Het nieuwe Formule 1-seizoen is nu echt begonnen. Na verschillende presentaties konden de teams hun nieuwe auto’s testen. Virgin, HRT, Force India en McLaren doen het nog met de oude auto, maar op HRT na zullen zij de test in Jerez van volgende week wel hun nieuwe auto mee hebben. De eerste dag in Valencia, waar deze week wordt getest, kende weinig verrassingen: wereldkampioen Sebastian Vettel was de snelste, Narain Karthikeyan (HRT) de langzaamste. Tenminste, als de door technische problemen geplaagde Nico Rosberg even niet wordt meegerekend.

Dit jaar zijn er enkele belangrijke technische veranderingen doorgevoerd: zaken als de dubbele diffuser en de F-duct zijn verboden, terwijl KERS dit jaar terugkeert en coureurs ook de beschikking hebben over een beweegbare achtervleugel. Daarbij komt nog dat er met Pirelli een nieuwe bandenleverancier is, dus de komende weken hebben de teams genoeg te doen om zich optimaal voor te bereiden op het nieuwe seizoen.

Vettel was dus de snelste en kende ook geen technische problemen. “It was good today and I felt comfortable in the car, I enjoyed it”, aldus de regerend wereldkampioen. “It was day one for most of us and there’s a long way to go with testing ahead of the season and a very long racing season after that – with 20 races – so things can change! We’ve only made the first step today, but we had a reliable day and can be very proud of what we have achieved so far.”

Achter Vettel was het Nico Hülkenberg die zijn eerste testdag voor Force India met een prima tweede tijd afsloot. Zijn doel was vooral het team leren kennen, en dat lijkt uitstekend gelukt te zijn. The main goal was principally for me to get used to the team, the car and the new Pirelli tyres and my impressions of all were pretty positive. It was great to be back in an F1 car and I got back up to speed quicker than I thought”, aldus Hülkenberg. “Programme-wise I worked through the different set-ups on the car and was able to complete a lot of laps, which gave me a good first understanding of how the Pirelli tyres worked as I was not able to do any running at the tyre test last year.”

Hülkenberg was niet de enige Force India-rijder die vandaag in actie kwam: Paul di Resta nam ’s middags het stuur van de Duitser over. De voormalig DTM-coureur heeft al genoeg ervaring als testrijder, maar mocht nu zijn eerste meters rijden als officiële racecoureur. Uiteindelijk werd hij vierde, en zal pas op woensdag serieus beginnen te testen. “We completed just under 30 laps to get ready for the full day tomorrow”, zei hij. “I think we’re in good shape to get through the full programme and get the information we need to feed into the development of the new car.”

Tussen de Force India-rijders wist McLaren-tester Gary Paffett de derde tijd te noteren. Dat was, net als bij Force India, echter wel met een aangepaste auto van vorig jaar, en er valt dus weinig te zeggen over het resultaat. Met die oude auto concentreerde het team zich dan ook vooral op de banden. The tyres have changed since we last ran them in Abu Dhabi last year, and they’ll change again before the start of the season”, vertelde Paffett na afloop. Happily, the wear issues we experienced in Abu Dhabi have definitely improved; we saw better wear patterns and fewer problems with the tyres. It’s useful to understand how the tyres go off, and how the balance changes once they do. The Medium seems to last the longest and the Super-soft the shortest, but that’s exactly what you want from a tyre – and it should lead to different strategies once we start racing.”

Na Vettel was Fernando Alonso de snelste in een 2011-bolide. De Spanjaard reed 97 ronden, en was goed voor de vijfde tijd. Hij concentreerde zich vooral op het ontwikkelen van de auto en het begrijpen van de Pirelli-banden. Kamui Kobayashi kwam in actie voor Sauber, nadat hij de C30 op maandag al een shakedown had gegeven. De Japanner werd zesde, nadat hij zich gedurende dag vooral op het testen van de nieuwe systemen zoals KERS had geconcentreerd. Technisch gezien was alles in orde bij het Zwitserse team, al heeft Kobayashi wel iets waar de auto nog op verbeterd moet worden: de bandenslijtage. Daar heeft hij echter geen zorgen over. “The grip of the new tyres dropped off quite quickly. This is something you can improve with set up work, but […] we did not really have time for that”, zei hij.

Jerome d’Ambrosio was eigenlijk de enige verrassing van de dag, door met een Virgin knap zevende te worden. Echter, ook hij reed in een oude auto; de nieuwe wordt pas op 7 februari gepresenteerd. Desondanks een prima resultaat voor de debutant, die onder andere Vitaly Petrov achter zich liet. De Rus had geen perfecte dag en kende wat technische mankementen, waardoor het nieuwe uitslaatsysteem en de nieuwe pull rod-achterwielophanging niet goed kon worden getest. Dit systeem moet de lucht uit de uitlaat beter over de diffuser leiden nu dubbele diffusers verboden zijn. Technisch directeur James Allison van Renault liet weten: “Some mechanical niggles with the car meant that we spent more time in the garage today that we would have liked. As a consequence our day became more of a shakedown of all the new systems than an opportunity to explore performance. We learned that the car runs comfortably within our design temperature limits and we gained some useful running on both the new DCS rear wing and the KERS. The next days of testing should bring us a better idea of the performance of the car.”

Mercedes kende een moeilijke dag met enkele technische problemen. Michael Schumacher reed ’s middags maar weinig en werd negende, terwijl Nico Rosberg door een hydraulisch lek ’s ochtends maar negen ronden wist te rijden en genoegen moest nemen met de dertiende en laatste tijd. Schumacher was vooral het PR-mannetje zoals we gewend zijn van hem door te zeggen hoe speciaal een nieuwe auto altijd is, terwijl ‘Britney’ ook erg positief was, ondanks de technische problemen. “The good thing is that I felt completely at home and comfortable in the cockpit straight away this morning. Initial impressions are very difficult to make as we’ve now changed to the Pirelli tyres but the feeling was very good”, aldus Rosberg. “It just feels like a better car in general and it will be good to have a full day to really make progress tomorrow.”

Jaime Alguersuari mocht als eerste met de nieuwe STR6 rijden, de tweede auto die door het team zelf is ontwikkeld. De Spanjaard reed maar negentien ronden, omdat er vooral veel checks aan de auto werden uitgevoerd, dus de tiende tijd zegt nog bijzonder weinig. Rubens Barrichello had problemen met zijn KERS in de nieuwe Williams FW33 en moest genoegen nemen met een elfde tijd, terwijl Narain Karthikeyan zijn eerste dag voor HRT afsloot als twaalfde. Ook dat was in de oude auto, aangezien de nieuwe bolide waarschijnlijk pas bij de testsessies in Bahrein wordt geïntroduceerd.

De uitslag van vandaag: [table id=308 /]

Morgen komen de volgende coureurs in actie: Sebastian Vettel en Mark Webber voor Red Bull, Lewis Hamilton voor McLaren, Fernando Alonso voor Ferrari, Nico Rosberg voor Mercedes, Robert Kubica voor Renault, Rubens Barrichello en Pastor Maldonado voor Williams, Paul di Resta voor Force India, Sergio Pérez voor Mexico, Jaime Alguersuari en Sébastien Buemi voor STR, Heikki Kovalainen voor Lotus, Narain Karthikeyan voor HRT en Timo Glock voor Virgin.

Foto’s van vandaag: