Door Jeroen de Regt

Traditiegetrouw is tijdens het Paasweekeinde de nationale autosport weer van start gegaan. Op zaterdag en maandag reden diverse raceklassen samen bijna twintig races, met coureurs uit binnen- en buitenland. Ik, Jeroen, bezocht het Circuit Park Zandvoort op Tweede Paasdag. Niet alleen om van de races en de sfeer te genieten, maar ook om mooie foto’s te maken.

Op deze foto zijn twee auto’s van de Historische Monoposto’s te zien, bij het ingaan van de Tarzanbocht. Het was de tweede race van de ochtend, dus de zon stond nog laag aan de oostkant van het circuit. Het tegenlicht maakte het moeilijk om goede foto’s te maken. Ook deze foto is daarmee niet helemaal perfect, maar wat wel goed lukte is het met de auto’s ‘meebewegen’. Zo zijn alleen de auto’s scherp, de rest van de foto lijkt voorbij te razen.

Hier zijn drie auto’s van het HTC Dutch GT4 Championship te zien. In de Tarzanbocht zijn meerdere racelijnen mogelijk, maar deze drie heren rijden netjes in een rijtje. Door de relatief lage snelheid is de Tarzanbocht een ideale plek om mooie plaatjes te schieten. Op de foto zijn achtereenvolgens te zien: #51 Bernhard van Oranje en Pieter-Christiaan van Oranje (Ekris Motorsport), #21 Mike Verschuur en Nicky Pastorelli (Equipe Verschuur) en #27 Henry Zumbrink en Mathijs Harkema (PS Autosport).

Tijdens de Paasraces deden er bij de GT4-races, ook coureurs uit de European GT4 Cup mee. Hier is te zien hoe Florian Renauer spint met zijn Ginetta G50. Een foto later staat hij in het grind. Een van de andere Ginetta’s wist hem maar net te ontwijken, maar moest wel een stukje rallycrossen om zijn weg te kunnen vervolgen.

Deze foto laat de primeur van de Paasraces zien. Nadat vorig jaar de Radicals via de achterdeur het nooit betreden racepodium verlieten, was het tijdens het Paasweekeinde dan eindelijk het zover: het debuut van de Radical Benelux Cup. Een startveld van dertien auto’s, waarvan enkele Britse coureurs met Radical-ervaring, maakte de primeur mogelijk. Op de foto zijn Marc Koster (#19) en Junior Strous te zien. De heren streden na de verplichte pitstops ronde na ronde om de leiding, maar Strous trok via een mooie move in de Tarzanbocht (waarbij het contact niet geschuwd werd) aan het langste eind.

Een van de ‘vaste nummers’ tijdens de raceweekenden in Zandvoort is de Dutch Formula Ford. Na enkele wijzigingen van organisatorische aard, met als doel een groter startveld, stonden er slechts tien auto’s aan de start van de drie verreden races. Er moet bij worden gezegd dat dat er al vier meer zijn dan tijdens de Paasraces van vorig jaar. Op de foto zijn achtereenvolgens te zien: #7 Jack Swinkels, #17 Steijn Schothorst, #3 Joey van Splunteren, #34 Bas Schouten en #5 Michel Florie (linksonder). Schouten wist uiteindelijk de race te winnen, met een voorsprong van 0,008 seconden op van Splunteren. De gemiddelde leeftijd op het podium was zeventien jaar.

Deze foto, gemaakt tijdens de race van de Dutch Supercar Challenge, is gemaakt vanaf het pitgebouw van het circuit. Het is een mooi punt om de races met pitstops te zien; vooral de pitstops zijn goed te volgen omdat je er praktisch recht boven staat. Net als bij een van de eerdere foto’s heb ik geprobeerd met de auto mee te bewegen. Het was een hele klus om een goede foto te maken, want de auto’s rijden hier op het rechte stuk nog volgas, vlak voor het rempunt voor de Tarzanbocht. De auto op de foto is gebaseerd op een inmiddels ouder model van de Ford Focus. Tot en met 2009 kwam dit type auto uit in de BRL Lights, een inmiddels opgeheven klasse waarvan de auto’s nu in de Sportklasse van de  Dutch Supercar Challenge voorkomen.

Ter afwisseling eens geen foto van rijdende auto’s. Deze foto geeft een goed beeld van het einde van de pitstraat en het einde van het rechte stuk, richting de Tarzanbocht en diens gevreesde, zeer steil aflopende grindbak. Auto’s die uit de pitstraat komen, komen vrij snel weer op de racelijn terecht bij het ingaan van de Tarzanbocht. Dat zorgt vaak voor listige situaties voor de coureurs.

Nog een staande foto, en weer genomen vanaf het pitgebouw. Dit is een van de van oorsprong Nederlandse Sakers van het Jadbalja Team. Het is een van mijn favoriete auto’s van de Dutch Supercar Challenge. De auto kende de nodige problemen tijdens de maandagrace op Zandvoort. Een mooi voordeel bij een nadeel was dat de auto daardoor extra vaak en goed in de pitstraat te bewonderen was.

De Dutch Renault Clio Cup reed zijn maandagrace halverwege de middag, als de zon op zijn sterkst is en het behoorlijk warm is met al dat asfalt en rubber om je heen. Tijd dus om de hoofdtribune op te zoeken, waar de schaduw en de op een of andere manier altijd waaiende wind voor verkoeling zorgen. De hoofdtribune levert een mooi zicht op het rechte stuk en de Tarzanbocht, maar ook op het uitkomen van de Gerlachbocht en de Hugenholtzbocht tot het opgaan van de Hunzerug. De Clio’s waren hier net begonnen aan de eerste ronde van hun race, met debutant Marcel Dekker aan kop. Hij zou uiteindelijk derde worden, geen slecht resultaat voor de coureur, wiens gifgroene kleur de afgelopen jaren te zien was in de Formido Suzuki Swift Cup.

De laatste foto is van de hoofdrace van het HTC Dutch GT4 Championship. Ik zat weer in de duinen bij de Tarzanbocht, maar dit keer wat dichterbij het pitgebouw. Foto’s maken van auto’s in de Tarzanbocht zelf ging niet makkelijk, maar de verplichte pitstops van de hoofdrace zorgden wel voor de mooie gelegenheid om langzaam rijdende GT4-auto’s nauwkeurig vast te leggen. Zoals te zien is aan het licht, liep het al tegen half vijf in de middag. Op de foto staat de Porsche 911 GT4 van Philip van Beurden en Eric Bruynoghe.