We kunnen inmiddels wel stellen dat de kansen op het doorgaan van de Grand Prix  van Bahrein miniem zijn. De Britse regering heeft namelijk een negatief reisadvies uitgevaardigd voor Bahrein, waar er nog altijd dagelijks onrust heerst. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het negatieve reisadvies er begin maart nog steeds is, maar verzekeringstechnisch is het voor de Britse teams momenteel niet haalbaar om naar Bahrein af te reizen, en dat zijn er nogal wat: Red Bull, McLaren, Mercedes, Renault, Williams, Force India, Team Lotus en Virgin. Acht van de twaalf teams dus.

Ferrari, Sauber, Toro Rosso en Hispania zouden in theorie wel kunnen racen op het circuit van Sakhir, maar dat is natuurlijk behoorlijk onrealistisch.

De vraag is natuurlijk wat voor consequenties dit gaat hebben voor de Formule 1 en GP2 Asia Series, die nog altijd een raceweekend gepland hebben in Bahrein. Bovendien moet de Formule 1 er tussen 3 en 6 maart ook testen. Dit lijkt vrijwel niet haalbaar momenteel en het is dan ook zaak een vervangende locatie te vinden: Jerez, Paul Ricard, Abu Dhabi en ook Barcelona, waar momenteel wordt getest, worden genoemd.

Mij lijkt Abu Dhabi de beste keuze, om een doodsimpele reden: de vracht over zee is allang vertrokken richting het Midden-Oosten en kan dus met weinig moeite een paar kilometer van haar koers afwijken. Verder zijn de weersomstandigheden in Abu Dhabi gelijk aan die in Bahrein, iets wat de teams naar verluidt als een voordeel zien. Ook kunnen de spullen vanaf Abu Dhabi gemakkelijk naar Australië worden vervoerd, wat de nieuwe openingsrace zou moeten zijn.

Natuurlijk kan dat ook makkelijk vanuit Europa, maar waarom moeilijk doen door in Abu Dhabi te testen om vervolgens via Europa weer naar Australië te reizen?

Inmiddels gaat ook het gerucht dat, indien de race niet doorgaat, er zelfs nog een extra testsessie wordt ingepland, half maart. Ook om deze reden lijkt het me handiger in Abu Dhabi te blijven, wederom met het oog op Australië.

De teams zijn er nog allerminst uit, maar de verwachting is dat er volgende week een beslissing zal worden genomen.

Dan is er nog de GP2, dat momenteel slechts een raceweekend heeft gehad, in Abu Dhabi. Zoals het er nu naar uitziet, mag Jules Bianchi zich kampioen noemen, aangezien het tweede weekend in Bahrein geannuleerd werd.

Maar iemand tot kampioen kronen na slechts één weekend, zou wel erg lastig zijn. Het zou ook niet fair zijn om nu te besluiten de races in Abu Dhabi mee te laten tellen voor de Main Series, omdat sommige coureurs niet deel hebben genomen aan de Asia Series.

Er zijn dus twee opties: Bianchi is wel kampioen, of de Formule 1 combineert haar twee testsessies in Abu Dhabi (als ze mijn plan tenminste overnemen) met een GP2-raceweekend.

Daarvoor moet er wel wat in het schema worden omgegooid, aangezien het GP2-raceweekend dan door de week zou moeten plaatsvinden. Laat de tests niet plaatsvinden van 3 tot en met 6 maart, maar van 1 tot en met 4. Dan kan de GP2 Asia op zaterdag trainen en kwalificeren, gevolgd door een eerste race, en dan op zondag 6 maart een tweede race, waarna de Formule 1 op maandag, of misschien wat later, weer kan testen.

Het lijkt mij een mooie oplossing.