emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Lente in de Eifel: #VLN1

Lente in de Eifel: #VLN1

Onder een lente zonnetje en in aanwezigheid van duizenden fans ging zaterdag het nieuwe VLN-seizoen van start. De zestigste editie van de ADAC Westfalenfahrt was een eerste kans om de krachtsverhoudingen te meten en nieuwe auto’s in actie te zien.

VLN. Round 1 Westfalenfahrt at the Nürburgring 29 March 2014

Met veel interesse wordt dit jaar de BMW 235i Cup gevolgd. Deze nieuwe Cup-klasse van BMW kende wel de nodige opstartproblemen waardoor de eerste punten pas over twee weken verdeeld zullen worden. Desondanks een leuke kennismaking: de 235i is een mooie auto, racet goed en, zo werd tot tweemaal toe bewezen, het is ook een veilige auto.

VLN. Round 1 Westfalenfahrt at the Nürburgring 29 March 2014

Een lange wandeling vanaf Brünnchen bracht mij naar de klim van de Karussell naar Hohe Acht. Een prachtige locatie, niet alleen om te fotograferen, maar ook om de auto’s aan het werk te zien en van de (relatieve) rust te genieten. De steile helling zal menig fan doen denken aan een heuvelklim. Maar dit is toch echt de oude Nürburgring.

VLN. Round 1 Westfalenfahrt at the Nürburgring 29 March 2014

Voor het Haribo Racing Team was het iets minder genieten. Een kapotte ophanging maakte een einde aan de race van het team van Hans Guido Riegel .

VLN. Round 1 Westfalenfahrt at the Nürburgring 29 March 2014

Niet geheel tevreden met de reactiesnelheid van de marshals nam Norbert Siedler het heft maar in eigen hand om de brand, veroorzaakt door het ongeval dat ook de achterwielophanging sloopte, te blussen.

VLN. Round 1 Westfalenfahrt at the Nürburgring 29 March 2014

Anders was de dag van deze jongens. Phoenix Racing werd geen moment bedreigd. Marc Basseng, Frank Stippler en Laurens Vanthoor raceten de auto zo hard dat ze de zwart-wit-geblokte vlag bijna twee minuten eerder dan het als tweede geklasseerde Black Falcon zagen.

VLN. Round 1 Westfalenfahrt at the Nürburgring 29 March 2014

Uitkomend voor Black Falcon was niemand minder dan Jeroen Bleekemolen. Hoewel een coureur van zijn status altijd voor de overwinning moet gaan, mag hij niet ontevreden zijn met deze tweede plaats. Het hoofddoel is immers het winnen van de Nürburgring 24 uursrace in juni.

VLN. Round 1 Westfalenfahrt at the Nürburgring 29 March 2014

Terug bij Brünnchen kwam deze Marc VDS Z4 voorbij. Niet in leidende positie en niet eens in de top drie. De twee BMW’s van Marc VDS kwamen als vierde en vijfde over de eindstreep, met Bas Leinders en Nicky Catsburg in de leidende Marc VDS Z4.

VLN. Round 1 Westfalenfahrt at the Nürburgring 29 March 2014

De middag van Falken Motorsports was van korte duur. Na een uur racen gleed de Porsche 911 GT3 R over olie uit en konden Peter Dumbreck en Michael Christensen naar huis. Falken Tyres is een van de vele auto-onderdelenfabrikanten die nauw bij VLN betrokken zijn: zo heeft bijvoorbeeld Rowe Racing een eigen SP9/GT3-team en is oliemaatschappij AVIA titelsponsor van Team Mantol Racing.

VLN. Round 1 Westfalenfahrt at the Nürburgring 29 March 2014

De legendarische Opel Manta mag natuurlijk niet ontbreken. Als enige in de klasse voor historische auto’s met middelgrote motoren, haalde de oldtimer van Kissling Motorsport de finish niet. De jongere zusterwagen deed het in de Opel Astra OPC Cup beter met een tweede eindklassering.

VLN. Round 1 Westfalenfahrt at the Nürburgring 29 March 2014

Ook deze auto haalde finish niet. Kwam gelukkig wel ver genoeg om lang van te genieten, want veel mooiere racewagens dan de Aston Martin Vantage V8 GT4 van Team Mathol Racing zijn er niet.

VLN. Round 1 Westfalenfahrt at the Nürburgring 29 March 2014

De groen-gele Porsche 997 GT3 RSR van Manthey Racing zal gemist worden, maar het verlies wordt goedgemaakt door de aanwas van nieuwe auto’s. Alle drama rondom de verkoop van de Nürburgring de afgelopen jaren ten spijt, blijft VLN in populariteit groeien bij zowel fans als teams, rijders en fabrikanten.

VLN. Round 1 Westfalenfahrt at the Nürburgring 29 March 2014

Top 5 algemeen klassement:
1. #5 Phoenix Racing Audi R8 LMS ultra (M. Basseng/F. Stippler/L. Vanthoor)
2. #3 Black Falcon Mercedes-Benz SLS AMG (A. Simonsen/J. Bleekemolen/L. David Arnold)
3. #20 Team Schubert BMW Z4 (J. Klingmann/D. Baumann/M. Tomczyk)
4. #26 Marc VDS BMW Z4 (B. Leinders/N. Catsburg)
5. #25 Marc VDS BMW Z4 (J. Müller/M. Wittmann)

Meer foto’s: https://www.flickr.com/photos/miguelbosch/


[Foto(’s): Miguel Bosch / MotorRacingblog.nl]


  • Troy

    Ga je ook de 24uurs race van de Nurburgring voor ons verslaan? Lijkt me wel nog spectaculairder dan de veel bekendere 24 uur van Le Mans.

  • http://www.flickr.com/miguelbosch Miguel Bosch

    Dat is wel de bedoeling. Vorig jaar was logistiek en klimaattechnisch nogal een ramp, dus dat wil ik eerst allemaal geregeld hebben voordat ik besluit te gaan.

Share with your friends








Submit