emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Silly season: wat is er allemaal mogelijk dit jaar?

Silly season: wat is er allemaal mogelijk dit jaar?

In het eerder verschenen artikel over het silly season beschreven we wat er momenteel speelt op de transfermarkt en de mogelijkheden dat Fernando Alonso en Kimi Räikkönen de rijdersmarkt compleet om gaan gooien. Welke consequenties kan dat voor de overige teams hebben? Een analyse per team.

Red Bull-Renault
Kanshebber: Fernando Alonso, Kimi Räikkönen, Daniel Ricciardo, Sebastian Vettel

Bij Red Bull zijn vier kandidaten voor een stoeltje: Vettel heeft een doorlopend contract en Räikkönen en Ricciardo zijn de belangrijkste kandidaten om Mark Webber op te volgen. Nu is dus gebleken dat ook Alonso interesse heeft getoond. Logisch gezien is dat laatste vergezocht, maar in mijn vorige artikel is al aangetoond dat zijn toekomst bij Ferrari lang niet zeker hoeft te zijn. Het kan bij Red Bull alle kanten op. Natuurlijk is het argument tegen Alonso dat dat gaat botsen met Vettel, die niet zo van de politieke spelletjes van de Spanjaard houdt. Maar vergeet niet: Vettel herhaalt elk seizoen welk weer dat hij ooit voor Ferrari wil rijden en tekende eerder dit jaar slechts voor een seizoen bij voor 2015. Bovendien ondermijnde hij het gezag in Maleisië door teamorders te negeren. De komst van Alonso kan hem op scherp zetten.

Mercedes
Kanshebber: Lewis Hamilton, Paul di Resta, Nico Rosberg

Lewis Hamilton zal hier niet vertrekken, dat komt zelfs in de wildste geruchten niet aan bod. Maar Rosberg? Wie weet. Hij wordt nu toch verslagen door Hamilton en mocht Alonso daadwerkelijk vertrekken bij Ferrari, dan moet hij wel worden opgevolgd. Ferrari is niet zo van de onbewezen coureurs en Felipe Massa is nou ook niet iemand die daar de kar kan trekken. De beste optie is dan Rosberg bij Mercedes weghalen – als Räikkönen niet geïnteresseerd is – of Jenson Button van McLaren. Mocht het Rosberg zijn, dan is er eigenlijk maar één mogelijkheid om hem op te volgen. Paul di Resta wordt gesteund door Mercedes  en zou dan wel eens zijn gedroomde overstap naar een topteam kunnen hebben.

Ferrari
Kanshebbers: Fernando Alonso, Nico Hülkenberg, Kamui Kobayashi, Felipe Massa, Kimi Räikkönen, Nico Rosberg, Sebastian Vettel

Door het gerucht dat Alonso naar Red Bull wil en dat Ferrari al een contract aan Räikkönen heeft aangeboden, lijkt Ferrari nu het team met de meeste kandidaten. Een vertrek van Massa kan iemand als Hülkenberg of inderdaad Räikkönen opleveren, maar bij een vertrek van Alonso kan het een heel ander verhaal zijn. Dan kan, zoals gezegd, Rosberg plotseling een optie worden of als we de hele wilde hersenspinsels hier herhalen: er kan een ruil met Vettel plaatsvinden. Die wil ooit naar Ferrari, maar of dat nu het juiste moment is? Iemand die ook niet moet worden vergeten, is Kamui Kobayashi. De Japanner is nu actief voor het GT-team van Ferrari en het zou zomaar kunnen dat hij een terugkeer in de Formule 1 kan maken.

Lotus-Renault
Kanshebbers: Romain Grosjean, Nico Hülkenberg, Kimi Räikkönen, Paul Di Resta, Daniel Ricciardo, Charles Pic, Jean-Éric Vergne

Bij Lotus hangt veel af van een al dan niet vertrek van Räikkönen. En dat hangt weer af van de financiën van het team. Als Grosjean zijn vorm van de laatste twee weekenden vasthoudt, dan komt die contractverlening er wel. Zo niet, is zijn zitje ook lang niet veilig. Elke talentvolle coureur komt dan in beeld: Hülkenberg, Di Resta en ja, ook Ricciardo, mocht er om wat voor reden geen plek zijn bij Red Bull. Natuurlijk is het een optie om bij Scuderia Toro Rosso te blijven, maar daar komen we op terug als we het over dat team gaan hebben. Eerder dit jaar werd zelfs Charles Pic met Lotus in verband gebracht, omdat sponsor Total naar verluidt wel graag een Fransman in de Lotus ziet. En als Grosjean niet presteert, dan kan dat zomaar Pic zijn. Of Jean-Éric Vergne natuurlijk. Grosjean zal dus, los van wat Räikkönen doet, een belangrijke speler in de stoelendans van de komende maanden zijn.

Force India-Mercedes
Kanshebbers: Jules Bianchi, James Calado, Paul Di Resta, Adrian Sutil

Force India is niet zo betrokken bij de rijderscarroussel en laten we het er voorlopig maar op houden dat Sutil en Di Resta gewoon blijven, tenzij een van de twee toch een weg naar een beter team weet te vinden. James Calado mag zich nu testcoureur van Force India noemen, en zal later dit jaar waarschijnlijk wat vrijdagen rijden. Aangezien Force India haar testcoureurs eigenlijk altijd wel promoveert naar een racestoeltje, op Jules Bianchi na, zou dat racedebuut van Calado  eigenlijk wel snel kunnen komen. Het is natuurlijk ook een optie dat die vorige testcoureur alsnog een kans krijgt, maar laten we eerlijk zijn, als men écht in hem geloofde, hadden ze hem dit jaar wel een kans gegeven.

McLaren-Mercedes
Kanshebbers: Jenson Button, Sergio Pérez

Eigenlijk niemand lijkt naar McLaren te willen en Button en Pérez worden ook niet echt genoemd bij andere teams. Ongetwijfeld zal de naam van Button wel vallen mocht Alonso toch vertrekken bij Ferrari, maar dat lijkt toch bijzonder vergezocht. Ongetwijfeld zullen mensen Räikkönen ook wel weer in één adem met McLaren noemen en op fora wordt er druk gespeculeerd over de uitspraken van de Fin, die heeft gezegd dat sommigen zijn beslissing wel eens dom zouden vinden, maar laten we er maar niet vanuit gaan dat hij daadwerkelijk naar McLaren gaat.

Toro Rosso-Ferrari
Kanshebbers: António Félix da Costa, Daniel Ricciardo, Jean-Éric Vergne

Het is natuurlijk een optie dat het team met dezelfde rijdersbezetting rijdt, maar het is evengoed mogelijk dat dat niet zo is. Bij een vertrek van Ricciardo is het niet meer dan logisch dat António Félix da Costa zijn Formule 1-debuut maakt, maar de Portugees hoeft niet afhankelijk te zijn van een vertrek van Ricciardo. Als men hem (Ricciardo) immers beter vindt dan Vergne, waarom dan niet Vergne de laan uitsturen en Félix da Costa naast de Australiër te zetten? Ook is het natuurlijk een optie dat Ricciardo er zo van baalt dat Red Bull hem passeert, dat hij zijn heil elders wil zoeken – bij Lotus bijvoorbeeld.

Sauber-Ferrari
Kanshebbers: Robin Frijns, Esteban Gutiérrez, Nico Hülkenberg, Kamui Kobayashi, Felipe Massa, Sergey Sirotkin

Bij Sauber hangt veel af van het geld. Misschien dat Sergey Sirotkin zijn debuut maakt volgend jaar, misschien ook niet. Misschien dat Hülkenberg dan kan blijven, misschien dat Gutiérrez zijn geld niet meer nodig is. Wellicht dat Sauber zoveel vertrouwen in Frijns heeft, dat de Nederlander samen met Sirotkin mag debuteren. Of wellicht hebben de Russen zoveel geld over voor een ervaren coureur waar hun beschermeling van kan leren dat Massa na een eventueel Ferrari-ontslag wordt aangetrokken. Vooral veel vraagtekens.

Williams-Renault
Kanshebbers: Valtteri Bottas, Pastor Maldonado

Williams lijkt compleet irrelevant dit jaar. Niet alleen qua resultaten, maar ook in de geruchtenmolen.

Marussia-Ferrari
Kanshebbers: Jules Bianchi, Max Chilton, Kevin Magnussen

Bianchi begon zo voortreffelijk aan het seizoen, maar zeker sinds Caterham haar zaakjes op orde heeft, valt de Fransman niet meer zo op. Het valt te hopen voor hem dat hij, zoals ik eerder schreef, wellicht een overstap naar Force India kan maken, maar voor de rest lijkt hij voor geen enkel team een optie. Heel misschien voor Sauber, maar daar zal hij zeker niet de voorste in de rij zijn. Realistischer is een tweede jaar in de achterhoede. Wie zijn teamgenoot zal zijn, zal afhankelijk zijn van hoezeer Marussia de ponden van Chilton nodig heeft. McLaren-protegé Kevin Magnussen wordt op fora (niet door journalisten dus) ook genoemd. McLaren wil hem in de Formule 1 en er is nog een technische samenwerking momenteel, al zal dat natuurlijk ook eindigen wanneer de Russische renstal volgend jaar de samenwerking met Ferrari start.

Caterham-Renault
Kanshebbers: Giedo van der Garde, Heikki Kovalainen, Charles Pic, Alexander Rossi

Pic doet het niet onaardig bij Caterham, maar een promotie naar een beter team zal er niet inzitten, of Total wil hem inderdaad zoals gezegd heel graag in de Lotus hebben. Voor de rest zal geld meer de doorslag geven dan talent en dan lijken voormalig Caterham-coureur Kovalainen, Van der Garde (die zich in Hongarije eindelijk eens wist te bewijzen en die lijn nu door moet zetten) en testcoureur Rossi de kanshebbers op een stoeltje. Afhankelijk van wie er meer budget heeft.

————————-

Dit is hoe ik de grid graag zou willen zien, gebaseerd op alle geruchten en al dan niet realistische mogelijkheden. Realistisch zal het allemaal niet zijn, maar een mens mag dromen.

Red Bull
Fernando Alonso
Kimi Räikkönen

Mercedes
Lewis Hamilton
Paul di Resta

Ferrari
Sebastian Vettel
Nico Rosberg

Lotus
Romain Grosjean
Daniel Ricciardo

Force India
Adrian Sutil
James Calado

McLaren
Jenson Button
Sergio Pérez

STR
Jean-Éric Vergne
António Félix da Costa

Sauber
Nico Hülkenberg
Robin Frijns
(Sergey Sirotkin die klaar wordt gestoomd voor zitje in 2015)

Williams
Pastor Maldonado
Valtteri Bottas

Marussia
Jules Bianchi
Kevin Magnussen

Caterham
Giedo van der Garde
Charles Pic of Alexander Rossi, is mij om het even


[Foto(’s): Pirelli]


Share with your friends








Submit