emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Verliest Di Resta zijn stoeltje bij Force India?

Verliest Di Resta zijn stoeltje bij Force India?

Gisteren schreef ik al een artikel over Sergio Pérez, die komend jaar wel eens met lege handen zou kunnen staan. Het valt niet uit te sluiten dat hetzelfde geldt voor Paul di Resta, momenteel nog Force India-coureur. Al dagen gonst het van de (zeer betrouwbare) geruchten dat Adrian Sutil een nieuw contract voor volgend jaar heeft getekend, maar over de Schot nog geen woord. Hij scoorde dit jaar een stuk meer punten, waarom gaat men dan niet hem door?

Een behoorlijk voor de hand liggende reden is geld. Sutil neemt iets van sponsorgeld mee en dat is een voordeel voor Force India. Maar dat geeft niet aan waarom Di Resta dan niet óók kan blijven, want als Nico Hülkenberg daadwerkelijk terugkeert bij het team uit India, is ook hij een coureur die niet tot nauwelijks iets aan geld meeneemt naar het team. Er moet dus meer aan de hand zijn voor Di Resta.

En dat is eigenlijk een tweede voor de hand liggende reden. Di Resta is een arrogante zeurpiet (vandaag was de intocht van Sinterklaas, dus laten we deze term maar even gebruiken). Overkomt hem iets, dan ligt het altijd aan een ander, niet aan hem. En ja, het team heeft hem eerder dit jaar een paar keer in de kwalificatie verneukt, waardoor hij Q1 niet doorkwam, maar hoe hij daarop reageerde was veelzeggend.

Waar een coureur als Michael Schumacher bij een tegenslag meteen zijn team een hart onder de riem stak, valt Di Resta de mensen in het team aan. Romain Grosjean pakte het in India ook een stuk anders aan toen hij in Q1 strandde. Hij gaf meteen aan dat men een gezamenlijke beslissing had genomen en dat de schuld dus ook bij hem lag. Vervolgens reed hij een dag later naar het podium.

Tuurlijk zal Di Resta gelijk hebben dat het zijn schuld niet is, maar dat zo publiekelijk (want de radio is dat ook) laten merken, geeft geen goed signaal af naar zijn team. Waarom werkten Schumacher zijn monteurs zo hard voor hem? Hij gaf ze een goed gevoel. Bewust of onbewust zullen de monteurs en engineers van Di Resta minder zin in hem hebben en dat beseft het team ook.

Bovendien, en dit is slechts mijn eigen hersenspinsel, zal het de teambazen van de topteams ook opvallen dat Di Resta blijkbaar nooit een eigen beslissing neemt, maar alles van zijn team laat afhangen. Een coureur die geen eigen input heeft, daar heb je eigenlijk niets aan. Dat is waarom Jenson Button bijna altijd sterk is in races met wisselende omstandigheden, want hij neemt dan het voortouw.

Di Resta is ongetwijfeld een uitstekende en snelle coureur, anders wordt hij geen DTM-kampioen. En arrogantie is in de Formule 1 ook zeker nodig om de top te behalen. Maar die arrogantie moet naar de concurrentie toe, kijk maar naar Vettel, Schumacher of Alonso. Die arrogantie moet niet intern gaan doorwerken, want dan is het team snel klaar met je.

Het valt voor Di Resta te hopen dat hij het Force India-management de komende twee races nog genoeg weet te overtuigen, maar mocht hij inderdaad door een andere coureur worden vervangen, ondanks dat hij (op het moment van schrijven) negentien punten meer heeft dan zijn teamgenoot, dan is dat volstrekt logisch.

Maar dat zal Di Resta natuurlijk nooit willen inzien.


[Foto(’s): Force India]


Share with your friends








Submit