Ondanks dat de Golfregio het aardig zwaar te verduren heeft, brullen sinds gisteren de motoren weer. De MotoGP gaat dit weekend in Doha weer van start en Jorge Lorenzo maakt zich op om zijn titel te verdedigen. Door de ramp in Japan is alvast één kalenderwijziging doorgevoerd: de GP die op Motegi zou worden verreden is net als vorig jaar opgeschoven naar oktober.

Ducati

Het meest besproken team afgelopen winter was Ducati, dat zich verzekerde van de diensten van Valentino Rossi. Tot nu toe was het kwakkelen voor de Italiaan, wie na een lange revalidatie na zijn uitgestelde schouderoperatie, nog niet honderd procent fit is en moet roeien met de riemen die hij heeft. Ik zal niet de fout maken Rossi meteen af te schrijven, want toen hij bij Yamaha kwam trof hij net zo’n lastige motor aan als de Desmo nu, en kijk eens waar dat op uitliep: in totaal vier titels met Yamaha.

Dat dit soort dingen een beetje geduld nodig hebben, bleek al tijdens de eerste training in Doha. Want niet Rossi (vijfde) of teamgenoot Nicky Hayden (elfde), maar privé-rijder Héctor Barberá was de snelste Ducati-rijder op zijn Aspar-machine met een derde tijd. De Spanjaard was niet meer in het bekende goudgeel van sponsor Páginas Amarillas getooid, maar had nu dezelfde

roodwitte livery als de Moto2-machines van Aspar omdat Páginas Amarillas ondanks eerdere toezeggingen toch het contract niet verlengde. Ook de Pramac Ducati van Randy de Puniet bleef Hayden nog voor op plaats negen. De tweede Pramac-motor van Loris Capirossi was helaas op een vertrouwde plaats in de rangschikking aan te treffen, op plaats dertien.

Yamaha

Regerend wereldkampioen Lorenzo is bij Yamaha wel van Rossi verlost, maar heeft er een zeer sterke teamgenoot voor teruggekregen. Ben Spies kwam in de winter over van Tech 3 en liet direct al zien hoe snel hij zich aan de verbeterde Yamaha aanpast. Probleem is dat het bij Yamaha in de wintertest niet echt lekker ging. De Honda-vloot was bijna constant sneller en Lorenzo moest ook zijn meerdere in Spies erkennen. Ook in de eerste vrije training was Spies weer sneller dat Lorenzo: beiden werden vijfde en zesde.

Bij satellietteam Tech3 was Colin Edwards de stabiele factor, hoewel het lang naar uitzag dat de Texaan weer terugging naar de Superbikes. Helaas trok Ducati zich officieel terug uit die klasse, zodat Edwards op zijn plaats blijft. Cal Crutchlow kwam over van de Superbikes, maar had wat meer aanpassingsproblemen dan hem lief was. In een van de laatste raakte de Brit zelfs een vingertop kwijt in een crash.

Honda

Als er één team aardig aan de weg heeft getimmerd, is het Honda wel. Dani Pedrosa en Andrea Dovizioso hebben na veel soebatten over sponsoring en fabriekssteun, gezelschap gekregen van Casey Stoner. Hoewel Pedrosa strijdlustige taal uitsloeg, bleek Stoner binnen de kortste keren zeer snel op de nieuwe Honda. In alle wintertests was Stoner de snelste met Pedrosa meestal in zijn kielzog. Dat scenario herhaalde zich gisteren: Stoner één, Pedrosa twee.

Ook de privé-Honda’s van Gresini lieten zich af en toe goed zien. Marco Simoncelli kreeg in feite een onofficiële fabrieksmachine ter beschikking en trok de lijn van de wintertests gisteren door met een vierde plaats. Hiroshi Aoyama kreeg een wat oudere machine, maar reed van de winter herhaaldelijk top tien-tijden in lastige omstandigheden. Andrea Dovizioso lijkt een beetje onder te sneeuwen in het geweld. Hoewel hij de derde fabrieksrijder is, wordt hij vaak door Simoncelli op de proef gesteld en zelfs voorbijgestreefd.

De rest

Suzuki is inmiddels steeds verder weggezakt in de rangorde: in de Superbikes vochten ze vorig jaar nog met Aprilia om de titel, maar Alstare-teamchef Francis Batta uitte regelmatig zijn ongenoegen over het gebrek aan steun uit Japan. Dit jaar is Suzuki dan ook teruggeschroefd tot een eenmansteam, ondanks dreigingen van Dorna met sancties. Álvaro Bautista bestuurt de enige overgebleven motor, en tot nu toe loopt het slecht.

Ook Karel Abraham maakt als eenmansteam zijn opwachting op een Ducati met sponsoring van zijn vader. Hij doet het in ieder geval beter dan Toni Elías, wie als kampioen bij de Moto2 wanhopig probeerde een zitje te vinden – zelfs verkondigde dat hij gratis zou rijden als het moest. Hij kon bij LCR Honda instappen, maar op een twee jaar oude Honda is het lastig om de aansluiting te vinden.

Moto2

De Moto2-klasse beleefde vorig jaar een spectaculair debuut, misschien wel iets te spectaculair naar de zin van Dorna. De rechtenhouder verklaarde erover na te denken de grid terug te schroeven, omdat er anders veel te veel motoren op de baan zijn met het maximale aantal deelnemers meestal rond de 37 lag. Maar uiteindelijk zijn er alleen maar teams bijgekomen en zijn er de nodige wisselingen geweest. Marc Márquez maakt zijn entree als 125cc-kampioen met een Suter-machine gesponsord door Repsol.

Gresini heeft een geheel nieuwe lineup met Yuki Takahashi en Michele Pirro. Kenan Sufuoglu stapt na enkele goede invalbeurten nu voor een heel seizoen in bij Technomag en Bradley Smith is Márquez achterna gegaan: hij rijdt nu voor Tech 3 naast Mike Di Meglio.

De grootste uitdager van titelhouder Gresini lijkt uit Duitsland te komen. Stefan Bradl reed vorig jaar nog op een Suter, maar switchte naar een Kalex-chassis en liet daarmee veelbelovende tijden zien in de wintertests. Dat dit geen geluk was, liet Aleix Espargaró zien, wie op dezelfde motor constant top tien-tijden reed. Ook Speed Master, het nieuwe team van Andrea Iannone, lijkt de slag te pakken te hebben.

België heeft een aardige inbreng dit jaar met zowel een team – Marc VDS – als een coureur – Xavier Simeon. Het winterseizoen was Simeon bepaald lastig. Hij zou eigenlijk bij Holiday Gym rijden, het team van de broers Nieto, maar die kregen financiële problemen. De Belgische zender RTL Sport betaalde de rekening voor een plaats als derde rijder bij Tech 3. Bij Marc VDS is Scott Redding aangebleven als kopman. Na de problemen die Marc Vanderstraete vorig jaar ondervond met het aantrekken van de tweede rijder vorig jaar – Vincent Lonbois en Héctor Faubel konden geen potten breken – koos men dit keer voor Mika Kallio, maar het lijkt er voorlopig op dat Redding de kar alleen zal moeten trekken.

Bij het team van MZ was het opnieuw sappelen deze winter. De motor voor Anthony West was op tijd klaar, die van nieuwkomer Max Neukirchner niet, waardoor er voor hem in Engeland een FTR-motor moest worden gekocht.

125cc

In het laatste jaar 125cc wil Aspar nog één keer proberen een titel te halen. Ze zetten in op ‘oudgediende’ Nicolás Terol, herintreder Héctor Faubel en nieuwkomer Adrián Martín. Titelhouder Ajo Motorsport zet daar vier motoren tegenover: twee Derbi’s onder de Avant-Ajo-vlag met Johann Zarco en Efrén Vázquez en daarnaast twee Aprilia’s voor supertalenten Jonas Folger en Danny Kent.

Opvallende nieuwkomer is het team Pev-Bluesens, dat door de steenrijke hotelerfgename en socialite Paris Hilton wordt gesponsord. Outsiders voor de titel zijn Sandro Cortese die nu voor Racing Team Germany uitkomt, en Luís Salom, die voor het Nederlandse RW Racing GP actief is.

Moeilijkheden rond Iwema

En Molenaar Racing dan? Dat had toch met Salom en Jasper Iwema aan de start willen komen? Klopt, en dankzij Sport1 is dat plan in rook opgegaan. Molenaar Racing had namelijk een groot aantal sponsors aangetrokken omdat Sport1 van plan was de uitzendrechten voor Nederland aan te trekken. Vorig jaar waren MotoGP-kijkers nog aangewezen op óf BBC of Sport 1 Duitsland, dus dat leek een gat in de markt. Helaas brak Sport1 halverwege de onderhandelingen af, waardoor enkele sponsoren die de uitzendvoorwaarde aan hun steun verbonden, opstapten. Molenaar Racing probeerde nog het tekort op te vangen, maar dat bleek onmogelijk.

Het meest zure is dat Sport1 vorige week alsnog een overeenkomst sloot met Dorna. Zeer spijtig dat daarvoor 17 jaar racehistorie op werd geofferd. De licentie van Molenaar werd overgenomen door de Drentse zakenman Roelof Waninge, wie samen met het management van Luís Salom het voor elkaar kreeg een team op poten te zetten. Jasper Iwema had tegen die tijd al contact opgenomen met zijn oude team CBC Corse en op het laatste nippertje een contract gekregen. Helaas liep de voorbereiding met horten en stoten. De eerste wintertest was zijn motor nog niet klaar, dus moest de Drent op een oude Seel Honda opdraven. Toen de Aprilia de afgelopen dagen wel beschikbaar was, bleek hij zeer snel op de rechte stukken, maar het bochtenwerk wilde nog niet echt vlotten, met een 21ste en 20ste plaats gisteren in de vrije trainingen. Iwema heeft zijn doelstellingen voor dit seizoen dan ook moeten bijstellen van top vijf- naar top tien- klasseringen.

Aankomende zondag zal onder de lichten van Losail International Circuit in Qatar de eerste Grand Prix van het seizoen verreden worden.