emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Autosport in Japan op pauze na ramp

Autosport in Japan op pauze na ramp

Japan werd 11 maart getroffen door een ramp van ongekende omvang. Een aardbeving van 8,9 op de schaal van Richter vond plaats voor de kust bij de plaats Sendai. Na deze aardbeving overspoelde een tsunami het land. Er zijn tot nu toe meer dan 7.000 doden, maar geschat wordt dat deze boven de 18.000 uit zullen stijgen. Deze verschrikkelijke gebeurtenis heeft ook zijn terugslag op de auto- en motorsport.

Motegi

De MotoGP-race op het circuit van Motegi is voorlopig uitgesteld. Deze zou plaatsvinden in het weekend van 25 april, maar de organisatie heeft besloten alles af te blazen. Het circuit zelf is nauwelijks beschadigd als gevolg van de aardbeving, maar de meeste toegangswegen naar het circuit en de omgeving hebben een zware klap te verwerken gekregen. Waarschijnlijk wordt nu de race naar 2010 IRL IndyCar Motegi 18-19 September, 2010, Twin Ring Motegi, Japan. Helio Castroneves leads the field into turn one at the start. © 2010 Phillip Abbott, USA. LAT Photographic.het einde van het seizoen verplaatst. Overigens werd vorig jaar ook al de race uitgesteld door een natuurramp. Toen vanwege de vulkaanuitbarsting op IJsland.

Als we dan kijken naar de internationale autosport, zien we dat op 17 september het IZOD IndyCar-circus neerstrijkt in Japan. Voorlopig is het koffiedik kijken, maar aangezien dat over een half jaar is, is de vraag of dan de omgeving voldoende herstel is om de IndyCar-race te houden. Voorlopig mag er vanuit gegaan worden dat dit het geval is. Omdat ook de planning voor de MotoGP-race later dit jaar is, mag er vanuit gegaan worden dat de IZOD IndyCar-race ook gewoon doorgaat. Het enige dat nog roet in het eten kan gooien, is de gevaarlijke situatie in de Fukushima I kerncentrale. Deze is slechts 120 kilometer verwijderd van Twin Ring Motegi, dat op 250 kilometer van het door de aardbeving en tsunami zwaargetroffen Sendai ligt.

Suzuka & Fuji

De koningsklasse van de autosport, zoals ze zichzelf graag noemt, de Formule 1, strijkt ook dit jaar nog neer in Japan. In vergelijking met Motegi, ligt het circuit van Suzuka veel zuidelijker van het rampgebied en uit de rook van de Fukushima kerncentrales. De afstand tussen Suzuka en Sendai is meer dan het driedubbele dan dat van Motegi en de ‘Stad van de Bomen’. Bovendien is er tot zover bekend geen schade aan het circuit. De Formule 1 lijkt dus in ieder geval een veilige haven te hebben.

Formula One World Championship Vitantonio Liuzzi (ITA) Force India F1 VJM03. Formula One World Championship, Rd 16, Japanese Grand Prix, Practice Day, Suzuka, Japan, Friday 8 October 2010.Mocht er zich als nog een probleem voordoen, dan is het circuit bij Fuji ook een optie. Hoewel minder ver weg, ligt ook Fuji ver zuidelijk. Op ongeveer 500 kilometer afstand van het gebied waar de tsunami vernietigend toesloeg. Net als bij Suzuka is er tot nu toe niet bekend of er schade is aan het circuit bij Mount Fuji. Enige nadeel is wel, dat het circuit van Fuji na 2008 met geldproblemen kampt waardoor de race in Suzuka bleef.

Japanse raceklassen

In Japan zelf zijn er twee enorm populaire nationale raceklassen: de Super GT en de Formule Nippon. Super GT heeft al moeten ingrijpen de test op Okayama International Circuit, onder Formule 1-fans bekend als TI Aida, afgeblazen. Dit was niet zo zeer omdat de infrastructuur van het circuit getroffen door de aardbeving was. Okoyama ligt namelijk meer dan 1.000 kilometer van het rampgebied af. Maar uit respect voor de slachtoffers kwam men tot dit besluit. “Considering the tragic events and losses that have been suffered, we have decided to cancel the Super GT official test event originally scheduled for March 19 (Saturday) and 20 (Sunday),” aldus GTA-directeur Masaaki Bandoh. “I sincerely apologize to all the Super GT fans who were looking forward to the test event and ask for your kind understanding.

Grootste vraagteken blijft echter Sportland SUGO. Dit circuit ligt midden in het rampgebied. Net als de Super GT strijkt ook de Formule Nippon op deze baan neer. Het is op dit moment nog onbekend hoe het ervoor staat met het circuit. Maar gezien de grote schade in het gebied is het niet onwaarschijnlijk dat ook Sportland SUGO 45775024_1771eb0985_o zwaar beschadigd is en dat zowel de Super GT als de Formule Nippon hun evenement daar moeten aflasten. De Super GT racet daar al in juli, de Formula Nippon pas in september.

Fukushima

Er blijft alleen een onbekende risico-factor. Op dit moment zijn de kerncentrales in de Fukushima prefectuur zeer onstabiel en is het nog onbekend wat voor gevolgen dit kan hebben voor het land. Hoewel Suzuka en Fuji ver buiten de directe gevarenzone liggen, is het niet duidelijk wat voor een invloed een eventuele meltdown zou kunnen hebben. De kans is klein dat hierdoor Suzuka of Fuji geen opties zijn, omdat zij normaal gesproken ver genoeg zuidelijk liggen om geen hinder te ondervinden van gevaarlijke hoeveelheden straling.

Het gevaar voor Motegi is veel groter. Het stadje ligt zoals gezegd maar op 250 kilometer afstand van Sendai. De beschadigde kerncentrale van Fukushima staat op 120 kilometer van het circuit. Een meltdown en de eventueel daaropvolgende fall-out zou ook daar terecht kunnen komen. Sportsland SUGO ligt helemaal in de gevarenzone: op 80 kilometer afstand van het circuit wordt op dit moment met man en macht gewerkt om een nucleaire ramp te voorkomen.

Wij houden jullie op de hoogte van de laatste nieuwtjes via ons forum!


[Foto(’s): Getty Images/Red Bull, Sutton Images/Force India, Honda/LAT, Shin_s (cc-by-nc-nd)]


Share with your friends








Submit