Het voorprogramma van de Formule 1, met de V8 Supercar-races, was een stuk spannender dan de Grand Prix van Australië zelf. Er was een dominante winnaar, Sebastian Vettel, en verder een paar acties. Maar voor de eerste race van het seizoen beloofde dit ‘spektakel’ weinig goeds.

Twee acties

In de hele race waren er welgeteld twee memorabele acties te bewonderen. Eerst was er het gevecht tussen Felipe Massa en Jenson Button, waarbij Massa zich op het grens van het toelaatbare manoeuvreerde en zo Button een drive-through aansmeerde. Waarbij overigens ook de vraag rees waarom de winnaar van de vorige twee edities van deze race zich niet gewoon liet terugzakken achter de

Braziliaan. De teambaas van McLaren, Martin Withmarsh, vond de drive-through dan ook onterecht. “First of all he got bogged down at the first corner, losing a few places, and after that he received a drive-through penalty for his passing manoeuvre on Felipe, even though he felt he’d been forced off the road by Felipe as he made good his pass.

Vervolgens was het Rubens Barrichello wie te gretig was bij het inhalen van Nico Rosberg en de Duitser in dienst van Mercedes-Benz Grand Prix uit de race ramde. De Braziliaanse Williams-coureur mag weliswaar de meeste Grands Prix-starts achter zijn naam hebben staan, deze actie leek meer op die van een rookie dan die van een senior. Rosberg was dan ook verrast door de actie van Barrichello. “I saw Rubens in my mirror and he was quite far away so I was surprised that he hit me. I immediately thought that was it and I had to pull over to stop the car.” Ook Barrichello viel uiteindelijk uit.

Dominantie

De rest van de race was doodeenvoudig saai te noemen. Waar men vroeger nog uitkeek naar de Grand Prix van Australië, omdat die altijd voor spektakel zorgde, was dat spektakel nu juist ver te zoeken. Sebastian Vettel domineerde met een schrikbarend ijzeren vuist, wat hem de winst opleverde. “I’m very pleased, it was a very good weekend and I had a very nice car to sit in this afternoon. It was a good race – towards the end things calmed down a bit,” zei de regerend wereldkampioen over zijn race. De enige die nog

enigszins in zijn spoor kon volgen, was Lewis Hamilton. De Brit was, na de lage verwachtingen na de wintertests, vanzelfsprekend blij met zijn tweede plaats. “Second position is a great result. The car felt fantastic, really nice to drive, and I was able to look after my tyres throughout the race.

Watjes

Al het andere wat er tijdens de race gebeurde – of liever gezegd niet gebeurde – toont aan dat Formule 1 op een beslissend punt is aangekomen. Ondanks dat het een miljoenensport is, kunnen ze het niet voor elkaar krijgen dat de races spannender worden. Met grepen door KERS terug te halen en de verstelbare achtervleugel hoopten de ‘wijze’ mannen dat inhalen beter mogelijk zou zijn. Dat was dus niet het geval. Het probleem daarvan ligt er juist in dat het snelheidsverschil tussen de diverse teams zo miniem is, dat zelfs met die nieuwe toepassingen inhalen een crime is.

Daarbij komt ook nog eens kijken dat de coureurs voorzichtiger zijn geworden. Daarmee bedoelend dat ze niet vaak meer een do-or-die-acties doen, zoals vroeger bijvoorbeeld wel eens een Jacques Villeneuve deed. En het zijn plat gezegd watjes geworden. Bij welk gevaar dan ook of het nu regen is of het op/over het randje inhalen door een concurrent melden ze zich op de boordradio en willen

ze dat er maatregelen getroffen worden. Hetzij in de vorm van een straf of een Safety Car. De races worden tegenwoordig achter de groene tafel gewonnen.

Sepang

Is deze race een incident? Of gaat dit de toon zetten voor het hele jaar? Het volgende circuit is dat van Sepang in Maleisië. In het verleden waren de races daar ook niet altijd even spannend. Het is nu afwachten of dat dit jaar wel is en wat het weer voor rol gaat spelen.