Door Jeroen de Regt

Dit weekend vinden op Circuit Park Zandvoort de Kruidvat Gillette Paasraces plaats, de eerste ronde van de verzameling nationale autosportklassen die het Dutch Power Pack vormen. De kalender telt dit jaar zes evenementen, welke allemaal worden gehouden in de Noord-Hollandse duinen. Het Dutch Power Pack raakt echter in een steeds groter verval. In deze blog wordt de huidige stand van zaken van de nationale profautosport nog eens beschreven.

HDI-Gerling Dutch GT

Nog altijd wordt het Dutch GT (voorheen Dutch GT4) kampioenschap vol trots de koningsklasse van de Nederlandse autosport genoemd. En op zich doet de klasse het helemaal niet verkeerd: er doen elk weekend een boel bekende namen mee, en de races en kampioenschappen zijn spannend tot het einde. Wat de klasse vooral tegenwerkt is het format, waardoor min of meer wordt vereist dat elke auto twee coureurs krijgt. Zo zijn er een heleboel coureurs, maar blijft het aantal auto’s beperkt tot onder de vijftien. Nadat het European GT4 Championship enkele weken geleden is geannuleerd, had de organisatie de hoop dat veel deelnemers de overstap zouden maken naar het Dutch GT. Het is echter vrij makkelijk om een klasse te vinden met een GT4-auto, dus de verwachting is dat er geen extra buitenlandse deelnemers aan het veld worden toegevoegd. In ieder geval niet dit weekend met de Paasraces.

Opvallend in de deelnemerslijst zijn de twee Nissans, beschikbaar gesteld door de nationale importeur van het Aziatische merk. De gevestigde naam Tim Coronel is gekoppeld aan Thomas Arends, wie vorig jaar de top vijf haalde bij een van de bekende Gran Turismo simracekampioenschappen. De andere auto wordt gedeeld door Sandor van Es en Bertus Sanders. Verder zijn er zoals vanouds weer een boel bekende namen te vinden, zoals Duncan Huisman, Jan lammers en Ricardo van der Ende.

Vorig jaar was het team van Ekris Motorsport min of meer toonaangevend in het kampioenschap, maar dit seizoen doen er veel gevestigde namen mee. Het zal dus wederom een spannende strijd gaan worden om het kampioenschap, al wordt het waarschijnlijk tijdens de lange races op zondag (of maandag) een lange zit door het beperkte aantal auto’s.

Formido Swift Cup

De Formido Swift Cup is jarenlang een van de leukste raceklassen geweest om te komen bekijken in Zandvoort. Geweest, want mede door de intrede van het nieuwe model Suzuki Swift, is het aantal deelnemers dramatisch naar beneden gegaan. Liefst veertien startplekken zullen leegblijven t.o.v. vorig jaar, en tien nieuwe Swifts trappen komend weekend het seizoen af. Een van de deelnemers is gastrijder Allard Kalff, die de klasse te hulp schiet om het minimumaantal deelnemers van tien te komen. De organisatie is vooralsnog optimistisch over het verloop van het aankomende seizoen, maar feit is dat de klasse veel van zijn aanzien zal gaan verliezen als het aantal deelnemers geen gestage groei laat zien het komende jaar. De tijd zal leren of de keuze voor het uitsluiten van het oude model Suzuki Swift de juiste keuze is geweest.

Dutch Renault Clio Cup

In tegenstelling tot de hierboven beschreven raceklassen staat de Clio Cup voor een seizoen met een vol startveld. Voor komend weekend staan 24 inschrijvingen op de lijst, dus wat betreft de actie op de baan hoeft de organisatie zich geen zorgen te maken. Het is een mix van gevestigde namen in de Cliowereld en een groep jonge coureurs die iets minder lang actief zijn in de racerij. De klasse is een van de meest professionele van Nederland, mede dankzij de officiële fabriekssteun vanuit Boulogne-sur-Mer (Renault dus). Onder de deelnemers behoren onder andere Marcel Dekker, Sebastiaan Bleekemolen, de gebroeders Steenmetz en Joey van Splunteren.

Dutch Formula Ford

Het is de laatste weken erg stil geweest rond de Formule Ford. We weten inmiddels na twee seizoenen aanmodderen, dat de klasse niet in een paar weekenden weer een fatsoenlijk startveld heeft. Van de vijf auto’s tijdens de Paasraces in 2010, is het startveld slechts gegroeid naar rond de tien deelnemers. Nu men in het overvolle Britse Formule Ford kampioenschap met een geheel nieuw model Formule Ford gaat rijden, hoeven we in Nederland ook niet meer te rekenen op gastdeelnemers als voorbereiding op de Eurocup, die de afgelopen jaren tijdens de Masters of Formula 3 is gehouden. Het wordt tijd dat de organisatie zichzelf de vraag gaat stellen of de klasse nog wel rendabel is. De weinige racetalenten die ons land voortbrengt, zullen door het weinig competitieve veld immers steeds sneller uitwijken naar professionelere formuleklassen in Duitsland en Engeland. Voor de Paasraces staan wederom minder dan tien deelnemers op de inschrijflijst.

Burando Production Open

Een geheel nieuwe naam in Zandvoort is de Burando Production Open. Deze klasse vervangt de in verval geraakte Toerwagen Diesel Cup, en moet dankzij een zeer open reglement zorgen voor een stevige impuls aan het gemiddeld aantal deelnemers van de nationale profautosport. Simpel gezegd is de BPO de nationale versie van de alom geroemde Dutch Supercar Challenge, waar het aantal deelnemers dit jaar wederom richting de honderd gaat. Of dat laatste ook voor de BPO geldt is nog maar de vraag, want voor dit weekend bestaat de inschrijflijst uit vijftien deelnemers. Maar dat is nog wel meer dan het gemiddelde van 13,8 auto’s wat dit weekend de show moet gaan maken.

Wat in ieder geval wel de moeite van het bekijken waard zal zijn, is het bijzondere raceformat: na een lange race op de zaterdag, zal maandag aan het einde van de middag een dubbele race worden gereden van zo’n 25 minuten. Het bijzondere is dat zodra de auto’s zijn gefinisht, enkele minuten later al de groene vlag wordt gezwaaid voor de tweede race. Meer dan enkele formatieronden en een enkele pitstopcheck zal er dus niet in zitten.

Dutch Power Pack: Benelux Radical Championship

De Radicals werden enkele jaren geleden met veel bombarie gepresenteerd, maar al vanaf de eerste dag is gebleken dat deze klasse geheel overbodig is in de nationale profautosport. Men rijdt met vrij dure prototypes, waardoor het aantal potentiële deelnemers wordt beperkt tot de gevestigde orde. En die gevestigde orde rijdt nou juist zijn rondjes in het Dutch GT. Vorig jaar was Junior Strous de enige noemenswaardige deelnemer, maar hij gooide door een fulltime seizoen BRC wel meteen zijn F1- en Indycaraspiraties in de prullenbak. Het is dus zeer de vraag of deze klasse een lang leven is beschoren, al moet er wel bij vermeld worden dat de races vaak best het aanzien waard zijn. Dit weekend doen ongeveer dertien Radicals mee aan de Paasraces, en dat is al een verbetering ten opzichte van vorig seizoen. Let wel dat een deel van de

deelnemers eigenlijk full-time coureurs zijn in het Britse Radical kampioenschap, waar de startvelden aanzienlijk groter zijn.

We kunnen concluderen dat de organisatie, Circuit Park Zandvoort zelf, zijn best doet om het publiek een zo divers mogelijk autosportaanbod te geven. Steeds meer fans vragen zich echter af of het huidige aanbod niet gewoon teveel van het goede is. Misschien is het beter om het Dutch Power Pack te verkleinen naar de drie sterkste klassen: het Dutch GT, de Clio Cup en de Production Open. Door deze drie klassen aan te vullen met gastseries van buiten het DPP (zoals bijv. kleine buitenlandse klassen, de Boss GP, Supercar Challenge of klassen uit de DNRT), kan een autosportdag als Paasmaandag nog steeds een zeer divers autosportaanbod hebben, maar dan wel met goedgevulde startopstellingen. Het is echter maar de vraag of het ooit zover komt; de circuitorganisatie kan maar met moeite het hoofd boven water houden en heeft de inschrijfgelden hard nodig. De Nederlandse autosport zit in zwaar weer, het is te hopen dat er binnen enkele jaren weer teken van verbetering te zien is. Tot die tijd zullen we het moeten doen met de kleine startvelden.