Australië was het afgelopen seizoen het toneel van een dominante rit naar de titel in het Australian Formula Ford Championship. Omdat een goed begin al het halve werk is, was er niemand meer wie Cameron Waters in de eindfase van het kampioenschap nog van de titel kon weerhouden. Exclusief voor MotorRacingblog.nl beschrijft Cameron Waters het afgelopen seizoen en blikt hij vooruit op zijn veelbelovende toekomst.

Sonic

Cameron Waters maakte vorig jaar zijn debuut in de autosport. In het nationale Formule Ford-kampioenschap stapte hij al snel over naar topteam het topteam van Sonic Motor Racing Services, waarmee de Australiër goede resultaten behaalde die hem de hoop gaven dat hij in 2011 een gooi naar de titel kon doen. “Aan het begin van het seizoen [2011] dacht ik een goede kans te hebben om het kampioenschap te winnen,” zegt Waters. “Ik had in 2010 wat goede resultaten behaald nadat ik in de Mygale van Sonic stapte, dus ik wist dat de auto’s goed genoeg

waren om in te winnen. Ik wist dat ik races kon winnen en dat mijn teamgenoot, Nick Foster, het mij moeilijk zou maken.”

Hoewel Foster dit inderdaad nog deed, was er niemand een seizoen lang opgewassen tegen de consistentie waarmee Waters dit jaar racete. Een jaar dat voor Waters met een titel in de Formule Ford en het winnen van een stoeltje in de Bathurst 1000 dankzij het tv-programma Supercar Showdown, niet heel veel beter kon. “Het was een lang en druk jaar. Ik heb een paar mindere momenten gekend, maar ook heel veel goede. Ik was nog steeds bezig met het elfde jaar op school, dus ik moest mijn schoolwerk combineren met racen in de Formule Ford en de Supercar Showdown.”

Bathurst

De Supercar Showdown werd in aanloop naar de Bathurst 1000 op de Australische televisie uitgezonden. Jonge talenten uit de autosport namen het daarin tegen elkaar op om een rit in de befaamde Bathurst 1000 te bemachtigen bij het team van Kelly Racing. Todd en Rick Kelly, twee broers wie naast coureurs ook de eigenaar zijn van hun team Kelly Racing, kozen na weken van uitdagingen en evaluaties voor de rijvaardigheden van Waters, wiens carrière zo in een stroomversnelling gebracht werd. “Het winnen van de Supercar Showdown heeft mijn carrière gigantisch geholpen,” vertelt de 17-jarige Waters. “Hoewel ik het niet zo goed deed in Bathurst, heb ik toch wat tijd in een V8 Supercar doorgemaakt. Het heeft mijn bekendheid enorm vergroot en helpt mij bij het vinden van sponsoren voor volgend jaar.

Ik heb altijd al in Bathurst willen racen en om dat op zo’n jonge leeftijd te doen, is een droom die werkelijkheid wordt. Het was geweldig om tegen de beste teams en coureurs te racen, maar het heeft mij ook laten inzien dat er nog een lange weg te gaan is.”

V8 Supercars

Waar in Europa het racen voornamelijk om de Formule 1 draait, kiezen de grootste talenten uit Australië steeds vaker voor een carrière in de V8 Supercars. Nadat Formule Ford-kampioenen Nick Percat en Chaz Mostert de afgelopen jaren al de weg naar het Australische toerwagenkampioenschap insloegen, zal ook Waters volgend jaar in de V8 Supercar Development Series zichzelf in de kijker proberen te rijden bij de V8 Supercarteams. Een besluit dat niet enkel om sportieve en emotionele redenen genomen is, zo zegt hij: “Ik heb de V8’s hoofdzakelijk gekozen omdat het een stek en in Australië verreden kampioenschap is, dat ik volgde toen ik opgroeide.

Als ik zou besluiten het pad van de openwielracerij te bewandelen, zou ik naar het buitenland moeten verhuizen en veel geld moeten vinden om te kunnen racen – iets dat ik niet heb.”

2012

Veel andere kanten kan Cameron Waters dan ook niet op. Daarom is het officieuze Australian Touring Car Championship waar hij zich de komende jaren op richt. “Eind 2012 hoop ik een fulltime zitje in een V8 Supercar te hebben. Zo niet, dan probeer ik de Development Series nog een keer te doen.”

De overstap van Cameron Waters naar de populaire raceklasse is een verlies voor de openwielracewereld, maar een winst voor de V8 Supercars.