Het spannendste moment van de hele Grand Prix van Maleisië was Fernando Alonso, die zijn voorvleugel kapot reed op de achterband van Lewis Hamilton. That’s it. Meer niet. Vettel won weer dominant. En rookies Sergio Pérez en Paul di Resta lieten zich ook nog eventjes zien.

De rookies

Om bij de rookies te beginnen. Het lijkt alsof de coureurs die langer dan een jaar in de Formule 1 zitten, in een keurslijf zijn gegoten. Geen enkel gevecht tussen de ‘senioren’ werd op het scherpst van de snede bestreden. De mannen lieten vaak de deur wijd open, waardoor de concurrent er met gemak langs kon. Zijn ze zo lam door de angst voor straffen gemaakt dat ze niet meer durven aan te vallen of verdedigen? Het lijkt er wel op. Het chronische gebrek aan fatsoenlijk inhalen lijkt zijn tol te gaan eisen, omdat de coureurs niet meer weten hoe ze moeten verdedigen.

De jonkies daarentegen, leverden een mooie strijd. Net als in Australië waren Sergio Pérez en Paul di Resta weer op het voorfront aanwezig. De Mexicaan ging net als de Schot diverse keren in gevecht en durfde het gevecht ook aan te gaan. De Mexicaan viel alleen uit door een wel heel bizar incident. “Something came off Sébastien Buemi’s car, which was just in front of me, and hit the floor of my car. The fire extinguisher went off and the electrics cut out. It was a shame I couldn’t finish the race as the car felt good,” aldus Pérez. Di Resta daarentegen, zag wel de finishvlag en haalde zelfs een punt. De Schot staat door de diskwalificatie van de Saubers vorige race nu al op twee punten. Hij heeft vertrouwen voor de komende races: “We were battling with cars that were a little bit quicker than us today, so overall I think we had a great race.”

Kunstmatige spanning

Voor de rest was de spanning kunstmatig. Vettel won opnieuw dominant de race. Maar de Duitser valt niets te verwijten. Hij rijdt gewoon vooraan en doet wat hij moet doen, al wil de regerend wereldkampioen ons doen geloven dat het een stuk lastiger was dan iedereen zag: “The entire race was quite different to what we saw two weeks ago – it was a lot closer and there were more pit stops due to the tyres. With the stops, you don’t want to be first in, as you want to do as few stops as possible, but also you don’t want someone else to go in, get an advantage with new tyres and undercut you.”

De enige die hem leek te kunnen bedreigen, was Lewis Hamilton. Maar hij zakte bij de start achter Nick Heidfeld en viel na zijn tweede pitstop terug achter teamgenoot Jenson Button, waarna hij al snel op de huid gezeten werd door voormalig teamgenoot Fernando Alonso. De Spanjaard maakte een inschattingsfout en verspeelde zijn voorvleugel bij een inhaalactie. Alonso legt uit wat er gebeurd is: “We were not lucky: if the moveable rear wing had worked all the time, I could easily have passed Hamilton down the straight, but instead we had to fight hard. He defended very well and, unfortunately, we touched: that broke my wing and I had to come back into the pits to change it, thus losing any chance of getting to the podium.” Zijn tegenstander in het gevecht maakt er ook niet veel woorden aan vuil. “I was trying to look after my tyres, and being hit from behind by Fernando [Alonso]. I think he got a bit too close, and, when he pulled out, he just clipped me with his wing and broke my car’s rear floor,” aldus Hamilton.

Luxe testsessie

Opnieuw kreeg het publiek dus een doodsaaie race voorgeschoteld. KERS en DRS ten spijt, het lijkt alleen maar erger geworden te zijn. Niet alleen levert niemand echt spannende gevechten, maar als er dan daadwerkelijk gevechten zijn, dan laten ze oftewel de

deur wijd open of haalt met gemak in op het rechte stuk als gevolg van KERS en DRS. Geen bochtenlange gevechten meer of op het randje inhaalacties. Nee, de Maleisische Grand Prix had meer weg van een luxe testsessie dan van een race. En als het zo doorgaat, kunnen we eigenlijk het hele jaar alle races wel skippen. Sebastian Vettel wordt aan het einde van het jaar kampioen en de nummer twee is degene die het beste gebruik maakt van zijn KERS en DRS.

De volgende race is in China. De voorgaande jaren speelden weersomstandigheden daar een belangrijke rol. Maar gezien de voorspellingen — zonnig of bewolkt — lijkt het vooralsnog een droom dat we een natte race krijgen. Of een natte race per definitie een spannende race wordt, is nog maar afwachten. Niks is tegenwoordig meer spannend in de wereld die Formule 1 heet.

Uitslag[table id=359 /]