Fernando Alonso en Lewis Hamilton werden na afloop van de Maleisische Grand Prix bestraft: beide coureurs kregen twintig seconden bij hun racetijd opgeteld naar aanleiding van een gevecht eerder in de race. Daarbij reed de Spanjaard tegen zijn voormalig teamgenoot, waarbij hij zijn voorvleugel afbrak.

Hamilton was eerder twee keer van zijn lijn geweken, wat tegen de regels is. Deze regels zijn mede door diezelfde Hamilton strenger geworden, nadat hij bijna als een dronken bestuurder rondgeslingerd had tijdens de Grand Prix van Maleisië van een jaar geleden, toen Vitaly Petrov aan hem zat. Bovendien had de Brit al een waarschuwing op zak uit Australië wegens blokken. Weliswaar in de kwalificatie, maar toch.

De straf voor Hamilton, hoewel overdreven, viel dus wel iets voor te zeggen, want om een coureur twee races achter elkaar een reprimande te geven, slaat in feite ook nergens op. Dat beseft hij zelf ook: “I knew I was going to get a penalty. I’m not surprised. I was in with the stewards, so I anticipated it. I always try to assume the worst-case scenario. It’s only one spot, and it’s not really made me feel any worse than how the weekend has gone anyway.”

“From my side I’m not allowed to move more than once. Do I class it as dangerous? No, but that’s the rule. Twenty seconds is not such a bad penalty for it. As for Fernando, he hit me, he got a 20-second penalty, but it didn’t really do anything to him. It doesn’t exactly work out as a penalty, but again, that’s racing.”

Nog belachelijker was de straf voor Alonso. Goed, hij knalde tegen een andere deelnemer op, maar beschadigde daarbij alleen zijn eigen auto (hij moest binnenkomen voor een nieuwe vleugel). Los daarvan was het duidelijk een kleine inschattingsfout en was het geen doelbewuste of achterlijke poging van de tweevoudig wereldkampioen.

Uiteindelijk kostte zijn straf Alonso niets: hij was als zesde gefinisht, met Hamilton achter zich als zevende, nadat de Brit in de eindfase van de race nog verschillende problemen had gekend en een extra bandenstop moest maken. Aangezien ook Hamilton een straf kreeg, bleef Alonso op de zesde plaats staan, terwijl Hamilton van de zevende naar de achtste plek terugviel, ten faveure van Kamui Kobayashi. Het kostte hem twee punten.

Dit jaar is de Formule 1 compleet omgegooid: de Pirelli-banden maken de uitkomst van een race meer onvoorspelbaar, getuige de late stop van Hamilton en de verbazing bij Jenson Button over het behalen van een tweede plaats. Daarbij komt nog dat coureurs KERS en DRS tot hun beschikking hebben tijdens gevechten, en een klein concentratieverlies tot botsingen kan leiden. In trainingen was met name in Melbourne te zien hoe coureurs soms even van de baan vlogen bij het inschakelen van de achtervleugel. En dat gebeurt al buiten de gevechten om.

Als incidenten als die van Alonso en Hamilton al dat drive through-penalties leiden, want dat was de straf effectief uiteindelijk, dan hebben alle dit jaar ingevoerde maatregelen totaal geen zin, omdat de coureurs minder snel durven in te halen. Fans, en coureurs zelf ook, genieten van dit soort vechten, en dit is de reden dat mensen de sport kijken. We weten allemaal hoe lastig het tegenwoordig is om succesvol een andere coureur te passeren. Technische reglementen en circuits zijn twee dingen die erg belangrijk zijn om dit te bevorderen.

Maar degelijk uitgevoerde sportieve reglementen zijn dat ook.