emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Sergey Sirotkin: paydriver of coureur met talent?

Sergey Sirotkin: paydriver of coureur met talent?

Maandagochtend maakte Sauber haar reddingsplan bekend: drie Russische bedrijven geven de Zwitserse renstal een injectie. In ruil wordt Sergey Sirotkin, zoon van een van de directeuren, klaargestoomd voor een Formule 1-stoeltje. Aangezien Sirotkin nog maar zeventien jaar oud is, is er veel kritiek op en wordt hij gezien als de zoveelste paydriver die op papa’s geld teert. Terecht of niet?

Sirotkin begon pas vrij laat te karten, in 2008. De resultaten waren niet bijzonder indrukwekkend, maar dat is gezien zijn gebrek aan ervaring ook geen grote verrassing te noemen. In 2010 werden er wat races in de Italiaanse Formule Abarth gereden, waarna hij in 2011 een volledig seizoen reed, in zowel de Italiaanse als de Europese klasse. In het Italiaanse kampioenschap eindigde hij op dertien punten van Patric Niederhauser, maar in de Europese klasse werd hij meteen kampioen. Hij versloeg daarin onder andere Riccardo Agostini, die een jaar later Italiaanse Formule 3-kampioen zou worden.

Veel van zijn concurrenten zijn nu in de GP3 of vergelijkbare klassen te vinden, maar Sirotkin zelf stapte in 2012 over naar de Auto GP en dat bleek geen verkeerde keuze. Hij wist twee races te winnen en viel halverwege het seizoen vooral op door een reeks van vier derde plaatsen achter elkaar. Uiteindelijk eindigde hij als derde, achter Adrian Quaife-Hobbs en Pål Varhaug. Wat misschien tegen Sirotkin pleit, is dat Quaife-Hobbs nu eigenlijk niets klaarspeelt in de GP2 en Varhaug dat ook niet deed toen hij in de klasse actief was. Beiden rijden echter al sinds 2007 in singleseaters, terwijl Sirotkin pas in 2011 begon.

Dit jaar rijdt de Rus voor ISR in de Formule Renault 3.5. Het Tsjechische team deed vorig jaar met Sam Bird lang mee om de titel, maar veel races werden ook weggegooid, omdat het team eigenlijk niet echt wist waar ze mee bezig was wat betreft het afstellen van de auto. De resultaten van Sirotkin zijn dan ook erg wisselvallig: twee uitvalbeurten in Monza, een vierde en tweede plek in Aragón, 22e in Monaco, achttiende en achtste in Spa, en een elfde plek bij zijn thuisrace in Moskou, nadat hij de eerste race niet startte.

Het talent is er wel, anders scoor je met zo weinig ervaring niet zulke goede resultaten. Bovendien wordt teamgenoot Christopher Zanella, die de afgelopen twee jaar om de Formule 2-titel streed, ook gewoon verslagen. De vraag is alleen of Sirotkin al wel klaar is voor de Formule 1. Want dat was het probleem met Bruno Senna. De snelheid was er vaak wel, maar juist dat gebrek aan ervaring zorgde ervoor dat hij in de Formule 1 net wat te kort kwam. Het valt dan ook te hopen dat Sauber Sirotkin niet te erg in het diepe zal gooien.

Aan de andere kant, in 2001 liet Sauber een 21-jarig Fins knaapje debuteren nadat hij drie Formule Ford en twintig Formule Renault-races had gereden. Kimi Raikkonen werd zes jaar later wereldkampioen.

Robin Frijns

Nederlandse fans reageerden om nog een reden geschokt op het nieuws, want wat betekent het Sirotkin-nieuws nu voor de toekomst van Frijns? Sirotkin gaat waarschijnlijk wat vrijdagtrainingen rijden, iets dat de Nederlander dit jaar niet mocht doen. Er is de mogelijkheid dat Nico Hülkenberg daadwerkelijk vertrekt vanwege de contractperikelen en dat men het geld van Esteban Gutiérrez niet meer nodig heeft. Maar dan zou men met Sirotkin en Frijns twee debutanten hebben in 2014 en dat lijkt toch net een stap te ver te zijn.

Frijns zal dan ook moeten bewijzen dat hij het waard is om dat risico te nemen, en daar is hij vooralsnog niet mee bezig in de GP2. Hij klopt zich altijd wel op de borst dat de snelheid er is, maar als hij even vaak betrokken raakt bij ongevallen, zal hij hoogstens als de nieuwe Romain Grosjean worden beschouwd. Bovendien heeft teamgenoot Jon Lancaster de laatste twee sprintraces gewonnen en staat de Brit voor de Nederlander in het kampioenschap, en dat met twee races minder.

Werk aan de winkel dus voor Frijns.


[Foto(’s): Renault Sport]


Share with your friends








Submit