Een enerverend raceweekend is ten einde. Tijd om terug te blikken op de belangrijkste evenementen, waaronder de afsluiting van de GP2 Asia Series en de start van de Intercontinental Le Mans Cup.

American Le Mans Series / Intercontinental Le Mans Cup – 12 Hours of Sebring
De start van de tweede Intercontinental Le Mans Cup beloofde vooraf een tweestrijd tussen Audi en Peugeot te worden. Maar terwijl de Duitsers en Fransen druk met elkaar in de weer waren, staken privateers Oreca en Highcroft hen voorbij. Team Oreca Matmut met een verjaarde Peugeot 908, Highcroft Racing met hun nieuwe HPD, ontworpen door niemand minder dan Wirth Research, dat onder andere verantwoordelijk is voor de ontwikkeling van de Formule 1-bolides van Virgin Racing.

Uitslag:
1. #10 Team Oreca (Nicolas Lapierre (FRA) / Loïc Duval (FRA) / Olivier Panis (FRA))
2. #01 Highcroft Racing (David Brabham (AUS) / Marino Franchitti (SCO) / Simon Pagenaud (FRA))
3. #8 Peugeot Sport (Pedro Lamy (POR) / Franck Montagny (FRA) / Stéphane Sarrazin (FRA))
4. #2 Audi Sport (Tom Kristensen (DEN) / Allan McNish (SCO) / Rinaldo Capello (ITA))
5. #1 Audi Sport (Timo Bernhard (DUI) / Mike Rockenfeller (DUI) / Romain Dumas (FRA))

GP2 Asia Series – Imola
Romain Grosjean had in de vervangende races in Imola weinig tegenstand. Jules Bianchi kon tot de laatste race nog wel kampioen worden, maar de Franse Zwitser was in de eerste race zo oppermachtig dat het uitvallen van de Fransman bij een startcrash in race 2 al genoeg was voor de titel. Giedo van der Garde eindigde tweemaal op het podium, waarmee hij zich zeker stelde van de derde plaats in het kampioenschap.

Race 1
Uitslag:
1. Romain Grosjean (FRA)
2. Giedo van der Garde (NED)
3. Jules Bianchi (FRA)
4. Michael Herck (ROM)
5. Stefano Coletti (MON)

Race 2
Uitslag:
1. Dani Clos (SPA)
2. Fabio Leimer (ZWI)
3. Giedo van der Garde (NED)
4. Esteban Gutiérrez (MEX)
5. Michael Herck (ROM)

V8 Supercar Championship Series – Clipsal 500
Op het circuit dat legendarisch werd door botsing van Michael Schumacher en Damon Hill in 1994 om de strijd om het wereldkampioenschap Formule 1, vocht Jamie Whincup op zaterdag en zondag een verbeten strijd uit met zijn collega-coureurs. Op zaterdag moest hij in de straten van Adelaide nog zijn meerdere erkennen in Garth Tander, maar een dag later stond hij na een spectaculaire race en duel met Will Davison op de bovenste trede van het podium.

Race 1
Uitslag:
1. Garth Tander (AUS)
2. Jamie Whincup (AUS)
3. Craig Lowndes (AUS)
4. Jason Bright (AUS)
5. Fabian Coulthard (NZL)

Race 2
Uitslag:
1. Jamie Whincup (AUS)
2. Rick Kelly (AUS)
3. Mark Winterbottom (AUS)
4. James Courtney (AUS)
5. Garth Tander (AUS)

World Touring Car Championship – Race of Brazil
Met een Chevrolet-dominantie en een sterk optreden van Tom Coronel is het nieuwe WTCC-seizoen van start gegaan. Rob Huff leidde een compleet Chevrolet-podium in race 1, terwijl Coronel in de laatste ronde de vierde plek terugpakte van Kristian Poulsen. De Nederlander probeerde in race 2 datzelfde bij Alain Menu in een poging de leiding terug te krijgen, maar de Chevy’s bleven onverslaanbaar, al stonden zij nu wel met een BMW-rijder op het podium.

Race 1
Uitslag:
1. Rob Huff (ENG)
2. Yvan Muller (FRA)
3. Cacá Bueno (BRA)
4. Tom Coronel (NED)
5. Kristian Poulsen (DEN)

Race 2
Uitslag:
1. Alain Menu (ZWI)
2. Tom Coronel (NED)
3. Yvan Muller (FRA)
4. Rob Huff (ENG)
5. Cacá Bueno (BRA)

Stock Car Brasil – Autódromo Internacional de Curitiba
Ook de meest populaire raceklasse van het toch al autosportgekke Brazilië heeft het startschot van het nieuwe seizoen gehoord. Op hetzelfde circuit als waar de WTCC zijn seizoensopener kende, hield Thiago Camilo een veld met grote namen als Max Wilson, Ricardo Zonta en Luciano Burto, allen rijders wie meer dan eens een Formule 1-auto hebben bestuurd, af.

Uitslag:
1. Thiago Camilo (BRA)
2. Max Wilson (BRA)
3. Ricardo Zonta (BRA)
4. Átila Abreu (BRA)
5. Luciano Burti (BRA)

MotoGP – Qatar Grand Prix
Casey Stoner is in Quatar doorgegaan waar hij in de tweede helft van 2010 mee begonnen was: winnen. Hij had ogenschijnlijk weinig moeite met de overstap van Ducati naar Honda en reed na een mooi duel met Dani Pedrosa, wie langzaamaan last kreeg van zijn arm, onbedreigd naar de overwinning in de openingsrace van 2011. In de Moto2 pakte Stefan Bradl op zijn nieuwe motor de overwinning; een klasse lager was het Nicolás Terol wie het seizoen als sterkste opende. Jasper Iwema kwam in diezelfde 125cc-klasse uit op een uitstekende twaalfde plaats.

MotoGP
Uitslag:
1. Casey Stoner (AUS)
2. Jorge Lorenzo (SPA)
3. Dani Pedrosa (SPA)
4. Andrea Dovizioso (ITA)
5. Marco Simoncelli (ITA)

Moto2
Uitslag:
1. Stefan Bradl (DUI)
2. Andrea Iannone (ITA)
3. Thomas Lüthi (ZWI)
4. Alex de Angelis (ITA)
5. Yuki Takahashi (JAP)

125cc
Uitslag:
1. Nicolás Terol (SPA)
2. Sandro Cortese (DUI)
3. Sergio Gadea (SPA)
4. Efrén Vázquez (SPA)
5. Jonas Folger (DUI)

NASCAR Sprint Cup Series – Jeff Byrd 500 presented by Food City
In de lagere NASCAR-klassen had hij dit jaar al de nodige races gewonnen, en nu eindelijk ook in de Sprint Cup Series. In de crasharena van de Bristol Motor Speedway hield Kyle Busch Carl Edwards en Jimmie Johnson achter zich.

Uitslag:
1. Kyle Busch (VS)
2. Carl Edwards (VS)
3. Jimmie Johnson (VS)
4. Matt Kenseth (VS)
5. Paul Menard (VS)

NASCAR Nationwide Series – Scotts Turf Builder 300
Kyle Busch moest tot zondag nog op zijn eerste Sprint Cup-overwinning van dit jaar wachten, maar een dag voor de grote race in Bristol won hij al zijn tweede Nationwide-race van het jaar. Danica Patrick, in Las Vegas nog vierde, verdween na een onopvallende race in de muur.

Uitslag:
1. Kyle Busch (VS)
2. Kasey Kahne (VS)
3. Dale Earnhardt Jr. (VS)
4. Elliott Sadler (VS)
5. Joey Logano (VS)

Een muziekclip die in zes minuten duidelijk maakt waarom de Deutsche Tourenwagen Meisterschaft een van de meest populaire raceklassen ter wereld was, zowel bij toeschouwers als deelnemers.

Komend weekend gaat ook het nieuwe seizoen van de IZOD IndyCar Series van start. Ter voorbereiding werd vorige week in Barber Motorsports Park de traditionele voorjaarstest afgewerkt. Team Penske liet er geen twijfel over bestaan dat zij dit jaar – in ieder geval in de Indy Grand Prix of Alabama – het te kloppen team zijn. Toch kende Hélio Castroneves nog een klein uitstapje…

Vorige week vroegen we jullie te voorspellen welk team de 12 Hours of Sebring zou winnen. De fabrieksteams van Audi en Peugeot en het altijd sterke Rebellion Racing kregen de meeste stemmen, maar het waren de privéteams die de overwinning voor de neus van de grote autofabrikanten wegkaapten. Team Oreca Matmut, dat slechts één stem ontving, pakte de winst.[poll id=”13″]Deze week eenzelfde poll, maar dan voor de Formule 1.[poll id=”14″]

“Morning Highcroft fans. Had a weird dream that we beat both factory Audis and Peugeots……Hang on – we did! http://ow.ly/4iahs #alms” – @highcroftracing Highcroft Racing

Een nieuw seizoen Formule 1 betekent ook weer een nieuw seizoen van Gok de Pole. Weet jij de poletijd voor de Australische Grand Prix juist te gokken?

Ook in het nieuwe seizoen zijn gastschrijvers weer van harte welkom. Heb jij een mooi artikel geschreven of wil je de door jou gemaakte foto’s met iedereen delen, neem dan contact met ons op!

Volg ons ook via Twitter en Facebook om op de hoogte te blijven van de nieuwste artikelen, andere mededelingen en met ons in contact te blijven.

Op 23 maart 1981 overlijdt een van de meest geliefde coureurs ooit. In een verkeersongeluk komt negenvoudig motorfietswereldkampioen en Europees Formule 2-kampioen Mike Hailwood om het leven. Hoewel de Brit in de autosport nooit het succes behaalt als dat hij op twee wielen deed, houdt hij het maar liefst zeven seizoenen vol in de Formule 1. In de jaren tussen 1963 en 1974 rijdt hij voor de teams van Reg Parnell, John Surtees en McLaren. Races wint hij nooit, maar punten pakt Hailwood regelmatig, met als hoogtepunt een tweede plaats in de Italiaanse Grand Prix van 1972. Twee jaar later komt zijn Formule 1-carrière abrupt ten einde wanneer hij op de Nürburgring in een zware crash zijn been breekt.

Maar hij laat zich het racen niet ontnemen: in 1978 keert hij terug naar de Isle of Man TT, die hij in het verleden vele malen heeft gewonnen. Niemand gelooft dat de ooit onverslaanbare Hailwood het nog kan. Hij bewijst hun ongelijk door niet alleen in 1978, maar ook een jaar later de levensgevaarlijke TT op zijn naam te schrijven.

Twee jaar nadat ‘Mike the Bike’ zijn helm voorgoed aan de wilgen heeft gehangen, rijdt hij op een zaterdag in 1981 met zijn twee kinderen over de autobaan om fish and chips te halen, wanneer hij op een illegaal kerende vrachtwagen inrijdt. Zijn dochter overleeft de klap niet, Mike en zijn zoon worden zwaargewond afgevoerd naar het ziekenhuis, waar de wereldkampioen twee dagen later op veertigjarige leeftijd overlijdt.