Op Sportscar365.com verscheen gisteren een interessant nieuwsartikel. De organisatie van het World Endurance Championship zou de seizoenen voortaan niet meer gelijk willen houden aan kalenderjaren, maar om de wintermaanden heen willen organiseren, zoals de Formule E ook gaat doen. De 24 uur van Le Mans zou dan als seizoensfinale moeten fungeren.

Argumenten voor

De 24 uur van Le Mans is de crème de la crème van de autosport. Ook voor autosportfans die niet zoveel met endurance hebben (waaronder ik) blijft het een magisch gebeuren. Vanaf 2012 telt de race pas mee voor een officieel kampioenschap dankzij de creatie van het World Endurance Championship. Ik heb het echter altijd een beetje raar gevonden: eerst twee gewone races, dan in één keer dé race waar alles om draait en vervolgens nog een paar races om het kampioenschap te bepalen. Het gaf mij altijd het gevoel alsof de eerste races een test waren en de laatste paar races er maar bij werden gedaan. Door van de 24 uur een seizoensfinale te maken, vang je dit probleem op.

Een ander probleem waar het WEC mee kampt is dat zowel in 2013 als dit jaar er een gigantisch gat zit tussen de 24 uur van Le Mans (in juni) en de volgende race (eind september). Door juist in de winter te gaan racen, kan je dit opvangen. Veel races op de kalender zijn toch al buiten Europa en deze kunnen dus prima tussen oktober en maart plaatsvinden, voorafgaand aan een blok Europese races. Deze niet-Europese locaties hebben immers geen last van de Europese winters.

Argumenten tegen

Het vorige probleem, van de grote gaten in de zomermaanden, is heel makkelijk op te vangen: plaats daar een Europees circuit. We hebben nu Silverstone en Spa-Francorchamps in april en mei, waarom zou er niet nog een derde Europese race in juli of augustus bij kunnen? Denk aan Estoril, Portimão of de Nürburgring (die laatst misschien niet realistisch aangezien daar al genoeg mooie VLN-races zijn, maar het is altijd een optie). Bovendien stond de race op Interlagos aanvankelijk ook gewoon gepland voor in augustus, maar deze werd later naar november verplaatst. Het probleem van de raceloze zomer wordt dus groter gemaakt dan het is.

Een ander probleem, en veel belangrijker eigenlijk, wordt door Sportscar365 al genoemd: alle programma’s van teams worden nu op kalenderjaren gebaseerd. Nu zal je Audi, Toyota en Porsche vast nog wel zo ver kunnen krijgen om zich aan te passen aan een nieuwe kalenderopzet, maar al die privateers in de GT-klassen zitten met een groot probleem. Als ze ook competitief in andere klassen willen blijven, zullen ze eigenlijk twee auto’s moeten hebben: eentje met een cyclus van het WEC, de andere voor de huidige cycli. Het maakt de kosten flink hoger dan ze al zijn, en dan moeten er keuzes worden gemaakt.

Conclusie

Het idee om de opzet van het WEC te veranderen is niet verkeerd, maar er moeten over de hele breedte van de enduranceracerij aanpassingen worden gedaan. Programma’s werken alleen indien de andere raceklassen ook overgaan op winterkampioenschappen en dat is eigenlijk niet haalbaar. WEC-teams zullen zich dan wellicht uit deze klassen terugtrekken, waardoor het wel een heel duur verhaal wordt om alleen WEC te doen. Andersom kunnen teams er ook voor kiezen het WEC juist links te laten liggen en zich te concentreren op die hele rits kampioenschappen die wél volgens het kalenderjaar verlopen. Het probleem dat er momenteel amper races in de zomer zijn, is vooral een organisatorische kwestie. Heel simpel gezegd: zorg er maar gewoon voor dat er dan wél een race wordt ingepland.

Het enige wat dan nog speelt, is dat de 24 uur van Le Mans een beetje een vreemde eend in de bijt is ergens middenin het seizoen. Maar dat gaat de Indy 500 al decennia goed af, dus dat moet de 24 uur van Le Mans uiteindelijk ook kunnen bereiken. Het punt is dat we nog maar in het derde WEC-seizoen zitten en de organisatie dus nog een beetje zoekende is naar de juiste structuur. Laat ze eerst proberen het kampioenschap echt een fundament te geven, voor men rigoureuze veranderingen gaat doorvoeren.