de leiding van de race, voor hij deze na zes ronden verloor na een fout in de hairpin. Een crash tussen leiders Kev Coghlan en Jules Cluzel betekende dat Van der Mark zich een paar ronden voor het einde weer op de tweede plek bevond, maar Kenan Sofuoğlu was net een maatje te groot en won met iets minder dan negen seconden voorsprong op de Nederlander.

“I’m really happy with this result. We’ve been working all weekend to fix some strange problems and then this morning we found that our race pace was quite good. My start wasn’t great but I could see I was faster than the guys in front so I caught them step-by-step and tried to pull away after I got past. I felt the gap wasn’t that big and I tried to keep pushing. I made a small mistake at the hairpin and they passed me and I lost some contact after a couple of other mistakes. After Jules Cluzel and Kev Coghlan crashed, there was just me and Kenan Sofuoglu left. I couldn’t get any closer to him but I’m really happy after zero points in the first race.”

Max van Schoonhoven (Euro Jr. Cup)

In voorgaande jaren was Van der Mark de enige Nederlander die in actie kwam in het voorprogramma van het wereldkampioenschap voor Superbikes, maar daar is Max van Schoonhoven dit jaar bijgekomen. In het openingsweekend van de European Junior Cup kwalificeerde de 15-jarige rijder zich direct op een knappe vijfde positie. Een matige start wierp hem terug naar de tiende positie, waarna hij vervolgens in de tweede ronde door een andere rijder onderuit werd gereden. Ik ga deze val gauw proberen te vergeten en mij richten op mijn volgende wedstrijd op het TT Circuit in Assen op 27 april”, verklaarde de jongeling na afloop.

Ook komend weekend bevinden zich weer wat Nederlanders achter het stuur op de internationale circuits. Giedo van der Garde mag in China weer op vrijdag bij Sauber instappen en in Silverstone maken Max Verstappen en Jules Szymkowiak hun Formule 3-debuut, terwijl ook Dennis van de Laar dat weekend in actie komt. De Formule Renault NEC 1.6 begint in Zandvoort aan haar nieuwe seizoen, met Boris Kolff, Janneau Esmeijer, Paul Sieljes en Larry ten Voorde als Nederlandse deelnemers.