emailVolg MotorRacingblog op FacebookVolg MotorRacingblog op Twitter

Alles voor de show, of alles voor de centen?

Alles voor de show, of alles voor de centen?

Naar aanleiding van het bericht dat Bernie Ecclestone weer eens een aantal proefballonnetjes op de Formule 1 wil loslaten – naast zijn omstreden medaille-idee wil hij nu ook kunstmatige regenraces invoeren – besloot ik eens op een rijtje te zetten wat voor veranderingen men de laatste paar jaar allemaal in de Formule 1 probeert door te drukken.  Ondanks de spannende ontknopingen vindt Bernie E. dat de show nog steeds niet goed genoeg is en is bang de vele miljoenen kwijt te raken die er in dit wereldje omgaan (zie de afgelasting van Bahrein).

Korte termijn

Om de een of andere reden blijft men zich maar focussen op inhalen, inhalen, inhalen.  De toeschouwer wil gevechten op de baan en geen spanning als in een schaakmatch.  In plaats van dat ze de techniek dan vergaand aan banden leggen en terugschroeven zoals in de jaren 90, blijft men maar volharden in korte termijn ideeën als:

– Twee types banden verplicht gebruiken;
– Tankverbod, waardoor iedereen in zware auto’s start en moeilijker kan inhalen;
– Expres slijtende banden zodat er vaker binnengekomen moet worden, weer meer pitstops die eigenlijk het ingestelde tankverbod weer teniet doen. Zo zou men namelijk pitstops verminderen;
– Beweegbare achtervleugels om voornoemde moeilijk inhalen te bevorderen;
– Inhaalzones, om voornoemde moeilijk inhalen ook moeilijk te laten lijken, anders zou het inhalen te makkelijk worden.  Ja, te makkelijk. Ik herhaal het nog maar een keer, want hoeveel slechte coke moet je hebben gesnoven om daarop te komen?

Budgetcup

Het grote probleem dat ik met al deze bullshit heb, is dat men in het recente verleden riep dat de Formule 1 goedkoper en groener zou moeten om meer teams te trekken. Daarvoor zou ook een budgetcap worden ingesteld. Er tekenden een aantal nieuwe teams, waarvan er een paar juist op een Formule 1 met Budgetcap rekenden. Maar in plaats daarvan werden ze behoorlijk op kosten gejaagd, en kregen alle nieuwe team op de een of andere manier moeilijkheden:

– USF1: Niet aan de start verschenen;
– Virgin: Overgenomen door een Russische suikeroom om te overleven;
– Lotus Racing: Kreeg mot over de nieuw te voeren naam Team Lotus met Group Lotus waardoor Group Lotus en Renault samen Lotus Renault GP vormden en Team Lotus aanklaagden;
– Campos Meta 1: Haalde het eerste seizoen niet eens, maakte een doorstart als Hispania Racing Team met  Colin Kolles (gespecialiseerd in het ‘redden’ c.q. uitwringen van F1-teams) aan het roer en een veelvoud aan betalende coureurs om te kunnen blijven rijden. De vergelijking met prullenbakteams als Osella, Coloni en RAM ligt dan ook voortdurend op de loer, te meer daar hun eerste door Dallara ontworpen auto sprekend op een rijdende kliko leek.

KERS

Daarnaast jaagt de FIA met de herintroductie van KERS teams opnieuw op kosten. KERS werd ooit geïntroduceerd om een push-to-pass-effect te bereiken, maar in  plaats van een aanvalswapen werd KERS een verdedigingsschild tegen andere auto’s die het systeem niet hadden. Daarbij werd het systeem volledig in de schaduw gesteld door de dubbeldekdiffuser en de f-duct een jaar later: twee slimme mazen in de regels die meteen het seizoen daarna verboden werden. Met de nieuwe beweegbare achtervleugel is bovendien een perfect ‘opposite principle’ in het leven geroepen waardoor het  gewenste effect van meer inhaalactie eerder verder weg lijkt dan dichterbij.

Regen

De proefballon kunstmatige regenraces is door Bernie opgelaten om de show nog maar meer te verhogen, omdat er dan compleet andere lijnen zouden worden gereden. Pirelli meldt het idee te steunen, ongetwijfeld om reclame voor regenbanden te maken. Dat auto’s op een natte baan een watergordijn opgooien en dus het zicht verminderen wordt even vergeten, evenals het feit dat het inhalen de show niet echt bevorderd wanneer je eerst wegens gevaarlijke situaties tien rondjes achter een Mercedes-Benz met zwaailichten moet rijden.  Circuits zouden dan ook nog extra kosten moeten maken voor het installeren van sproeiers, waterleidingen en stroomverslindende installaties voor kunstlicht, regen op commando, elektrische pitborden en weet ik niet wat allemaal meer! Er is ooit eens uitgerekend dat met de lichtmasteninstallatie rond Doha in Qatar, waar jaarlijks de MotoGP aftrapt met een avondrace, een rechte lijn tot ver in Rusland kan worden verlicht!

Spanning

Eerst werd ik niet zo enthousiast van het motorenconcept dat men aan het plannen is voor de toekomst (standaardisatie 1.6 turbo’s), maar als je kijkt naar de MotoGP, waar de ‘koningsklasse’ qua spanning vorig jaar compleet werd overvleugeld door supportklasse Moto2 met gestandaardiseerd materiaal, begin ik dat turbo-concept naast alle hersenspinsels die ik tot nu voorbij zie komen het meest logische idee te vinden wat ik de laatste tijd heb gehoord. Men zegt wel eens tijdens Silly Season, ‘when the flag drops, the bullshit stops.’ En inmiddels kan ik niet meer wachten tot we in Melbourne zijn, gewoon om te zien hoe alle theorieën weer in de prullenbak kunnen en we toch weer een seizoen krijgen dat pas in de laatste paar races wordt beslist. Want als we naar Bernie hadden geluisterd en medailles waren gaan uitreiken, was Button twee jaar geleden na een half seizoen al de winnaar geweest!

Ich habe fertig!


[Foto(’s): Silverstone Circuits Limited]


Share with your friends








Submit