Vandaag werd in Shanghai de derde race van het seizoen verreden, de Grand Prix van China. Weer was er kritiek op Pirelli, dat een enorm snel slijtende zachte band had genomen. Het leverde een spannende race op, die werd gewonnen door Fernando Alonso, gevolgd door Kimi Räikkönen en Lewis Hamilton, met de op mediumbanden gestarte Sebastian Vettel daar vlak achter.

1. Fernando Alonso – 9
Prima race van Alonso, die in de beginfase al met polesitter Hamilton afrekende en daardoor zichzelf tot grote favoriet voor de zege maakte. Moest dat nog wel afmaken vanwege het gevaar dat iemand als Vettel voordeel zou halen uit diens strategie, maar deed dat prima. Profiteerde wel van een probleem bij de pitstop van Nico Hülkenberg. Wie weet hoe moeilijk de concurrentie het hem anders nog had kunnen maken.

2. Kimi Räikkönen – 8
Maakte een slechte start en was te optimistisch bij de inhaalactie op Sergio Pérez, waarvan hij de Mexicaan onterecht de schuld gaf. Die had de Fin daar nooit kunnen verwachten. Desondanks toch de tweede plaats weten te behalen en dat geeft hem nog een redelijk hoog cijfer.

3. Lewis Hamilton – 8
Van pole naar drie. Twee plekken verloren en dus ook twee punten op zijn rapport. Niet wat je wilt, maar de racesnelheid van de Mercedes is nou eenmaal niet goed te noemen. Wel voor de tweede maal op rij op het podium – al was het vorige keer natuurlijk met hulp van het team. Dat is tot nu toe alleen Nico Rosberg gelukt in 2010 (toevallig ook in Maleisië in China). Vorig jaar had Mercedes na drie races 26 punten, dit jaar al twee keer zoveel.

4. Sebastian Vettel – 9
Maakte de keuze geen rondetijd neer te zetten nadat hij zijn wiel had geblokkeerd in de kwalificatie. Het betekende dat hij op vers rubber kon starten en de tactiek om de zachte banden tot het einde te bewaren bleek een tactiek die werkte voor de coureurs die dit weekend niet zo snel waren. En daar was Vettel er absoluut één van. Dat hij toch vierde werd, en als de race een ronde langer had geduurd, derde, geeft aan dat hij het uitstekend heeft gedaan.

5. Jenson Button – 9
Een plek voor Vettel gestart en een plek achter hem geëindigd. Het lijkt een slecht resultaat, maar vergeet niet dat de McLaren dit seizoen behoorlijk langzaam is. Bovendien zat Button feitelijk op een eenstopper, met de bonus van een tweede stop voor een korte laatste stint op zachte banden. De vraag is hoeveel coureurs dat hadden kunnen doen om er nog een vijfde plek uit te halen.

6. Felipe Massa – 6
Ai. In Australië zagen we dezelfde Massa die we vorig jaar ook in de laatste races zagen: iemand die Alonso de baas kan zijn. Deed het in Maleisië meer dan degelijk, maar finishte nu op veertig seconden van zijn teamgenoot. Kreeg de mediumbanden niet aan de praat en had zonder dat probleem het podium gehaald, zegt hij zelf. Geen onrealistische gedachte gezien de positie waar hij aan het begin reed, maar praatjes vullen geen gaatjes.

7. Daniel Ricciardo – 9
Eindelijk weer een goede kwalificatie van Ricciardo en ditmaal beloond met een goed resultaat. Niet alleen dat, na twee uitvalbeurten kon de Australiër ook wel een mooie puntenfinish gebruiken om teamgenoot Vergne weer even zenuwachtig te maken. Zeker gezien het hardnekkige gerucht dat Mark Webber volgend jaar naar Porsche vertrekt. Er komt dus waarschijnlijk een plek vrij bij Red Bull.

8. Paul di Resta – 7
Verweet het Sutil dat hij in de beginfase van de race een paar plaatsen verloor nadat de Duitser hem van de baan drukte. Hij kreeg inderdaad weinig ruimte, maar Sutil was er ook eigenlijk wel een beetje voorbij. Beiden hadden rustiger moeten doen in hun strijd met een teamgenoot.

9. Romain Grosjean – 5
De Fransman wordt dit jaar overschaduwd door Räikkönen. Hij blijft gelukkig wel uit de problemen, maar dat is dan ook het enige positieve punt. Als zesde gestart en als negende gefinisht, dat hoort niet. Al is het ook wel zo dat het eigenlijk wel te verwachten viel dat Button en Vettel voor hem zouden finishen, maar alsnog, als je teamgenoot om de zege strijd, dan hoor je geen negende te worden.

10. Nico Hülkenberg – 8
Lag aan het begin van de race eerste, maar het was natuurlijk duidelijk dat hij deze positie niet vast zou houden en dat het alleen kwam door de verschillen in strategie. Hij had daarna wat problemen bij zijn pitstops, wat hem wat tijd kostte. Met vijf seconden achterstand op Di Resta had er dus absoluut meer ingezeten, aan de Duitser heeft het niet gelegen.

11. Sergio Pérez – 6
Er valt eigenlijk weinig over Pérez te zeggen. Hij reed anoniem rond (op het incident met Räikkönen na) en scoorde geen punten. Dat laatste is in de huidige McLaren geen verrassing, maar tien punten achterstand op Button is niet goed.

12. Jean-Éric Vergne – 7,5
Na zijn twee sterke optredens in de eerste twee races was het nu op het oog een wat minder verhaal voor de Fransman. Hij reed echter op een redelijk prima tiende plaats rond voor Mark Webber wat te optimistisch was bij een inhaalpoging. Vergne gooide de deur ook wel vrij wijd open, maar Webber had beter mogen opletten. De auto van Vergne was daarna redelijk gehavend en dat betekende een minder resultaat dan waar hij recht op had.

13. Valtteri Bottas – 6,5
Versloeg zijn teamgenoot in de eerste race dat ze samen finishten. Was een van de coureurs met zijn stint op zachte banden in de eindfase van de race en deed eigenlijk alles wat er dit weekend mogelijk was met de Williams. Alsnog twintig seconden achterstand op de gehavende Vergne.

14. Pastor Maldonado – 6
Eindelijk aan de finish gekomen, maar verslagen door Bottas, zijn debuterende teamgenoot. En op een gegeven moment leek het erop dat hij zelfs moest gaan verdedigen tegen Jules Bianchi. Zover kwam het niet, maar het moet de komende races wel beter gaan.

15. Jules Bianchi – 8
Het valt op: de cijfers van Bianchi zakken met een punt per race, na zijn 10 in Australië en zijn 9 in Maleisië. Het valt makkelijk te verklaren: hij is een slachtoffer van het succes van Marussia. Met Max Chilton als teamgenoot is het namelijk enorm moeilijk in te schatten in hoeverre Bianchi alles uit de Marussia haalt of in hoeverre de auto gewoon veel beter is dan vorig jaar. Aan Bianchi ligt het niet, die presteert wel, maar wil hij écht opvallen, zal hij moeten toeslaan in die races waarin de andere teams steken laten vallen. En die race zal dit jaar ongetwijfeld wel komen.

16. Charles Pic – 7,5
Zoals hierboven beschreven is het lastig te verklaren hoe snel of langzaam de Caterham is. De algemene conclusie in de paddock is dat het meer naar de tweede optie nijgt en in dat opzicht heeft Pic het prima gedaan. Lag nog een tijdje voor Bianchi, maar moest het niet geheel verrassend afleggen tegen zijn landgenoot.

17. Max Chilton – 6,5
Weer achter een Caterham geëindigd, maar nog belangrijker, weer ver achter Bianchi. Wanneer een coureur het in zijn positie gaat hebben over “dat we de positieve punten moeten meenemen”, weet je dat hij eigenlijk niets klaar heeft gespeeld. Maar goed, hij was wel foutloos en deed het verder vrij prima.

18. Giedo van der Garde – 5
Natuurlijk, de mediumbanden liggen Van der Garde totaal niet, dat was in Maleisië zo en dat was in China zo. En de Caterham is langzamer dan de Marussia. Maar dan nog is een halve minuut achterstand op Chilton gewoon te veel. Punt.

DNF. Nico Rosberg – 7
Net als voor Hamilton geldt dat Rosberg een wat minder racetempo had dan de kwalificatie deed vermoeden. En als je al posities begint te zakken, is het ook logisch dat je na de eerste vroege pitstop in verkeer terecht gaat komen. In de beginfase was het gewoon erg onduidelijk hoe de onderlinge verhoudingen lagen en op het moment dat het duidelijk begon te worden, kwam Rosberg in korte tijd drie keer achter elkaar binnen, de laatste twee keer vanwege een probleem met de auto.

DNF. Mark Webber – 6,5
Kon niets doen aan zijn uitvalbeurt en kon niets doen aan het feit dat hij achteraan moest beginnen. Reed daartussen een vrij degelijke race, maar veroorzaakte wel een botsing. Het valt hem te vergeven dat hij in een gat dook omdat Vergne erg wijd ging, maar hij had ook moeten bedenken dat Vergne de aanval niet zou verwachten, omdat hij wel van ver moest komen.

DNF. Adrian Sutil – 6,5
Zoals eerder bij Di Resta al gezegd: beiden waren bij die actie aan het einde van de eerste ronde wat te wild. Goed, de positie was inmiddels wel voor Sutil, maar hij dook ook wel heel makkelijk naar de buitenbocht en hij had moeten weten dat Di Resta daar nog zat. Kon niets doen aan de crash met Gutiérrez, maar dus wel aan de aanvaring met zijn teamgenoot.

DNF. Esteban Gutiérrez – 4
Rookiefout, gaf hij zelf ook toe. Had zijn normale rempunt, maar was even vergeten dat de neerwaartse druk en zulke zaken anders waren met auto’s om hem heen. Werkt in de GP2 ongetwijfeld, in de Formule 1 is dat wat lastiger. Maar zoals gezegd, rookiefout.

————————-

De ranglijst:

 1. Jules Bianchi        9  
 2. Sebastian Vettel     8,3
 3. Jenson Button        8,2
 =. Kimi Räikkönen       8,2
 5. Nico Hülkenberg      8
 6. Lewis Hamilton       7,7
 7. Fernando Alonso      7,5
 =. Felipe Massa         7,5
 =. Nico Rosberg         7,5
10. Adrian Sutil         7,3
 =. Jean-Éric Vergne     7,3
 =. Charles Pic          7,3
13. Daniel Ricciardo     7,2
14. Mark Webber          7
15. Sergio Pérez         6,8
 =. Paul di Resta        6,8
 =. Valtteri Bottas      6,8
18. Romain Grosjean      6
 =. Max Chilton          6
20. Esteban Gutiérrez    5,8
21. Giedo van der Garde  5,7
22. Pastor Maldonado     4,8