emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Geslaagd eerste seizoen F3 International Trophy…?

Geslaagd eerste seizoen F3 International Trophy…?

Met de Macau Grand Prix is afgelopen zondag een einde gekomen aan het allereerste seizoen van de FIA Formula 3 International Trophy. Het officieuze Formule 3-wereldkampioenschap kende een sterke première die eindigde met Roberto Mehri als kampioen. Het kampioenschap werd echter gekenmerkt door dominantie van de Formula 3 Euro Series-teams, waardoor een strijd tussen Formule 3-grootheden Carlin, Prema Powerteam en TOM’S uitbleef.

Grote races

Het kampioenschap werd eind vorig jaar door de FIA in het leven geroepen om de ontwikkeling van coureurs en ingenieurs te bevorderen. Om het aanzien te verhogen, werd gekozen voor een kalender met de ultieme Formule 3-races ter wereld: de Pau Grand Prix, Masters of Formula 3, Macau Grand Prix en de Korean Super Prix. Ook het Euro Series-weekend in Hockenheim en de British F3-races op Spa-Francorchamps werden aan de kalender toegevoegd. Zo ontstond, ondanks het later wegvallen van de Korean Super Prix, een kalender die er voor de coureurs, teams, fans en sponsoren om zou doen.

Geen competitie

vw-111120-2338 Helaas werd direct al duidelijk dat de British Formula 3-teams geen enkele competitie waren voor de renstallen uit het Europese kampioenschap: in Hockenheim kwam Carlin in de twee races niet verder dan een tiende plaats en het duurde nog tot de Britse Formula 3-race in de Ardennen dat een coureur uit de British F3 International Series, William Buller, op het podium terecht kwam in een anders door Euro Series-teams overheerst raceweekend.

Eindstrijd

Hoewel enkel de teams en coureurs uit de Formula 3 Euro Series dit jaar races zouden winnen, had Carlin op ‘neutrale grond’ in Macau eindelijk een serieuze kans op de overwinning. Met de aanwezigheid van kampioenen Roberto Mehri (Formula 3 Euro Series), Felipe Nasr (British Formula 3), Richie Stanaway (Duitse Formel-3-Cup), Yuhi Sekiguchi (All-Japan Formula 3) en Valtteri Bottas (GP3), kende de Macau Grand Prix veruit de meest competitieve startlijst van alle Formule 3-races die dit jaar zijn verreden.

Naast de kampioenen, kwamen uit Japan TOM’S, ThreeBond Racing en Toda Racing voor de eindstrijd over, terwijl Carlin een groot aantal Britse teams meenam en Duits Formule 3-team Van Amersfoort Racing met Stanaway aanwezig was. Zo kende de Formula 3 International Trophy voor het eerst een waardig internationaal deelnemersveld.

felix-rosenqvist-macau-3 Eerlijk gevecht

Eindelijk konden toeschouwers ook genieten van een gelijke strijd om de overwinning: Marco Wittmann, Felipe Nasr en Daniel Juncadella streden om de overwinning, terwijl achter hen de Japanse Formule 3-kampioen Sekihuchi in een bolide van Euro Series-team Mücke Motorsport in hevige gevecht met Hannes van Asseldonk was verwikkeld. Van Asseldonk, normaliter voor Van Amersfoort Racing uitkomend in de Duitse Formel-3-Cup, was voor de gelegenheid bij British F3-team Hitech Racing ingestapt, waar hij liet zien de dit jaar geleerde lessen toe te kunnen passen.

Verschillen

Betekent de gelijkheid van het veld in Macau dat volgend jaar de kansen eerlijker verdeeld zullen zijn? Daar lijkt het wel op, al zal het veld niet volledig gelijkgetrokken worden. Zolang in de Euro Series meer geld omgaat dan in welke Formule 3-klasse dan ook, zal er altijd een verschil blijven tussen de raceklassen.

Kijkend naar afgelopen weekend is het verschil al helemaal schrijnend: waar Richie Stanaway in Duitsland iedereen wegreed en ook in zijn thuisland de afgelopen jaren hoge ogen heeft gegooid, waren de Nieuw-Zeelander en zijn team niet meer dan een onzichtbare middenmoter. vw-111120-2357 Hannes van Asseldonk, teamgenoot van Stanaway en debutant in de Formule 3, bleef Van Amersfoort Racing met niet al te veel moeite voor. Te weinig moeite, weet eenieder wie dit duo het afgelopen seizoen samen heeft zien racen.

Zandvoort

Maar niet alleen het besteedbare budget is wat het verschil maakt: Britse teams blijven steeds vaker bij de Masters of Formula 3 weg met als argument dat de Euro Series-teams een te groot voordeel hebben, daar zij eerder in het jaar al in het voorprogramma van de DTM in Zandvoort racen. Dat de Euro Series een enorm voordeel heeft in de duinen blijkt wel uit het pijnlijke feit dat Kevin Magnussen dit jaar de eerste coureur uit de British F3 in zeven jaar tijd was wie op het podium finishte. Het niet op komen dagen van Hitech Racing, Sino Vision Racing en Fortec Motorsport – in Macau allen vertegenwoordigd in de top tien – is dan ook volledig gerechtvaardigd.

Dallara F312

Dallara komt volgend jaar als reactie op veranderingen in het F3-regelement met een volledig nieuwe Formule 3-wagen, de Dallara F312. Dat geeft hoop aan teams die dit jaar niets in te brengen hadden, in de International Trophy of elders. Met de nieuwe technische regels moet het racen in de Formule 3 voor teams en coureurs goedkoper worden, maar dat betekent wel dat iedereen met nieuw en vrijwel onbekend materiaal te maken krijgt. Vooral in Groot-Brittannië zal men blij zijn met de nieuwe auto’s, want waar de Euro Series testsessies grotendeels aan banden heeft gelegd, hebben British F3-teams veel meer testdagen tot hun beschikking. vw-111120-2348

Deze vrijheid kan nog wel eens erg goed van pas gaan komen om het de Euro Series volgend jaar het vuur aan de schenen te leggen. Want hoewel de Formula 3 International Trophy een veelbelovend debuutseizoen heeft gekend, zal de strijd tussen de verschillende series onderling wel verbeterd moeten worden om van de International Trophy geen Euro Series 2 te maken.


[Foto(’s): Felix Racing, Volkswagen Motorsport]


Share with your friends








Submit