Leuk, zo’n zomerstop in de Formule 1. Vier weken geen actie. Gelukkig zijn er spin doctors en worden er veel politieke spelletjes gespeeld, dus hoeven we ons de komende vier weken niet te vervelen. De reden? Het tweede Red Bull-stoeltje en alles wat daarbij komt kijken. En dat is veel.

Mark Webber stopt na dit seizoen met racen (in de Formule 1 tenminste) en dus komt er een heel gewild stoeltje vrij. Red Bull is immers het team dat al sinds 2010 alle kampioenschappen heeft gewonnen en dat dit jaar ook weer lijkt te gaan doen, of Mercedes moet nu de bandenproblemen opgelost lijken te zijn wel enorm hard gaan domineren, maar dat is een ander punt om tijdens de zomervakantie over te discussiëren.

Terug naar Webber.

Het leek zo simpel: Webber stopt, een van de Toro Rosso-coureurs (Daniel Ricciardo of Jean-Éric Vergne) neemt het over. De Fransman wordt het niet, want hij is niet zo ervaren als Ricciardo. Maar toen kwam Kimi Räikkönen om de hoek kijken. De Fin wordt al een tijdje niet betaald door Lotus en dat geeft dus duidelijk aan dat er financiële problemen zijn bij het team. Niet aantrekkelijk in 2014, wanneer de nieuwe reglementen ingaan.

Het leek dus een keuze te worden tussen Räikkönen en Ricciardo. Maar toen kwam Hongarije.

In Hongarije werd Carlos Gracia Abad, de manager van Alonso, pratend met Red Bull-teambaas Christian Horner gespot. Velen riepen al meteen: ja maar hij is ook de manager van Carlos Sainz Jr., dus daar ging het gesprek over. Enkele betrouwbare bronnen, waaronder Adam Cooper, melden echter dat er wel degelijk is gepraat over de beschikbaarheid van Alonso in 2014, ondanks een doorlopend Ferrari-contract tot en met 2016.

Op de maandag na de race maakte Ferrari-president Luca di Montezemolo in een column op de Ferrari-website nog eens duidelijk dat Alonso aan het teambelang moet denken, nadat de tweevoudig wereldkampioen (die die dag zijn verjaardag vierde) in een interview had laten weten “de auto van die anderen” voor zijn verjaardag te willen. De relatie lijkt behoorlijk bekoeld geraakt en dat kan serieuze consequenties hebben.

Alain Prost werd ooit door Ferrari ontslagen toen hij de auto met een vrachtwagen vergeleek. Michael Schumacher, die de Italianen vijf wereldtitels schonk, werd door een politiek spelletje de deur uitgewerkt om Räikkönen binnen te halen. Diezelfde Räikkönen, in 2007 de laatste coureur die wereldkampioen werd in een Ferrari, werd vervolgens heel, heel veel geld gegeven om op te rotten, waardoor Alonso kon komen.

Hoe goed Alonso ook wordt gevonden, zijn toekomst bij Ferrari kan van de ene op de dag in één klap weg zijn.

Daarbij komt nog bij dat Bild woensdag meldde dat Ferrari een aanbod aan Räikkönen heeft gedaan! Hoezeer Bild ook een sensatiekrant is, wat Formule 1 betreft lopen er vrij betrouwbare mensen rond daar. Karun Chandhok, zeker niet de persoon met de minste lijntjes in de sport, heeft er al op gereageerd door op Twitter te zeggen dat hij het gerucht een paar weken geleden al heeft gehoord. Het lijkt er dus behoorlijk op dat de actie van Gracia/Alonso een reactie is geweest op de Räikkönen-geruchten.

De vraag is nu: is Räikkönen gepolst om Felipe Massa te vervangen, of om Alonso te vervangen bij Ferrari? Het eerste zou nogal bijzonder zijn, aangezien het geen groot geheim is dat Alonso de kopman van een team wil zijn. In al die jaren is de constructeurstitel daar echter niet mee gepakt, laat staan de rijderstitel.

De stoelendans is vlak voor de zomerstop in alle hevigheid losgebarsten. Over enkele weken zal duidelijk worden wat er allemaal een politiek spel is geweest, en wat niet, maar er zullen ongetwijfeld wat ego’s een deuk oplopen. De vraag is van wie.

Update 01/08, 9.45 uur: Bekijk dit artikel van de journalist Leo Turrini. Voor wie de Italiaanse taal niet machtig is, even een samenvatting: Ferrari wilde Räikkönen vorig jaar al hebben, en de Fin was ook geïnteresseerd, want Lotus betaalde hem niet (dat klinkt bekend…). Bovendien vond Alonso het zelfs prima. Luca di Montezemolo sprak echter zijn veto uit. Dit jaar zou er weer wat contact zijn geweest tussen Stefano Domenicali en Räikkönen en weer zou Alonso het oké hebben gevonden.

And the plot thickens…