Lewis Hamilton domineerde de Maleisische Grand Prix gisteren en Nico Rosberg maakte er een dubbelzege van voor Mercedes, de eerste voor de Duitse fabrikant sinds de Italiaanse Grand Prix van 1955. Sebastian Vettel completeerde het podium en Daniel Ricciardo had eigenlijk vierde moeten worden, maar kende een dramatische middag met een uitvalbeurt tot gevolg. Zo werd Fernando Alonso vierde, voor Nico Hülkenberg, twee gefrustreerde Williams-coureurs, Kevin Magnussen en Daniil Kvyat. Tijd om de coureurs te beoordelen.

Goed: Lewis Hamilton (eerste), Nico Hülkenberg (vijfde), Kamui Kobayashi (dertiende)

Ik heb mezelf een beetje in de voet geschoten door geen categorie beter dan ‘goed’ in te stellen voor deze rubriek. Als die er wel was geweest, had Hamilton die gekregen. Op papier leek de prestatie van Nico Rosberg in Australië beter, maar die maakte geen gehakt van zijn teamgenoot. Dat deed Hamilton wel. Na twee ronden lag hij al 3,2 (!) seconden voor op Rosberg, die totaal geen antwoord had op de snelheid van Hamilton. Het is dat de Brit al vrij vroeg in de race begon met het sparen van onderdelen, want anders was het verschil vele malen forser geweest. Men heeft het over de dominantie van Mercedes, maar als deze race een voorteken is voor de krachtsverhoudingen tussen Hamilton en Rosberg, wordt het niet eens een walk-over van een team, maar van één coureur.

De andere twee coureurs die een echt sterke race reden waren Nico Hülkenberg en Kamui Kobayashi. Fans van Hülkenberg zullen zich vast wel weer afvragen waarom er nog altijd geen topteam in hem is geïnteresseerd, maar daar hebben we het nu niet over. De Duitser en Force India kozen voor een strategie waarbij hij maar twee pitstops hoefde te maken en dat voerde hij perfect uit. Jammer dat hij in de eindfase Fernando Alonso niet meer achter zich kon houden, maar so be it. Kobayashi haalde op zijn beurt alles uit de Caterham wat eruit te halen viel en hield Romain Grosjean eerder in de race nog knap achter zich.

Acceptabel: Nico Rosberg (tweede), Sebastian Vettel (derde), Fernando Alonso (vierde), Jenson Button (zesde), Felipe Massa (zevende), Valtteri Bottas (achtste), Daniil Kvyat (tiende), Romain Grosjean (elfde), Daniel Ricciardo (uitgevallen)

Een flinke rits coureurs heeft het gewoon redelijk gedaan. Rosberg deed het gewoon prima met een tweede plek, maar kwam simpelweg te kort op Hamilton, terwijl Vettel met een derde plek ook deed wat hij met de Red Bull kon. Het ligt waarschijnlijk meer aan de auto dan aan hem dat Rosberg makkelijk bij hem wegreed toen het verschil tussen de twee na hun pitstops maar een halve seconde was. De overige genoemde coureurs deden niet veel meer dan wat van hen verwacht kon worden en gaven niet het gevoel dat ze elke seconde uit de auto hadden geperst. Misschien dat Grosjean onder ‘goed’ geplaatst zou zijn als hij eerder wat makkelijker voorbij Kobayashi was gekomen en een punt had gescoord.

Matig: Kevin Magnussen (negende), Kimi Räikkönen (twaalfde), Max Chilton (vijftiende)

Natuurlijk zal Räikkönen schade hebben gehad na de domme actie van Magnussen aan het begin van de race (de Deen brak zijn voorvleugel, de Fin kreeg een lekke band), maar het leek er ook niet echt op alsof hij in het restant van de race echt zijn best deed. Hij leek zijn rondjes te rijden en te wachten tot de finishvlag zou vallen, al kan het natuurlijk zijn dat de auto er erger aan toe was dan op het eerste oog leek. Chilton deed het goed om een gat van tien seconden met Marcus Ericsson dicht te rijden, maar had nooit op zo’n achterstand moeten komen, vandaar dat we het op een matig houden.

Slecht: Marcus Ericsson (veertiende) , Jean-Éric Vergne (uitgevallen)

Goed, Vergne had wat technische problemen, maar hij was er uiteindelijk de reden van dat Jules Bianchi en Pastor Maldonado met elkaar in botsing kwamen. Hij gaf na de race toe wat te ambitieus te zijn geweest, en in een sandwich met Bianchi en een Caterham kwam. Bianchi schoot door tegen Maldonado en beide coureurs zouden later uitvallen, evenals Vergne. Bovendien kreeg Bianchi een vijf seconden stop-and-go-penalty en twee punten op zijn superlicentie. Maar dat lag dus eigenlijk aan zijn landgenoot. Ericsson is op zijn beurt met slecht beoordeeld, omdat ie simpelweg op een minuut is gereden door Kobayashi. Dramatisch.

Niet te beoordelen: Esteban Gutiérrez (uitgevallen), Adrian Sutil (uitgevallen), Jules Bianchi (uitgevallen), Pastor Maldonado (uitgevallen), Sergio Pérez (niet gestart)

Bianchi en Maldonado waren bij de start het slachtoffer van de capriolen van Vergne en het is dan ook niet eerlijk om hun race te beoordelen. Pérez ging om technische redenen niet eens van start. De Sauber is momenteel zo’n ramp van een auto dat ik niet eens mijn best wil doen om na te denken hoe de race van hun coureurs was. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar het zou me niks verbazen als Lotus ze in Bahrein zo’n beetje voorbij zal gaan.