Niet alleen in de internationale autosport zijn de voorbereidingen in volle gang, maar ook op nationaal niveau is men bezig voor het nieuwe seizoen. Eén van de namen waar men als autosportliefhebber op dat gebied altijd op kan rekenen, is Dutch GT4-kampioen Phil Bastiaans. En dus sprak ik onlangs met Phil Bastiaans om vooruit te kijken naar komend seizoen en terug te blikken op zijn carrière.

Hoi Phil, hoe gaan de voorbereiding op het nieuwe seizoen?
Phil Bastiaans: “De voorbereidingen verlopen goed. Ik ga weer proberen om mijn titel te verdedigen. Mijn auto is op dit moment helemaal klaar voor de start. Ik denk dat we ten opzichte van vorig jaar iets sneller zullen zijn. Lichamelijk en conditioneel gaat het ook helemaal goed. Ik ben klaar voor de start van dit nieuwe seizoen.”

Wat verwacht je van dit seizoen?
PB: “Ik denk dat de organisatie niet toe zal staan dat Porsche drie jaar achter elkaar Dutch GT4-kampioen wordt. Daarom verwacht ik dat of Duncan of Ricardo de titel zal pakken. Maar we hebben er wel zin in bij het team. Er gebeurt natuurlijk heel veel in een jaar en

dan is er van alles mogelijk. We hebben natuurlijk nog veel ijzers in het vuur.”

Vind je de Dutch GT4 een toevoeging voor de Nederlandse autosport?
PB: “Jazeker. In ons veld heb je een acht- à tiental rijders die kunnen winnen. Dat is een goed teken. Bovendien is de klasse ook aansprekend voor de fans en het publiek. Nederland is eigenlijk net iets te klein voor GT3, zoals je in de omringende landen wel ziet. Maar dat maakt niet zoveel uit, wij moeten hier zorgen voor stabiliteit.”

Je had het er al eerder over, maar in 2010 werd je kampioen in deze klasse…
PB: “Vorig jaar was een heel goed jaar. Aan het begin van het jaar hadden we heel goed materiaal en hebben we eigenlijk de basis gelegd voor de titel. Later in het jaar kreeg onze concurrent BMW een evolutie, waardoor de BMW-rijders mijn voorsprong verkleinden. Dat kwam omdat zij minder gewicht in de auto hadden dan ik op dat moment had. Daardoor werd het uiteindelijk toch nog spannender. Maar deze titel is toch uiteindelijk één van mijn hoogtepunten.”

Wat zijn je andere hoogtepunten?
PB: “Buiten dit kampioenschap ben ik ook heel trots op dat ik in de Renault Clio Cup Europa  in 2002 en 2004 met de Alfa GTA de titel pakte. Om tijdens de laatste race in de laatste ronde de titel pakken, is altijd mooier dan als je met overmacht wint. Daarnaast heb ik ook wel internationaal gereden. Dat was ook wel mooi. Ook al waren het maar twee weekenden van ieders twee manches.”

Hoe ben je in de autosport terecht gekomen?
PB: “De autosport heeft me eigenlijk altijd wel geboeid. Ik ging op mijn achtste een keer naar de kartbaan en mocht daar tien minuten rondrijden. Toen kreeg ik een opmerking van ‘dat heb je vast vaker gedaan’. Toen kwam van het één het ander. In het begin van mijn carrière ben ik vooral altijd in België actief geweest, daar heb ik ook een kampioenschap gepakt.

“Met sponsoren was het altijd lastig. Ik heb uiteindelijk een racecursus gevolgd bij de Dutch Racing School, maar de raceauto die daarna kwam, konden mijn ouders niet betalen. Ik heb toen de sponsoring bij elkaar gezocht en toen kreeg ik mijn budget compleet. Toen ik vervolgens in de Citroën AX Cup mocht deelnemen, was het gelukkig te overzien met de budgetten. En eigenlijk van de jaren 90 heb ik van wat toen mijn hobby was, mijn beroep gemaakt.”

Zijn er dingen in je carrière geweest die je wilde dat anders gelopen waren?
PB: “Ja, die zijn er natuurlijk altijd. Soms dan ketsen deals af door allerlei omstandigheden. En je bent er dan goed ziek van, maar je kunt er niets tegen doen, die dingen gebeuren. Ik had bijvoorbeeld een contract getekend bij een team in de FIA GT, maar doordat een sponsor afhaakte, ging dat uiteindelijk niet door. Maar ja, die dingen gebeuren.

“Verder was 1997 een echt dieptepunt. We zouden met Toyota deelnemen in het Dutch Touring Car Championship. Mijn zaakwaarnemer was toen Jan Lammers en we hadden de auto in Engeland getest. Het bleek een echte winnaar te zijn. Maar toen kwam drie weken voor het seizoen de mededeling dat we niet met de eerder toegezegde motoren mochten rijden. In plaats van de verwachte 240 pk, hadden we ineens nog maar 180 pk tot onze beschikking. Toen reden we vooraan niet meer mee, maar streden we om plaats vijftien. Gelukkig besloot Toyota toen zelf om na vier weekenden de stekker eruit te trekken.”

Was je ook graag internationaal wat actiever geweest?
PB: “Ja, ik ben ervan overtuigd dat ik in het WTCC ook had kunnen laten zien dat Phil van voren kan meedoen. Maar ik heb toch alles zelf gedaan en dan is het wel wat moeilijker. Als ik iemand naast me had gehad die me daarmee hielp, was het wel makkelijker geweest.

“Maar ik heb het hier in Nederland ook naar mijn zin. Het is hier veel rustiger dan in Europa. In Europa heb je veel meer stress. Bovendien, het klinkt misschien arrogant, maar ik wil wel vooraan mee doen. En zolang ik er zelf beter van word, doe ik mee. Ik ben inmiddels 37 en ik heb kinderen. Ik kan me nu niet meer permitteren om zomaar andere dingen te gaan doen.”

Wat brengt de toekomst nog voor je?
PB: “Ik heb op dit moment twee eigen bedrijven. Die lopen op dit moment goed. Wij organiseren exclusieve events. Van productpresentaties,  relatieevents, circuittrainingen tot rijvaardigheidstrainingen. In Nederland, Belgie, Duitsland, maar ook buiten Europa.  Dat doe ik  samen met mijn vrouw.”

Dank je wel voor je tijd en veel succes komend jaar.
PB: “Dank je wel.”