Het geklaag na afloop van de eerste race van het seizoen in Australië was niet mals: de nieuwe 1,6 liter V6-turbomotoren zijn veel te zacht. Het geluid van de remmen en de piepende banden waren zelfs hoorbaar op televisie, ondenkbaar bij de vorige generatie V8-motoren. Dat de Formule 1-auto’s zacht klinken, daar is geen twijfel over, maar is de kritiek eigenlijk wel terecht?

Veel fans zijn van mening dat de Formule 1 de verkeerde weg in is geslagen, omdat de sport niet langer de beste technologieën heeft waar coureurs volgas mee kunnen. In mijn ogen hoort de sport echter niet te streven naar per se de beste technologieën, want dan zou je bij wijze van spreken een V88 in kunnen bouwen. De vraag is alleen: wat heb je hieraan? Helemaal nies.

Natuurlijk kan de Formule 1 teruggaan naar de V8-motoren of het voor sommigen heilige geluid van de V12 terugbrengen, maar wat is het nut ervan, behalve geldverkwisting en een sport die er dan over een paar jaar of decennia niet meer. Duurzaamheid en groen worden in de politiek en het bedrijfsleven alsmaar populairder, dus een Formule 1 zoals we die van vroeger kennen, had het niet lang volgehouden in deze 21e eeuwse denkwijzen.

Politici zullen het op een gegeven moment niet langer kunnen verantwoorden om auto’s door of bij hun stad te laten racen. Wanneer dat zal zijn, geen idee. Bedrijven zullen er niet langer mee weg kunnen komen dat ze zich inlaten met een benzineslurpende sport, net als dat steeds meer supermarkten en voedselketens de plofkip laten staan.

Je kan biologisch voedsel belachelijk vinden, evenals duurzame auto’s en duurzame autosport, maar zonder politieke steun zijn er geen races (althans, niet in Europa) en zonder bedrijven geen geld, wat beiden slecht is voor het voortbestaan van de sport. Formule 1 draait dus niet om de beste technologieën, maar om binnen de in de maatschappij geldende denkniveaus de beste oplossingen te bedenken.

Ik heb de kennis niet om te bepalen of een 1,6 liter V6-turbo de oplossing is. Het heeft echter wel voor de terugkeer van Honda gezorgd, en als Audi dochteronderneming Porsche geen toestemming had gegeven om in Le Mans te rijden, was de Duitse fabrikant in de Formule 1 teruggekeerd. Wie weet welke fabrikanten zich aansluiten mocht de economie weer aantrekken en de hybride technologieën van de Formule 1 nóg relevanter worden.

Als deze hybride vorm van Formule 1 aanslaat, zal er in Europese en Amerikaanse landen veel meer wil van politici zijn om een race in hun gebied toe te laten. Denk aan Londen, dat juist bezig is zoveel mogelijk auto’s uit het centrum te weren. Een Formule 1-race was daar nooit mogelijk geweest (wat Bernie Ecclestone ook van plan was), maar de Formule E zal de Britse hoofdstad daarentegen wel aandoen.

De evolutietheorie van Charles Darwin draait er niet om dat de dieren en organismen met de beste eigenschappen overleven, maar juist die dieren, planten, et cetera die de voor hun leefomgeving meest relevante eigenschappen. De term survival of the fittest, bedacht door Herbert Spencer, zal iedereen wel bekend zijn.

Wie de serie Cosmos kijkt, zal het voorbeeld hebben gezien van bruine en witte beren op Ierland, ten tijde van de ijstijd. De beren waren gelijk, maar de witte kon de prooi in de sneeuw veel makkelijker besluipen, dus de bruine beer verdween uit ijzige omgevingen en daarom hebben we op de Noordpool alleen nog maar ijsberen, en bevinden de bruine beren zich in andere gebieden.

Als men intelligent nadenkt over de toekomst van de Formule 1, kan men niet anders concluderen dat de sport wel degelijk de juiste weg in is geslagen, ondanks de vele kritiek van fans. Het is nu zaak voor de sport om dat deze fans nu ook duidelijk te maken. Alleen jammer dat juist de man die het moet doen, Bernie Ecclestone, een seniele oude man is die nog steeds in het verleden leeft.