Seizoen drie van het FIA World Endurance Championship gaat zondag in Silverstone van start. LMP1 is in een volledig nieuw jasje gestoken en viert de terugkeer van een legende. Omdat de grootste veranderingen zich daar afspelen, LMP2 een droevige aangelegenheid is dit jaar en in GTE vrijwel alles hetzelfde blijft, beperk ik mij in deze preview tot het technische gedeelte van de topklasse.

Porsche

Die terugkerende legende is natuurlijk Porsche. Al in 2012 lieten de Duitsers weten een LMP1-project op te zetten om terug te keren in de hoogste klasse van de 24 uur van Le Mans na een afwezigheid van zestien jaar. Uiteraard was enige scepsis op zijn plaats, want Porsche heeft sinds 1998 wel vaker gezegd aan een terugkeer te werken. Maar die belofte hebben we Porsche toen niet na zien komen.

Deze keer wel, want de auto is er, het team is er, en vorig jaar hebben de mannen en vrouwen uit Weissach zich al opgewarmd door de Porsche 991 in de GTE-klasse te racen. Porsche is zich dus serieus aan het voorbereiden om landgenoten Audi en Toyota (de TS040 wordt door Toyota Motorsport GmbH vanuit Köln gerund en gebouwd) het leven zuur te maken op de circuits.

Als motorconfiguratie heeft Porsche voor een opmerkelijke 2-liter V4-turbo gekozen, die gecompleteerd wordt met een 6MJ sterke elektromotor voor vierwielaandrijving. De energie voor de elektromotor wordt net als de Toyota TS040 en Audi R18 e-tron quattro gehaald uit de energie die tijdens het remmen vrijkomt, maar óók uit de uitlaatgassen van de benzinemotor. Anders dan de twee concurrenten is de opslagmethode van die energie: waar Audi een vliegwiel en Toyota een supercapacitor gebruiken, is de Porsche 919 Hyrbid van een lithium-ion-batterij voorzien.

Porsche 919 Hybrid
Motor: 2-liter V4-turbo
Brandstof: Benzine
Vermogen: 503 (verbrandingsmotor) + 250 (elektromotor) pk
Energieopslag: 6MJ (Lithium-ion)

#14 Marc Lieb / Romain Dumas / Neel Jani
#20 Timo Bernhard / Mark Webber / Brendon Hartley

Toyota

Toyota doet het eigenlijk niet veel anders dan in de voorgaande jaren: V8-benzinemotor met extra elektrische aandrijving op de achteras.Wel nieuw is de wat grotere motor in de TS040 (van 3,4- naar 3,7-liter) en een extra elektromotor op de vooras. De overstap naar vierwielaandrijving is een must, omdat de regel die voorschrijft dat AWD pas vanaf 120 kilometer per uur geactiveerd mag worden, in het nieuwe technische reglement geschrapt is. Dat brengt goed nieuws voor fans van idioot krachtige motoren met zich mee, want TMG heeft daardoor een 1000 pk sterke auto gebouwd. Dat is echter ongeremd: de daadwerkelijke output zal iets minder bedragen. En uiteraard mogen de elektromotoren nog niet een volledige ronde ingezet worden, al is dat wel het uiteindelijke doel.

Toyota TS404 Hybrid
Motor: 3,7-liter V8
Brandstof: Benzine
Vermogen: 520 (verbrandingsmotor) + 480 (elektromotor) pk
Energieopslag: 6MJ (Supercapacitor)

#7 Alexander Wurz / Stéphane Sarrazin / Kazuki Nakajima
#8 Anthony Davidson / Sébastien Buemi / Nicolas Lapierre

Audi

Al jaren richt Audi zich vooral op het gewicht van de auto. Want een lichte auto is behalve sneller op topsnelheid ook zuiniger met brandstof en banden. Daarom is de nieuwe generatie R18 e-tron quattro het lichtste prototype dat ooit gebouwd is: 870 kilogram. Maar waar Audi een van de pioniers was met elektromotoren in de autosport, doen ze dit jaar een aanzienlijke stap terug door te kiezen voor meer energie uit de dieselmotor en minder uit restenergie. Dit is het resultaat van de efficiëntieregels die de FIA en ACO dit jaar invoeren en die voorschrijven dat een krachtig hybridsysteem minder energie uit de conventionele motor mag halen en vice versa, waardoor Audi juist gekozen heeft voor een matige 2MJ output (de minimum hoeveel) van het vliegwiel en een vergroting van de V6-turbo dieselmotor naar 4-liter, om gewicht en daarmee brandstof te besparen.

Het brandstofverbruik wordt overigens in realtime gemeten en auto’s die te veel brandstof per ronde gebruiken, kunnen in dezelfde race nog een tijdstraf verwachten. Door prestatie op deze manier te beperken is er veel meer ruimte voor fabrikanten gekomen voor innovatie. Het tweede grote verschil met de vorige generatie LMP1 is de iets smallere breedte en hogere cockpit van de auto’s, om het zicht opzij te verbeteren.

Audi R18 e-tron quattro
Motor: 4-liter V6-turbo
Brandstof: Diesel
Vermogen: 537 (verbrandingsmotor) + 231 (elektromotor) pk
Energieopslag: 2MJ (Vliegwiel)

#1 Tom Kristensen / Loïc Duval / Lucas di Grassi
#2 André Lotterer / Benîot Tréluyer / Marcel Fässler

Rebellion en Lotus

Tot slot de LMP1-L-klasse voor privéteams met LMP1-materiaal. Daar is een hybridsysteem niet verplicht. En op tijd de auto klaar hebben blijkbaar ook niet, want geen enkel nieuwe bolide zal dit weekend in Silverstone op de grid staan: de Rebellion R-One is vertraagd dus racen de Zwitsers hun oude Lola B12/60, en Lotus verzaakt volledig omdat het de auto die vorig jaar in LMP2 uitkwam maar gemakkelijk om te bouwen was naar 2014-spec LMP1-regels, nog niet gereed heeft voor de nieuwe AER-motor.

Rebellion R-One
Motor: 3,4-liter V8 (Toyota)
Brandstof: Benzine
Vermogen: 500+ pk (verbrandingsmotor)

#12 Nicolas Prost / Nick Heidfeld / Mathias Beche
#13 Fabio Leimer / Dominik Kraihamer /  Andrea Belicchi

Lotus T129
Motor: V6-turbo (AER)
Brandstof: Benzine
Vermogen: Onbekend

#9 Christijan Albers / Thomas Holzer / James Rossiter

Start race zondag om 13:00 uur Nederlandse tijd, live stream via FIA World Endurance Championship-website (betaald) en live op Eurosport 1 en 2 (gedeeltelijk) en MotorsTV.