Twee uit twee voor Sebastian Vettel en gezien zijn snelheid in de vrijdagtrainingen, lijkt een hattrick in het verschiet te liggen voor de Duitser. Of zal McLaren in de Grand Prix van China dit seizoen dan eindelijk een keer sneller zijn dan Red Bull Racing?

Het circuit


Shanghai International Circuit, gelegen aan de rand van de metropool waar het naar is vernoemd, is een van de modernste racecircuits ter wereld. Ontworpen door de huisarchitect van de Formule 1, Hermann Tilke, werd de baan in 2004 geopend nadat in recordtempo een aantal drassige akkers waren omgebouwd tot hypermodern circuit.

De Chinese Grand Prix wordt regelmatig onder regenachtige omstandigheden verreden. Dat heeft vooral te maken met het typisch Zuid-Oost-Aziatische klimaat, dat behalve erg warm, ook erg nat is. Helemaal nieuw was dat niet voor de Formule 1 toen zij in 2004 de allereerste Grand Prix op Shanghai International Circuit verreed: in Maleisië is het weer zelden anders.

De lay-out van de baan is weinig anders dan de andere circuits van Tilke: lange rechten stukken gevolgd door krappe hairpins en lange, snelle doordraaiers. Het langste rechte stuk van het circuit, dat de vorm heeft van het symbool shang (van Shang-hai), is ruim een kilometer lang en wordt voorafgegaan door een lange, snelle doordraaier, waardoor coureurs zich gemakkelijk kunnen positioneren voor een uitremactie.

Racelengte: 56 ronden (56 × 5,451 km = 305,066 km)
Ronderecord: Michael Schumacher – 1:32.238 (2004)

Historie

Na decennia van hardline Maoïsme, begon China zich in de jaren 80 en 90 steeds meer open te stellen naar de rest van de wereld. Kapitalisme kreeg een voet tussen de deur, de economie begon gigantisch te groeien en autofabrikanten zagen hun kans schoon om vele miljoenen auto’s aan de Chinese bevolking te slijten. De introductie van de Formule 1 in het nog altijd Maoïstische land, was dus slechts een kwestie van tijd.

De droom van de autofabrikanten en een select groepje Chinezen, werd in 2004 werkelijkheid toen de allereerste Grand Prix van China plaatsvond. Hoewel het de jaren van Michael Schumacher waren, wist hij pas in 2006 voor het eerst de race te winnen, na in 2004 een weekend vol pech gekend te hebben en in 2005 uit de race te zijn gespind. Zijn overwinning in de natte race van 2006 hield de titelhoop van de Duitser in leven en was zijn allerlaatste overwinning in de Formule 1.

Een later later kreeg Lewis Hamiltons titelhoop juist een flinke dreun, toen de Brit in kansrijke positie zijn McLaren met een lekke band per ongeluk in de grindbak parkeerde. Het bleek later een cruciaal moment in het wereldkampioenschap te zijn, want Kimi Räikkönen kon hierdoor het gat naar de leider in het kampioenschap flink verkleinen en werd enkele races later tot wereldkampioen gekroond.

2009 zag een nieuw topteam opstaan: Red Bull Racing was het gehele weekend al heer en meester in de derde Grand Prix van het jaar. Sebastian Vettel reed in de regen om de problemen heen om zo de allereerste overwinning van het Brits-Oostenrijkse team te boeken, met teamgenoot Mark Webber in zijn kielzog.

Vorig jaar was Jenson Button in de regen de beste coureur. Hij hield op grootse wijze Nico Rosberg en later Lewis Hamilton af, door zelf het hoofd koel te houden en de juiste strategische beslissingen te nemen.

Winnaars door de jaren heen

2004: Rubens Barrichello (Ferrari)
2005: Fernando Alonso (Renault)
2006: Michael Schumacher (Ferrari)
2007: Kimi Räikkönen (Ferrari)
2008: Lewis Hamilton (McLaren)
2009: Sebastian Vettel (Red Bull Racing)
2010: Jenson Button (McLaren)

Voorspelling

Gezien de voorgaande twee Grands Prix en de vorm van Sebastian Vettel en Red Bull Racing in de trainingen eerder vandaag, zullen de meesten hun geld op de Duitser zetten. Maar ook McLaren loert op de eerste plek en heeft de afgelopen races niet voor niets steeds in de versnellingsbak van de RB7 gezeten. Als Red Bull Racing dit weekend niet 100% bij de les is, zullen Hamilton en Button klaarstaan om de koppositie over te nemen.

Het weer

Regen zal dit jaar waarschijnlijk geen factor zijn tijdens de Grand Prix. De kans op een natte baan is dit weekend niet groot en met temperaturen van hooguit 21 graden Celsius, heeft men in de paddock niet veel te klagen over het weer.

Op TV

Kwalificatie: zaterdag 16 april, 08:00 uur.
Race: zondag 17 april, 09:00 uur.

Lees ook:
Historische voorbeschouwing Grand Prix van China
Analyse Grand Prix van China: Oude tijden herleven