Als het op de Nürburgring misgaat, gaat het vaak ook goed mis. Dat bleek afgelopen zaterdag eens te meer toen in Pflanzgarten II de GetSpeed Porsche en Mathilda VW Scirroco door de lucht vlogen en daarbij de vangrail over vele meters sloopten. Het resultaat, behalve twee vernielde racewagens, was een langdurige rode vlag-fase waarin de omheining gerepareerd moest worden en de rijders uit hun auto’s werden bevrijd. Desondanks vielen de verwondingen mee en kon Frikadelli Racing met een gerust hart hun zege vieren.

VLN. Round 2 DMV 4-Stunden Rennen at the Nürburgring 12 April 2014

Op de grid oogde het Frikadelli Racing Team, bestaande uit rijder-eigenaar Klaus Abbelen, diens vriendin Sabine Schmitz, powerhouse Patrick Huisman en Porsche-huurling Patrick Pilet, een en al rust. Terwijl Schmitz in de pits handtekeningen aan het uitdelen was, hadden de herencoureurs verderop een onderonsje. Misschien om te bespreken hoe ze de DMV 4-Stunden Rennen zouden gaan winnen.

VLN. Round 2 DMV 4-Stunden Rennen at the Nürburgring 12 April 2014

Jörg Müller was weer met Marc VDS present. De tweevoudige winnaar van de Nürburgring 24 uur trok veel bekijks. Na twee weken geleden samen met Marco Wittmann geracet te hebben, was het nu de beurt aan Maxime Martin om plaats te nemen naast Müller.

VLN. Round 2 DMV 4-Stunden Rennen at the Nürburgring 12 April 2014

Een bewolkte dag was voorspeld, maar net als tijdens de seizoensopener brak het lentezonnetje al snel door. Een mooie racedag lag in het verschiet, zo leek het nog.

VLN. Round 2 DMV 4-Stunden Rennen at the Nürburgring 12 April 2014

De laatste dingen worden doorgenomen voordat de coureurs in de auto stappen om van start te gaan.

VLN. Round 2 DMV 4-Stunden Rennen at the Nürburgring 12 April 2014

Het wapen van veel teams: Porsche. De startlijst staat er vol mee, van GT3’s tot productiemodellen.

VLN. Round 2 DMV 4-Stunden Rennen at the Nürburgring 12 April 2014

Met 24,369 kilometer is de Nürburgring een gigantisch circuit. Wie goed zoekt kan daarom altijd wel een plekje vinden waar geen hoog hek het zicht verpest.

VLN. Round 2 DMV 4-Stunden Rennen at the Nürburgring 12 April 2014

Maar kijk dan wel goed uit, de auto’s kunnen je om de oren vliegen, zoals we na bijna een uur racen zagen. Gelukkig stond er aan de buitenkant bij Pflanzgarten II niemand, waardoor dit zware ongeval waarbij de Scirroco buiten de baan belandde minder grimmig eindigde dan aanvankelijk werd gedacht. Een rondcirkelende helikopter is nooit een goed teken, maar gelukkig was het slechts een voorzorgsmaatregel.

VLN. Round 2 DMV 4-Stunden Rennen at the Nürburgring 12 April 2014

Ruim drie uur later ging de race weer van start. Normaal zou de race om 16:00 uur al afgelopen zijn, maar dat ging ‘m niet meer worden. Slechts twee uur zouden we nog racen waardoor toch nog volle punten voor het kampioenschap werden uitgedeeld.

VLN. Round 2 DMV 4-Stunden Rennen at the Nürburgring 12 April 2014

De Raceunion Teichmann Racing Porsche 911 GT3 Cup moest het dit weekend zonder Markus Palttala stellen. De in België woonachtige Fin was ter voorbereiding op de Nürburgring 24 uur aanwezig bij Marc VDS Racing met wie hij regelmatig in actie komt in andere kampioenschappen. Vandaag ook in VLN. Helaas was een dertiende eindklassering het hoogst haalbare.

VLN. Round 2 DMV 4-Stunden Rennen at the Nürburgring 12 April 2014

De ware uitdaging in VLN zit hem niet eens zozeer in het circuit zelf, maar de hoeveelheid en verscheidenheid aan auto’s in de race: van thoroughbred GT3’s tot een simpele Citroën Saxo en alles daartussenin, het racet allemaal in dezelfde race. Hoezeer de langzamere auto’s ook hun best doen om de snelle deelnemers niet in de weg te rijden, ook zíj hebben een race en kampioenschap te winnen.

VLN. Round 2 DMV 4-Stunden Rennen at the Nürburgring 12 April 2014

Deze krijgen het zwaar te verduren.

VLN. Round 2 DMV 4-Stunden Rennen at the Nürburgring 12 April 2014

Was het een geleden nog janken bij Falken toen hun Porsche afgeschreven terugkeerde in de pits na een gigantische klapper, binnen een week had het Duits-Japanse team een nieuwe Porsche uit Weissach opgehaald en vijf dagen later werd er feest gevierd met een derde plek in de 4-Stunden Rennen.

VLN. Round 2 DMV 4-Stunden Rennen at the Nürburgring 12 April 2014

Patrick Pilet deed voor het eerst weer mee sinds hij vorig jaar de allereerste overwinning voor Frikadelli pakte. De Fransman droeg ook nu weer zijn steentje bij met een supergoede stint waarin hij na de herstart de aanval van de concurrentie afsloeg en bij hen wegreed. Een overtuigende overwinning die Patrick Huisman aan het einde van de eerst ronde in gang zette toen hij de leiding overnam, door Pilet halverwege de race verstevigd werd en die Abbelen en Schmitz consolideerden. Winnen zoals een echt sportwagenteam dat doet.

Top 5 algemeen klassement:
1. #30 Frikadelli Racing Porsche 911 GT3 R (K. Abbelen/S. Schmitz/P. Huisman/P. Pilet)
2. #5 Phoenix Racing Audi R8 LMS ultra (M. Fässler/Markus Winkelhock)
3. #4 Falken Motorsports Porsche 911 GT3 R (M. Ragginger/A. Imperatori)
4. #154 Team Manthey Porsche 911 GT3 RSR (G. Weiss/O. Kainz/M. Jacobs/J. Krumbach)
5. #25 Marc VDS BMW Z4 (J. Müller/M. Martin)

Meer foto’s: https://www.flickr.com/photos/miguelbosch/