2012 betekent het begin van een nieuw era in de autosport: vanaf dit jaar zal er weer een heus wereldkampioenschap voor sportwagens verreden worden. De deelnemerslijst van het FIA World Endurance Championship (WEC), dat een voortzetting is van de Intercontinental Le Mans Cup (ILMC) en een resurrectie van het vroegere World Championship for Makes, werd onlangs gepresenteerd en met een kalender die zal bestaan uit een aantal van de belangrijkste sportscarraces, begint het kampioenschap steeds meer van het prestige dat het in de vorige eeuw had, terug te krijgen.

Privéteams

Waar de klasse voor de prototypen nog een behoorlijk aantal aan fabrikanten kent, moet men het in de GT-klasse veelal zonder fabriekssteun doen. Hoewel AF Corse en Team Felbermayr-Proton op semifabriekssteun van respectievelijk Ferrari en Porsche kunnen rekenen, is alleen Aston Martin Racing een volwaardig fabrieksteam.

Terugkeer

Aston Martin Racing keert dit jaar terug in de klasse waarin de Britse sportwagenfabrikant het meeste succes behaalde: de GT’s. De terugkeer betekent direct het einde van Aston Martins prototypeproject en het dramatisch verlopen avontuur met de eigen Aston Martin AMR-One. Het door Prodrive gerunde team zal voor het nieuwe wereldkampioenschap de Aston Martin Vantage GTE inzetten, een naar GTE-specificaties geüpdatete versie van de voorheen door klantenteams geracete Vantage GT2.

Verrassingen in de line-up zijn er allerminst: Aston Martin-fabrieksrijders Stefan Mücke, Adrián Fernández en Darren Turner zullen de 4,5-liter V8-aangedreven Vantage besturen.

Rivaliteit

Het aloude gevecht duel Porsche en Ferrari zal ook dit jaar weer hevig zijn. Van de tot dusver tien bevestigde GTE-Pro- en GTE-Am-teams, rijden maar liefst acht met een Ferrari F458 GTC of Porsche 997 GT3-RSR. De sportwagenfabrikanten hebben ingezet op twee teams: AF Corse en Team Felbermayr-Proton.

AF Corse heeft voor het volledige seizoen zelfs twee auto’s klaarstaan. Vaste coureurs Giancarlo Fisichella en Gianmaria Bruni, twee voormalige Formule 1-piloten, krijgen Ferrari-fabriekspiloot Andrea Bertolini en Olivier Beretta, wie naar nu blijkt toch niet aan Corvette Racing is vastgeroest, als teamgenoten in de tweede bolide van het team. In beide auto’s zal nog een coureur plaats moeten nemen om de rijdersbezetting

te completeren. Maar met twee Ferrari’s en vier topcoureurs, moet de Italiaanse renstal van Amato Ferrari het Aston Martin heel moeilijk kunnen maken en mogelijk zelfs de titel prolongeren.

Porsche

Team Felbermayr-Proton is na een jaar in de GTE-Am-klasse weer terug in de strijd met AF Corse. Porsche-rijders Marc Lieb en Richard Lietz keren terug bij het Duitse team, terwijl de succesvolle Porsche-racer Patrick Pilet de overstap van IMSA Performance Matmut naar Felbermayr-Proton maakt. Ook Wolf Henzler keert terug, maar doet dit slechts voor races die niet in conflict zijn met zijn American Le Mans Series-campagne.

Luxury

Een derde Ferrari in de professionele klasse wordt ingezet door het Franse Luxury Racing. Frédéric Makowiecki, vorig jaar actief in het FIA GT1 World Championship met een Ford GT, maakt zijn rentree voor Luxury Racing, voor wie de Fransman vorig jaar al drie races reed. Ferrarilieveling Jaime Melo keert ook terug bij Luxury en werd samen met Jean-Karl Vernay bevestigd. ‘JK’ Vernay was lange tijd in de running voor een plek bij Peugeot Sport, maar zag die kans in rook opgaan toen de Franse autofabrikant besloot het prototypeproject op te doeken. De Indy Lights-kampioen van 2010 heeft nu dus eindelijk een waardige plek in de autosport gevonden.

Amateurs

In de klasse voor verouderde auto’s met minimaal één amateurcoureur, zijn AF Corse, Luxury en Felbermayr-Proton ook vertegenwoordigd. Favoriet voor de titel zijn zij echter niet; zij zullen te maken krijgen met GTE-Am-topteams Larbre Compétition en Krohn Racing.

Opmerkelijk is de inschrijving van het Franse Larbre, al is het maar omdat zij als enige geen Porsche of Ferrari hebben, maar een Corvette C6.R. Het is bij dat team waar Peugeot-vluchteling Pedro Lamy zijn plaats in het WK heeft gevonden. Een flinke boost voor het toch al sterke team.

Amerika

De enige GT-vertegenwoordiging van de Verenigde Staten komt van Krohn Racing. Tracy Krohn heeft in zes jaar tijd zijn team vanuit het niets tot een succesvol team opgebouwd. Raceoverwinningen zijn niets nieuws voor het nabij Road Atlanta gevestigde team, maar een kampioenschap is iets heel anders.

Behalve een nieuwe auto – de Ferrari F430 GTE is ingeruild voor de nieuwe Ferrari F458 GTC – veranderd er niet veel binnen het team. Zo is de rijdersbezetting al jaren grotendeels hetzelfde: Tracy Krohn blijft racen, samen met de Zweed Niclas Jönsson en de vorig jaar bij het team gevoegde Michele Rugolo.

Sebring

Met dertig bevestigde auto’s voor het kampioenschap plus de gastteams, zijn de startvelden goed gevuld. De beste sportscarteams en de grootste sportwagenfabrikanten staan samen met de beste coureurs aan de start. Wanneer de klassieke 12 Hours of Sebring op 17 maart van start gaat, begint er eindelijk weer een volwaardig wereldkampioenschap voor sportwagens.

Startlijst [table id=435 /]