Mattias Ekström won afgelopen zondag de DTM-race op de Norisring en gaf Audi daarmee voor het eerst in elf jaar een thuiszege. Voor de kampioen van 2004 en 2007 was het zijn eerste overwinning sinds Valencia in 2011. En hij was nog jarig ook. Een perfect dagje dus, tot een paar uur na de race: de Zweed was gediskwalificeerd, omdat iemand (uitgerekend zijn vader) een flesje water leeg had gegoten over de winnaar. Op het eerste gezicht een belachelijke straf, maar het ligt wat genuanceerder.

Net als in elke raceklasse draait het in de DTM natuurlijk ook om gewicht en daarom moet een coureur na de race gewogen worden. Hij (dan wel zij) en de auto moeten aan een bepaald minimumgewicht voldoen. Ekström ging, zoals elke coureur, eerst met zijn team juichen voor hij naar de weegbrug ging. En op dat moment gooide zijn vader nogal opzichtig een flesje water in zijn overall leeg. Het pak neemt het vocht op, Ekström is zwaarder en komt door de keuring.

Het bleek dat Ekström uiteindelijk zes á zeven kilo boven het minimumgewicht zat. Het leek dus onnodig van Audi om hem zwaarder te maken en dus was het voor sommige mensen ook onvoorstelbaar dat er opzet in het spel zat. Er is in de DTM namelijk nog een andere regel, die in andere klassen niet bestaat: voor de coureur (en zijn attributen als helm, HANS, etc.) geldt ook een minimumgewicht van 85 kilogram.

Dit lijkt een beetje raar, maar is eigenlijk vrij logisch. Een coureur onder dit gewicht (en dat is zo’n beetje elke coureur) krijgt ballast in zijn stoeltje. Zou er alleen een minimumgewicht zijn voor auto plus coureur, zoals in de Formule 1, kan deze ballast op elke willekeurige plek in de auto worden gestopt en heeft een lichtere coureur dus een voordeel ten opzichte van een zwaardere coureur, die niet zoveel met de ballast kan spelen.

En daar zat het probleem dus voor Ekström. Samen met de auto was hij misschien zes á zeven kilo zwaarder dan de reglementen vereisten, maar zijn gewicht als coureur zat net op het randje. Een kilo (twee flesjes water van een halve liter) kan dan al heel wat schelen. Het was dus niet ‘een foutje’ van papa Ekström, de reglementen zijn simpelweg keihard omzeild door Audi. Gelukkig was de wedstrijdleiding wakker en gaf men hem de enige straf die paste: diskwalificatie.

Om nog wat zout in de wonden te strooien, betekende de diskwalificatie van Ekström niet de eerste Audi-thuiszege in elf jaar, maar een podium dat geheel door rivaal Mercedes was bezet.