Door Jeroen de Regt

Op 1 januari gaat in Mar del Plata de Dakar Rally van start, de meest beroemde en beruchte rally ter wereld. Via een zwaar parcours door Argentinië, Chili en het ‘debuterende’ Peru strijden de vele tientallen deelnemers verdeeld over vier categorieën tegen elkaar en tegen zichzelf richting de finish in Lima. Binnen elke categorie vinden we een select groepje topcoureurs, die met elkaar proberen uit te maken wie de prestigieuze titel en eeuwige roem in de rallywereld binnensleept.

Bij de vrachtwagens gaat de strijd om de eindzege al jaren tussen de Nederlanders en de Russen, en sinds vorig jaar doet ook de Tsjech Ales Loprais heel behoorlijk mee in het klassement. Dit jaar ziet het wedstrijd beeld er echter heel anders uit: de ‘Kleine Tsaar’ Vladimir Chagin en de

eeuwige tweede Firdaus Kabirov hebben hun helm aan de wilgen gehangen en de weg vrijgemaakt voor nieuwe — en een enkele oude — namen bij het Russische fabrieksteam. Chagin is echter niet helemaal uit beeld verdwenen: hij zal fungeren als coach van de nieuwe vertegenwoordigers van het team.

Startnummer 500 wordt dit jaar vertegenwoordigd door de getalenteerde Eduard Nikolaev. Na jaren van voorbereiding en ervaring opdoen staat Nikolaev nu voor de zware taak om de recordkampioen Vladimir Chagin op te volgen. Desondanks is de pas 26-jarige Kamaz-coureur de hoogst genoteerde deelnemer op basis van de einduitslag van 2011 (derde). Tevens heeft hij al enkele etappezeges op zijn naam staan, en won hij in 2010 de Silk Way Rally. Nikolaev wordt geflankeerd door Sergey Savostin en Vladimir Rybakov.

Met startnummer 504 zal Ayrat Mardeev proberen de etappezeges te pakken wanneer Nikolaev daar niet toe in staat is. Ayrat, zoon van de ervaren rot Ilgizar, begint in 2012 aan zijn derde Dakar Rally en kan nu eindelijk zijn ware kwaliteiten laten zien. Op zijn cv staan twee vierde plaatsen in het eindklassement in 2009 en 2011, en een etappezege in 2010. In 2012 zal hij echter voor het eerst als coureur aan de rally aan de start komen. Ervaring heeft hij op dat gebied al opgedaan in de Silk Way Rally van 2011, waar hij met twee etappezeges en een vijfde plaats in de

eindklassering een goede prestatie leverde. Het team wordt verder gevormd door Aydar Belyaev en Anton Shibalov.

Net als Ayrat Mardeev, zal ook Andrey Karginov voor het eerst als coureur aan de fameuze Dakar Rally deelnemen. Desondanks heeft Karginov een jarenlange ervaring als monteur en werkte hij onder andere samen in de teams van Vladimir Chagin en Ilgizar Mardeev. In de Silk Way Rally behaalde hij in 2011 zijn beste resultaat (derde), terwijl hij een jaar eerder vijfde werd in de Dakar Rally met één etappezege. 2012 is alweer zijn achtste seizoen in dienst van het raceteam van Kamaz, dus het werd hoog tijd dat Andrey Karginov zijn kans krijgt als coureur. De teamgenoten van Karginov zijn Andrey Mokeev en Igor Devyatkin

Ilgizar Mardeev is al vele jaren een begrip in de wereld van de rally raids. In 1986 kwam de vader van Ayrat in dienst van Kamaz, en tussen 1992 en 2001 deed hij aan diverse internationale rally’s mee als monteur en copiloot. In 2002 kreeg Ilgizar de kans waar hij lang naartoe werkte: hij werd een van de coureurs van het ook toen professionele rallyteam. En sinds 2002 heeft hij een lange CV opgebouwd als derde coureur achter Vladimir Chargin en Firdaus Kabirov. Zijn beste Dakar Rally reed hij in 2003, waarin hij mede dankzij vijf etappezeges de derde plaats in het eindklassement binnenhaalde. Daarna behaalde hij alleen in 2010 nog één etappezege. Zijn beste resultaat in het eindklassement is de tweede plaats in 2007. In 2012 zal Ilgizar Mardeev met zijn jarenlange ervaring een zeer belangrijke factor zijn in de successen die Karginov, zoon Ayrat

en Nikolaev willen bereiken. Mardeev rijdt dit jaar samen met Vyatcheslav Mizyukaev en Dmitry Sotkinov.

Eigenlijk behoort hij niet in het rijtje thuis. Maar Artur Ardavichus verbaasde vorig jaar vriend en vijand door met zijn kleine team Astana, met een Kamaz de achtste plaats in het eindklassement van de Dakar Rally binnen te slepen. Een sterke prestatie van de debutant, die pas in 2009 zijn debuut maakte in de Dakar Series. In de Silk Way Rally eindigde hij destijds als 22e met een auto, en in de afgelopen twee edities werd achtereenvolgens beslag gelegd op de zesde en veertiende eindklassering. In 2012 doet de Kazach mee met een vernieuwd team en een modernere vrachtwagen. Na zijn sterke prestaties vorig jaar zijn de verwachtingen hooggespannen, en het doel is niets minder dan een podiumplaats bij de finish in het Peruaanse Lima. Geschiedenis geschreven heeft het kleine team al, aangezien het het eerste team uit Kazachstan is dat ooit aan de Dakar Rally meedeed. Het team bestaat naast Ardavichus uit de Rus Alexey Kuzmich en de Kazach Nurlan Turlubaev.

Teams

500 – Kamaz 4326 KV

Eduard Nikolaev (Rus)
Sergey Savostin (Rus)
Vladimir Rybakov (Rus)

 504 – Kamaz 4326 KV
Ayrat Mardeev (Rus)
Aydar Belyaev (Rus)
Anton Shibalov (Rus)

509 – Kamaz 4326
Andrey Karginov (Rus)
Andrey Mokeev (Rus)
Igor Devyatkin (Rus)

523 – Kamaz 4326
Ilgizar Mardeev (Rus)
Vyatcheslav Mizyukaev (Rus)
Dmitry Sotkinov (Rus)

533 – Kamaz 4623
Artur Ardavichus (Kaz)
Alexey Kuzmich (Rus)
Nurlan Turlubaev (Kaz)