Afgelopen weekend zagen we drie Nederlanders in actie komen, al was er maar één die daadwerkelijk aan de start van een race verscheen: Nyck de Vries in de Formula Renault Alps. In de Formule 1 mochten Giedo van der Garde en Robin Frijns bij respectievelijk Sauber en Caterham opdraven voor de vrijdagtraining. Ook blikken we nog even terug op de opening van het US F2000-seizoen, waar Jeroen Slaghekke in actie kwam.

Nyck de Vries

De jonge McLaren-protegé begon het weekend in Imola uitstekend met een tweede plek in de eerste training, achter Bruno Bonifácio, die niet het hele seizoen meedoet. In de tweede training was er een dertiende tijd, maar het was duidelijk dat hij daar niet voor snelle tijden ging, want in de kwalificatie stond hij er weer. Groep A had in de kwalificatie wat pech dat er een opdrogende baan was, waardoor de coureurs in groep B (met De Vries) in het voordeel waren. In groep B was De Vries echter wel veruit de snelste: Hans Villemi volgde op 2,2 seconden! Hij mocht beide races van pole-position starten, met Bonifácio (de snelste uit groep A) beide keren naast hem op de eerste rij.

Direct in de eerste race heeft De Vries mijn voorbeschouwing op het Alps-seizoen eigenlijk overbodig gemaakt: de Nederlander domineerde compleet. Hij bleef het veld de hele race controleren en liet zich niet gek maken door een safety car vroeg in de race. Toen deze weer weg was, liep hij langzaam uit op Bonifácio en hij leek met zo’n vier seconden voorsprong te winnen. In de laatste ronde maakte de Braziliaan echter nog een fout, waardoor het verschil op de streep uiteindelijk tien seconden was.

In de tweede race behield de Korianen GP-coureur weer de leiding en maakte Bonifácio een foutje, waardoor Simon Gachet langszij kwam voor de tweede plek en De Vries direct een voorsprong van 2,1 seconden pakte. De Nederlander bleef daarna uitlopen en zag zijn voorsprong uitlopen tot 8,8 seconden, tot hij het in de laatste ronde wat rustig aandeed en met 7,6 seconden voorsprong zou winnen. Uiteraard had hij de snelste ronde achter zijn naam, iets wat hem in de eerste race ook al was gelukt. Perfect weekend dus.

Giedo van der Garde

Van der Garde is dit jaar testcoureur bij Sauber en moet het dus doen met de sporadische keren dat hij op vrijdagochtend of tijdens een test in actie mag komen. In Bahrein was het zo ver en de Nederlander stuurde zijn Sauber naar een achttiende tijd, waarmee hij iets langzamer was dan Jules Bianchi in de Marussia. Op het eerste oog geen best resultaat, maar het verschil met Adrian Sutil was drie tienden, bovendien had Bianchi een goede run op zachte banden. Van der Garde keek dan ook met een goed gevoel terug op zijn twintig ronden.

“I was struggling a bit at the beginning, as the car is completely different to last year. The way of driving, the feeling in the car, the sitting position, the steering wheel are all different. Nevertheless, I improved from lap to lap”, zei hij. “With the second set of tyres I was still able to improve a lot. I am quite pleased how the session went, taking into consideration that this is also the first time I have driven the car with the new engine. I am happy so far. I hope we can work with the feedback. It was a nice warm up for next week, when I will have one full day of testing. Today I just did 20 laps. Hopefully during the test we can do more work and improve the car.

Robin Frijns

Frijns zat vrijdag in een groene auto. Er waren gek genoeg mensen die daadwerkelijk in zijn 1 april-grap waren getrapt dat de oranje voor één sessie oranje zou worden gespoten, geen idee waar die mensen met hun hoofd zaten. Hoe dan ook, de Limburger had een programma, voltooide dat programma en was drie tienden sneller dan Marcus Ericsson in de andere Caterham. Prima visitekaartje, maar verder ook geen wonderbaarlijke prestatie. Gewoon een degelijk begin van het seizoen voor Frijns, die duidelijk van mening is dat Caterham progressie aan het boeken is.

“The car felt better balanced than the last time I drove it here in Bahrain in the pre-season test, and it’s clear that Renault have made a lot of progress since then – we showed in last week’s race in Malaysia that our race pace is strong and I think the work we’ve done today will help us build on that in Sunday’s race”, aldus de voormalig Formule Renault 3.5-kampioen. “There’s clearly performance to come from optimising the setup and more work with Renault, but I’ve done my bit today and I’m happy with what we did.”

Jeroen Slaghekke

In de eerste training in St. Petersburg zette Slaghekke geen tijd neer, om vervolgens veertiende te worden voor hij in de kwalificatie een vijftiende tijd wist te rijden. De snelheid die hij toen niet wist te vinden, maakte hij in de races dubbel en dwars goed. De eerste race eindigde hij na een knappe inhaalrace als negende, om vervolgens in de tweede race nog iets beter te presteren: weer presteerde hij sterk en geholpen door ook redelijk wat uitvallers finishte hij als zevende. De Nederlander staat nu zesde in het kampioenschap en mag het in het laatste weekend van april weer proberen, dan op Barber Motorsports Park.

Komend weekend komt er een flinke stapel Nederlanders in actie: Meindert van Buuren en Beitske Visser trappen in Monza het Formule Renault 3.5-seizoen af, waarschijnlijk aangevuld met Nigel Melker, die alleen nog nergens is bevestigd, terwijl Roy Geerts in het voorprogramma in de Formule Renault NEC zal racen. Tom Coronel begint in Marrakech aan een nieuw WTCC-tijdperk en op twee wielen zien we Bryan Schouten en Scott Deroue racen in Austin. Michael van der Mark komt in Aragón in actie in de Supersport.