Dat Sebastian Vettel dit jaar kampioen gaat worden en dat daar niets aan af te dingen is, zijn we het allemaal wel over eens. De Duitser wordt in het kampioenschap achtervolgd door Jenson Button, maar zelfs de wereldkampioen van 2009 heeft geen reële kans meer om Vettel uit de leiding te zetten. Ondanks zijn tweede plaats in het kampioenschap en twee overwinningen, heeft de Brit toch meer verdiend dan wat hij dit seizoen gekregen heeft.

IJzersterk

Met acht podiumfinishes waarvan twee overwinningen uit veertien Grands Prix komt Button puur gebaseerd op statistieken in 2011 al ijzersterk voor de dag. Geholpen door de uitstekende McLaren MP4-26 en nog betere Mercedes-Benz FO 108Y-krachtbron, heeft de Engelsman in veel van die races pure klasse laten zien.

Al in de eerste race liet de McLaren-coureur zien zich niet zomaar gewonnen te geven: na een rondenlang duel met Felipe Massa kreeg Button een drive-through penalty voor het afsnijden van de baan waarbij hij de Ferrari-piloot voorbij ging. Een terechte straf die hem ver terugwierp. Button liet zich niet kennen en vocht zich terug naar de zesde eindpositie, goed genoeg voor acht kampioenschapspunten.

Reglement

Twee maanden en twee podiumplaatsen later, tijdens de Monaco Grand Prix, zou Button zijn eerste overwinning van het jaar pakken, was het niet dat een rode vlag toestond dat Sebastian Vettel en Fernando Alonso hun zwaar versleten banden op reglementaire wijze zonder tijdverlies konden wisselen. Hierdoor verloor Button met zijn verse rubber zijn beste wapen dat hem vrijwel zeker de overwinning had opgeleverd. Een derde plaats was veel minder dan de groots rijdende Button die middag had verdiend.

Volledig in zijn element in de Canadese regen, vernederde Button ‘wunderkind’ Vettel door de Red Bull Racing-protegé in de laatste ronde tot een fout te verlijden en hem te passeren.

De overwinning was des te indrukwekkender door het feit dat Button door een botsing met teamgenoot Lewis Hamilton, een drive-through penalty en een lekke band na een botsing met Alonso tot driemaal toe veel terrein en posities verloor. 34 ingehaalde auto’s later stond de 31-jarige coureur bovenaan op het podium.

Engeland

Traditiegetrouw was de Britse Grand Prix weer een drama voor Button: verloor hij in de openingsronden al veel posities, tijdens zijn tweede pitstop faalde de McLaren-pitcrew een wielmoer vast te zetten wat voor Button en zijn crew het einde van de race betekende.

Na een matig weekend en uitvalbeurt in Duitsland, braken er zonnige tijden aan voor Button. In Hongarije vierde ‘JB’ op het circuit waar de voormalige Honda-coureur in 2006 zijn allereerste Grand Prix won, zijn tweehonderdste Grand Prix met de zege. Sindsdien is hij niet meer van het podium te slaan; twee tweede en een derde plaats hebben Button met een punt voorsprong op Alonso op de tweede plaats gezet.

Titelkandidaat

Jenson Button staat bekend om zijn calculerende manier van racen, waar vaak maar weinig inhalen op de baan aan te pas komt. In 2011 heeft hij duidelijk zijn manier van racen verrijkt met een beetje Lewis Hamilton, wie zich ook gemakkelijk naar voren kan vechten. Gecombineerd met de ervaring en rust waarmee Button zijn duels altijd aangaat, is het niet vreemd dat hij de enige

overgebleven rijder is wie Vettel in theorie nog van de titel kan weerhouden.

Maar de Vettel-Red Bull Racing-combinatie is dit jaar te sterk voor wie dan ook, waardoor Button alleen maar kan blijven doen wat hij doet en ieder weekend weer blijven benadrukken waarom Martin Whitmarsh hem zo graag bij zijn team wil houden. Want volgend jaar begint iedereen weer met nul punten.