emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Het is niet erg dat de Formule 1-motoren zo stil zijn

Het is niet erg dat de Formule 1-motoren zo stil zijn

Het geklaag na afloop van de eerste race van het seizoen in Australië was niet mals: de nieuwe 1,6 liter V6-turbomotoren zijn veel te zacht. Het geluid van de remmen en de piepende banden waren zelfs hoorbaar op televisie, ondenkbaar bij de vorige generatie V8-motoren. Dat de Formule 1-auto’s zacht klinken, daar is geen twijfel over, maar is de kritiek eigenlijk wel terecht?

Veel fans zijn van mening dat de Formule 1 de verkeerde weg in is geslagen, omdat de sport niet langer de beste technologieën heeft waar coureurs volgas mee kunnen. In mijn ogen hoort de sport echter niet te streven naar per se de beste technologieën, want dan zou je bij wijze van spreken een V88 in kunnen bouwen. De vraag is alleen: wat heb je hieraan? Helemaal nies.

Natuurlijk kan de Formule 1 teruggaan naar de V8-motoren of het voor sommigen heilige geluid van de V12 terugbrengen, maar wat is het nut ervan, behalve geldverkwisting en een sport die er dan over een paar jaar of decennia niet meer. Duurzaamheid en groen worden in de politiek en het bedrijfsleven alsmaar populairder, dus een Formule 1 zoals we die van vroeger kennen, had het niet lang volgehouden in deze 21e eeuwse denkwijzen.

Politici zullen het op een gegeven moment niet langer kunnen verantwoorden om auto’s door of bij hun stad te laten racen. Wanneer dat zal zijn, geen idee. Bedrijven zullen er niet langer mee weg kunnen komen dat ze zich inlaten met een benzineslurpende sport, net als dat steeds meer supermarkten en voedselketens de plofkip laten staan.

Je kan biologisch voedsel belachelijk vinden, evenals duurzame auto’s en duurzame autosport, maar zonder politieke steun zijn er geen races (althans, niet in Europa) en zonder bedrijven geen geld, wat beiden slecht is voor het voortbestaan van de sport. Formule 1 draait dus niet om de beste technologieën, maar om binnen de in de maatschappij geldende denkniveaus de beste oplossingen te bedenken.

Ik heb de kennis niet om te bepalen of een 1,6 liter V6-turbo de oplossing is. Het heeft echter wel voor de terugkeer van Honda gezorgd, en als Audi dochteronderneming Porsche geen toestemming had gegeven om in Le Mans te rijden, was de Duitse fabrikant in de Formule 1 teruggekeerd. Wie weet welke fabrikanten zich aansluiten mocht de economie weer aantrekken en de hybride technologieën van de Formule 1 nóg relevanter worden.

Als deze hybride vorm van Formule 1 aanslaat, zal er in Europese en Amerikaanse landen veel meer wil van politici zijn om een race in hun gebied toe te laten. Denk aan Londen, dat juist bezig is zoveel mogelijk auto’s uit het centrum te weren. Een Formule 1-race was daar nooit mogelijk geweest (wat Bernie Ecclestone ook van plan was), maar de Formule E zal de Britse hoofdstad daarentegen wel aandoen.

De evolutietheorie van Charles Darwin draait er niet om dat de dieren en organismen met de beste eigenschappen overleven, maar juist die dieren, planten, et cetera die de voor hun leefomgeving meest relevante eigenschappen. De term survival of the fittest, bedacht door Herbert Spencer, zal iedereen wel bekend zijn.

Wie de serie Cosmos kijkt, zal het voorbeeld hebben gezien van bruine en witte beren op Ierland, ten tijde van de ijstijd. De beren waren gelijk, maar de witte kon de prooi in de sneeuw veel makkelijker besluipen, dus de bruine beer verdween uit ijzige omgevingen en daarom hebben we op de Noordpool alleen nog maar ijsberen, en bevinden de bruine beren zich in andere gebieden.

Als men intelligent nadenkt over de toekomst van de Formule 1, kan men niet anders concluderen dat de sport wel degelijk de juiste weg in is geslagen, ondanks de vele kritiek van fans. Het is nu zaak voor de sport om dat deze fans nu ook duidelijk te maken. Alleen jammer dat juist de man die het moet doen, Bernie Ecclestone, een seniele oude man is die nog steeds in het verleden leeft.


[Foto(’s): McLaren]


  • Janneman1960

    Een sterk verhaal. Tot de laatste zin. Die hangt er gewoon dom en onnadenkend aan vastgeknoopt en haalt het verhaal onderuit. Jammer dus dat je er die persoonlijke sneer aan moest vastknopen.

    • cristianperton

      Ok, misschien ging die zin wat te ver, dan neem ik die terug (al zal ik em dan voor het gemak laten staan, zodat men weet waar je post over ging). Maar Ecclestone heeft de motor nog geen moment live gehoord: hij was niet bij de testsessies en hij was niet in Australië.

      Nu is dat ook niet zo erg, maar in het officiële FOM-rapport van eind 2013, dat dus echt naar aandeelhouders, bedrijven, etc. is gestuurd, is Ecclestone juist vol lof over de weg die de Formule 1 is in geslagen.

      Dus ergens speelt Ecclestone een spelletje: of hij houdt een mooi praatje voor grote bedrijven, of hij doet erg populistisch voor de fans omdat hij graag aandacht wil (want negatieve aandacht is ook aandacht).

      En persoonlijk denk ik dat het hem om het laatste te doen is, zijn uitspraken van de afgelopen jaren een beetje kennende. Dat had ik dan wat netter kunnen opschrijven en zal ik in de toekomst ook zeker doen.

      Bedankt voor de reactie in ieder geval!

      • http://www.flickr.com/miguelbosch Miguel Bosch

        Het zal Ecclestone zijn tijd ook wel duren: over een paar jaar is hij de pijp uit en zit de rest van ons opgescheept met een stervende aarde. Een wereldwijde topsport die duurzaamheid promoot is precies dat wat de wereld nodig heeft, én wat de autofabrikanten (en met hen steeds meer andere bedrijven) willen.

  • Hans001

    Helemaal niet mee eens.
    We gaan ook de Tour de France niet op elektrische fietsen rijden omdat dit zo populair wordt.
    Formule1 staat voor hoogste technologie, top of the art motoren en top rijders die het maximale elke race uit hun bolide halen ronde na ronde. Het is een motorsport met het maximaal haalbare wat uit motoren gehaald kan worden met de huidige technologie.
    Nu is het verworden tot een ANWB zuinigheidsrit dat helemaal niks meer te maken heeft met motorsport. En de kwalificatie dan die was toch spannend? Ja ja, die zou ook spannend zijn geweest als ze in GP2 auto’s gereden hadden!!
    Nee, de sport gaat helemaal de verkeerde weg in. Het heeft een godsvermogen gekost om dit nu te ontwikkelen in een tijd waar men in de F1 de mond vol heeft van budget caps.
    Niet langer de snelste wint, nee diegene die het zuinigst rijd met het beste pakket.
    En nee Bernie is niet seniel, dat is hoogstens de schrijver van het stuk want die heeft het echt niet begrepen in tegenstelling tot Bernie.

    • cristianperton

      Het heeft helemaal geen godsvermogen gekost. Dat denkt men alleen omdat de motorprijzen in de V8-periode kunstmatig laag zijn gehouden. Dus ja, relatief gezien ten opzichte van die periode lijkt het duur, maar dat is in de realiteit helemaal niet zo.

      Voor de rest mag je van de Formule 1 vinden wat je wilt, iedereen heeft zijn eigen visie en die kan ik alleen maar respecteren, maar als je denkt dat een onzuinige Formule 1 met voor de autoindustrie niet-relevante middelen nog een lange toekomst heeft, dan denk ik niet dat je het bij het rechte eind hebt.

      Bovendien hebben we nog maar één race gehad na een gigantische overgang. Het lijkt me ook voor zich spreken dat dit gehele concept de tijd moet krijgen zich te ontwikkelen en dat kost denk ik meer dan een paar races.

      Er komt nou eenmaal een dag dat de onzuinige Formule 1 zich niet meer kan verantwoorden, net als dat chemische fabrieken niet kunnen functioneren zoals tientallen jaren geleden. Misschien komt die dag pas over 50 jaar, maar die dag komt er absoluut.

      En dan kan de Formule 1 maar beter voorbereid zijn.

Share with your friends








Submit