Het regende vandaag tijdens de kwalificatie in Maleisië en in die omstandigheden pakte Mercedes-coureur Lewis Hamilton de pole-position, zoals hij twee weken geleden ook al deed in Australië. Weer staat teamgenoot Nico Rosberg direct achter hem en weer kan hij een Red Bull zien als hij op de grid over zijn schouder kijkt. Het is nu echter Sebastian Vettel in plaats van Daniel Ricciardo. Opvallend in de kwalificatie was de botsing tussen Daniil Kvyat en Fernando Alonso.

Alonso koos tijdens de kwalificatie voor een wijde lijn in bocht 4 en Kvyat besloot in het gat te duiken. Alonso stuurde vervolgens gewoon in, terwijl de Rus door blokkerende wielen een beetje rechtdoor schoot. Een botsing was onvermijdelijk, maar de wedstrijdleiding besloot (terecht) geen straf te geven voor het incident. Beiden konden ook nog door en de Spanjaard wist uiteindelijk zelfs nog Q3 te bereiken terwijl Kvyat Q3 net mistte dankzij een late snelle tijd van teamgenoot Jean-Éric Vergne.

“I didn’t see him, that’s the truth. I turned in and I only felt the hit, I didn’t even see him before he hit my car. I didn’t see a replay so I don’t know where he was coming from, if he was late braking I don’t know. For sure it was a surprise on the out-lap with these visibility conditions to have these kind of attacks”, zei Alonso, die suggereerde dat Kvyat iets minder agressief had moeten zijn. De Rus had een iets andere lezing: “It’s very simple. I thought he was letting me past. But in the end it’s OK.”

Polesitter Hamilton was uiteraard erg tevreden over zijn dag en is ook hoopvol voor morgen. “Conditions were incredibly difficult and it would have been so easy to get it wrong today. At times towards the end it was almost impossible to see if anyone was behind me”, aldus de Brit. “The team have done a great job once again, we have a great car, and we now have to convert this performance tomorrow.”

Vettel eindigde als tweede, maar het was aan het begin heel erg schrikken toen hij net als in Australië een softwareprobleem kreeg. “My heartbeat was rising very quickly in Q1 when we realised there was an issue. We came in and restarted the car, which seemed to solve the problem and after that it was fine.” Daarmee is het echter nog lang niet zeker dat hij er ook goed voorstaat voor de race, dus het is nog even afwachten wat de Duitser morgen kan uitrichten.

De grootste verrassing van Q3 was misschien wel de beslissing van Jenson Button om de gok te wagen op intermediates te rijden. Dat pakte niet goed uit en dus start de Brit morgen als tiende. “The decision to run on Inters in Q3 was my choice. I usually make those kinds of calls – and tend to get them right – but I got it wrong today. When you’re quick enough to be fastest on full wets, then choosing to run on inters isn’t worth the gamble; but, when you’re fighting at the back of the top 10, it’s worth giving it a go to see what happens. No-one knows what’ll happen tomorrow – but one thing everyone knows is that, if it rains, it’ll be tricky.”

Williams heeft momenteel misschien de snelste auto op Mercedes na, maar in de regen is de FW36 lang niet zo goed, beseft ook Bottas, die zich als vijftiende kwalificeerde en als achttiende start na een straf voor het ophouden van Daniel Ricciardo. “The wet conditions highlight where our weaknesses are, so we have a clear direction for where we need to improve the car. I still think we have a chance of fighting for some points though if we have a dry race.”

Lotus mag daarentegen tevreden zijn. Zestiende en zeventiende lijkt misschien geen goed resultaat, maar weinig mensen zullen gisteren hebben gedacht dat het team überhaupt Q2 zou kunnen bereiken. “It was definitely a good surprise to reach Q2 today, and I think we would have had the potential to reach Q3 had it not been for a miscommunication towards the end of the session when I should have come in for new tyres”, vertelde Grosjean.