Alle hoop die men had dat zich dit jaar een driestrijd tussen Toyota, Audi en Peugeot zou afspelen, kan worden opgegeven: de Fransen zullen dit jaar niet aan de 24 uur van Le Mans meedoen. Een aderlating voor niet alleen het World Endurance Championship en de 24 uur van Le Mans, maar ook voor de autosport in het algemeen.

Economie

Waar Honda, Porsche, Toyota en Nissan weer langzaam de prototypeklasse van het World Endurance Championship opzoeken, besloot Peugeot afgelopen woensdag om hun team uit het wereldkampioenschap terug te trekken. De reden? De autofabrikant wil zich dit jaar richten op de introductie van een breed scala aan nieuwe modellen.

De waarheid is natuurlijk iets ingewikkelder dan dat: door de aanhoudende crisis rondom de euro werd onlangs de kredietwaardigheid van

Frankrijk naar beneden geherwaardeerd, waardoor geld lenen weer iets moeilijker is geworden voor Franse bedrijven, terwijl de verkoopcijfers van auto’s nog altijd achterblijven. Omdat een lening voor de promotie van de 208, 3008 HYbrid4, 508 RXH, 508 HYbrid4 en 4008 nu meer geld kost dan voorheen, heeft het hoofdkantoor in Parijs ervoor gekozen om de uitgaven in 2012 te beperken door het dure sportwagenprototypeproject te stoppen en de tachtigste verjaardag van de 24 uur van Le Mans te laten schieten.

Voorbereiding

Niet alleen voor de buitenwereld, maar ook voor de werknemers van Peugeot Sport, moet de beslissing als een verrassing gekomen zijn. Tot voor kort was het team druk in de weer met de voorbereidingen op het inaugurerende seizoen van het vernieuwde FIA World Endurance Championship. Naast een zoektocht naar nieuwe coureurs, werd ook de 908 HYbrid4 klaargestoomd voor het langverwachte debuut van de hybrid-diesel.

Aderlating

Zo ver zal het echter niet komen; 2011 was het voorlopig laatste seizoen van Peugeot in de hoogste klasse van de sportwagenracerij. Een voortzetting van de tweestrijd die sinds vijf jaar gaande is, zal dus niet vervolgd worden. En of je nou van Peugeot houdt of niet, het verlies van deze innovator is een grote aderlating voor de autosport.

Audi zal het door het vertrek van de rivaal dit jaar gemakkelijk krijgen. Herintreder Toyota zal met Japans nieuwste superwapen de handen vol hebben aan de ontwikkeling van hun coupé en zodoende waarschijnlijk geen aanval kunnen doen op de overwinning in het algemeen klassement, en dat de benzinebolides de dieselmotoren niet bij kunnen houden is na zes jaar TDI- en HDI-dominantie overduidelijk. Ondanks de (semi-)fabriekssteun die sommige teams genieten.

2013

Voor een volwaardig gevecht om de eretitel zullen we nog minstens een jaar moeten wachten. Dan is Toyota op volle kracht, heeft Aston Martin de zaken misschien ook weer op orde en hebben de LMP1-teams gezelschap gekregen van Nissan. Tot die tijd zullen we het doen met een superieur Audi en wat een mooie strijd om de officieuze benzinehoofdprijs zal zijn.