emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Ecclestone weet nuance aan te brengen in motorendiscussie

Ecclestone weet nuance aan te brengen in motorendiscussie

Tijd voor weer een artikel over het geluidsniveau van de motoren. Mijn mening erover is bekend en dit weekend zijn enkele coureurs weer naar hun mening gevraagd. Sebastian Vettel en Jenson Button waren het meest extreem in hun reacties en zitten beiden fout. Daarentegen was Bernie Ecclestone wat genuanceerder dan hij de afgelopen weken was. Daar komen we ook nog op terug.

479868323KR00050_F1_Grand_P Om te beginnen de uitspraken van Vettel en Button. De regerend wereldkampioen was heel duidelijk. “It is shit”, zei hij nadat hij het grootste gedeelte van de race vanaf de pitmuur heeft moeten volgen. “I was on the pitwall during the race, and it is quieter than in a bar! I think for the fans it is not good. I think F1 has to be spectacular – and the sound is one of the most important things.” Later werd Button gevraagd naar wat hij de van de klagende coureurs vond. “Go and race something else if you are not happy. As drivers we don’t have an opinion of where the cars are in terms of sound and feel. When you cross the finish line first you have won a grand prix. You don’t care what it sounds like or what it looks like. You have beaten the best in the world and that is all you care about.”

Beiden zitten aan het uiterste van een spectrum en beiden denken wat mij betreft net iets te zwart-wit. Natuurlijk mag Vettel de mening hebben die hij heeft, maar hij moet wel beseffen dat hij als viervoudig wereldkampioen een soort van voorbeeldfunctie heeft. Juist door termen als shit te gebruiken (in Nederland is dat misschien normaal, in andere landen wordt dat als veel grover ervaren) geeft hij geen ruimte voor discussie. Juist in zijn positie zou hij de zaken iets diplomatieker aan moeten pakken. Persoonlijk vind ik het niet koosjer van Vettel hoe hij zijn mening heeft verwoord en het zou hem sieren als hij later nog eens een nuance aanbrengt en de positieve aspecten van de nieuwe reglementen uitstraalt. Waarmee ik uiteraard niet wil beweren dat hij de reglementen moet omarmen, uiteraard moet hij gewoon kritiek kunnen leveren.

Jenson Button. Button zijn reactie daarentegen was ook niet netjes. Die kwam over alsof mensen überhaupt geen kritiek op de nieuwe reglementen en het nieuwe geluid mogen hebben. En dat is natuurlijk ook onzin. Als iemand daadwerkelijk iets constructiefs over de nieuwe reglementen heeft te zeggen, moet die ruimte er gewoon voor zijn, of iemand nou fan, coureur, teambaas of wat dan ook is. Vettel geeft met zijn commentaar misschien geen ruimte voor discussie, Button maakt de discussie meteen dood met zijn uitspraken. Ook voor hem zou enige nuance wat fijner zijn. Zeg dat je de commentaren van de fans snapt, maar dat je wel een voorstander bent van de reglementen, omdat ze voor de sport beter zijn.

Eén iemand die al van mening is veranderd, is Bernie Ecclestone. De Brit was eerst fel tegenstander van de nieuwe reglementen (tenminste, in de media, in officiële omstandigheden verdedigde hij ze juist, dus al te serieus waren zijn uitspraken nou ook weer niet), maar lijkt nu toch wat meer bijgedraaid te zijn. “It’s a little louder than we thought. If we could just get it up a little more…then it will be alright”, zei hij tegenover de camera’s van Sky Sports, nadat hij de motoren voor het eerst live in actie had gehoord. Wat hem betreft hoeft alleen het volume iets meer omhoog.

CHINESE GRAND PRIX F1/2012 Het is juist de consensus van Ecclestone die we moeten hebben in de discussie, en dat is verrassend, want normaal is de Formule 1-baas juist iemand die er plezier in heeft uitspraken extremer te doen dan hij ze bedoelt. Het lompe horken-gedrag van Vettel is niet constructief voor de discussie noch de kinderachtige “ga maar iets anders doen”-houding van Button. Maar juist de wijze waarop Ecclestone nu tegen de zaken aankijkt, accepteren dat de nieuwe reglementen eigenlijk zo slecht nog niet zijn, maar nog wel een paar verbeterpuntjes hebben, dát is waar we met zijn allen naar moeten streven.


[Foto(’s): McLaren, Pirelli, Red Bull]


  • Maarten

    In de kartsport die van oudsher veel gebruik maakt van 2-takt motoren, zie je nu ook steeds meer de kentering naar 4-takt motoren die beduidend minder geluid maken dan de hoogtoerige 2-takt motoren. Hier was in het begin ook veel kritiek op, want het geluid was er niet meer. Inmiddels zijn de motoren vaak sneller dan 2-takt, waardoor de populariteit hiervan enorm toeneemt. Ook voor circuiteigenaren en buurtbewoners van circuits (die veelal geluidsoverlast ondervinden) is minder geluid positief. En biedt mogelijkheden tot het organiseren van meer evenementen binnen de geldende limieten en geluidsdagen.
    Voor de formule 1 had wellicht een overgangsperiode waarin het oude concept en het nieuwe concept, naast elkaar hadden kunnen opereren de uitkomst geboden. Waardoor op den duur iedereen zou kiezen voor de snelste(en stilste ) variant. Want snelheid wint het altijd van geluid, en veranderingen zijn altijd even wennen.

Share with your friends








Submit